Hype: Pariah (PC, Xbox, PS2)

www.pariahgame.com

Toisen maailmansodan ja muun sotarealismin katveessa sinnitelleessä scifi-genressä käy pitkästä aikaa kuhina. Lajityyppiä verestäneen Halon vanaveteen on uimassa toinen toistaan näyttävämpiä tieteisräiskintöjä, joista Unreal Tournamentien tekijöinä tunnetun Digital Extremesin Pariah on yksi lupaavimmista.

2500-luvulle sijoittuvan Pariahin päähenkilö tohtori Jack Mason on armeijan lääkäri, jonka ura tyssää väärinkäytöksiin ja niskoitteluun. Erottamisen sijaan Masonia rangaistaan keljuimmilla mahdollisilla hanttihommilla: hän joutuu kädestäpitäjäksi karanteenialukselle.

Kuoleman laivalla ei ole mitään tarjottavaa Masonille. Puuduttavien rutiinien keskellä hänen huomionsa kiinnittyy tappavaa kulkutautia kantavaan Karinaan. Testien perusteella Karina osoittautuu immuuniksi taudille, johon aluksen muut potilaat menehtyvät viimeistä miestä myöten.

Masonin ja Karinan kohtalot kietoutuvat odottamattomalla tavalla yhteen, kun karanteenialus tekee pakkolaskun pahamaineiselle vankilaplaneetalle. Joskus kauan sitten tuo viheliäinen vankilahelvetti tunnettiin nimellä Maa.

Parivaljakon on turha odottaa pelastusretkikuntaa, sillä Karinan kantaman kulkutaudin vuoksi koko planeetta julistetaan menetetyksi. Masonilla ja Karinalla on 18 tuntia aikaa paeta vihamielisten vankien keskeltä, ennen kuin planeetta ydinpommitetaan steriiliksi.

Itsehoito kannattaa

Digital Extremes on taitavasti kehittänyt tulevaisuuden Maasta yhdistelmän tuttua ja vierasta: futuristisia tulevaisuuden kaupunkeja ja maailmanlopun jälkeisiltä näyttäviä vanhan maan raunioita.

Mason ja Karina ovat vankilaplaneetalla todellisia paarioita, sillä he eivät voi luottaa sen enempää vankien kuin sotilaallisesti johdettujen vartijoiden apuun. Ainoa lohtu vihamielisessä ympäristössä on se, että Mason on ammatillisista hairahduksistaan huolimatta täysinoppinut lääkäri. Eli pelaaja osaa taistelun päätteeksi parsia itsensä kuntoon.

Lääkärileikkien lisäksi Pariahin erikoisuutena on kustomointiin perustuva asejärjestelmä. Kustomointi perustuu energiaytimiin, joita kerätään matkan varrelta. Kuhunkin aseeseen voi pultata kolme ydintä, joissa voi olla mitä erilaisimpia lisäominaisuuksia. Esimerkiksi sinkoon syötettävä ydin saa aseen ampumaan neljä rakettia kerrallaan. Vastaavasti tarkkuuskivääriä voi piristää esimerkiksi seinien läpi näkevällä lämpöoptiikalla.

Kustomointi on mukana myös Pariahin moninpelissä, mutta pelitasapainon nimissä aseisiin liitettävien energiaydinten määrä on rajattu kahteen. Deathmatchin ja erilaisten joukkueviritelmien ohella Pariahissa on co-op-kaksinpeli. Nokkelasti kaksinpelissä toinen pelaaja ohjaa Masonia ja toinen Karinaa.

Xboxin ihme-editori

PC-räiskinnässä lupaus kenttäeditorista saa tuskin kenenkään kulmakarvoja nousemaan, mutta konsolipeliin luvattu editori synnyttää jo kohtalaisesti kohinaa. Digital Extremesin johtaja James Schmalz on syystäkin innoissaan Pariahin Xbox-version kylkiäisenä tulevasta Make and Play -editorista, jolla pelaajat voivat luoda omia moninpelikenttiä.

Halusimme tehdä niin helppokäyttöisen työkalun, että kuka tahansa voi tehdä sillä oman kentän muutamassa minuutissa", Schmalz selittää. "Olemme pyrkineet tekemään editorista samaan aikaan voimakkaan ja helppokäyttöisen. Ummikoita pelottavat tekniset nippelit lensivät ensimmäisenä ikkunasta."

Schmalz kertoo, että editointi aloitetaan valmiilla kenttäpohjalla, johon käyttäjä voi tehdä niin paljon erilaisia muutoksia kuin haluaa. Editorilla voi muuttaa maaston muotoja, vaihtaa seinätekstuureja, valaistusta ja kentässä vallitsevia sääolosuhteita. Editorin kruunaa kattava objektikirjasto, josta voi sijoitella luomukseensa kaikkea kivipaasien, tykkitornien ja kokonaisten tukikohtien väliltä. Valmiit kentät voi tallentaa kiintolevylle ja jakaa Xbox Livessä muille pelaajille.

"Olen todella innostunut näkemään, minkälainen tekijäyhteisö pelin ympärille muodostuu", Schmalz sanoo.

Pariah ilmestyy PC:lle ja Xboxille 3. toukokuuta. Pelistä on tekeillä myös PlayStation 2 -versio, mutta sen julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu.

Lisää aiheesta