(PS2, Xbox)
Rockstar San Diego/Rockstar Games
Ikäsuositus: Ei tiedossa.
Lännenelokuvat ovat aivan liian harvoin pelien aiheina, mutta Rockstarin Red Dead Revolver on piristävä poikkeus sääntöön.
Kun näin pari vuotta sitten E3:ssa Capcomin Red Dead Revolverin, en vaikuttunut. Länkkäriräiskinnän kamerakulmat eivät toimineet ja peli muistutti valopyssytöntä valopyssyräiskintää. Hevonen laukkasi ennalta määrättyä rataa ja hepan selästä paukuteltiin vakiopaikoista pomppivia vihollisia.
Viime vuonna Capcom hautasi peliprojektin, mutta Rockstarin ostettua Angel Studiosin Red Dead Revolver nostettiin haudasta. Yllättäen montusta ei kömpinytkään kankea zombi vaan vireä länkkäriräiskintä.
Huuliharppukostaja
Red Dead Revolverin päähenkilö Redin elämän tarkoituksena on vaihteeksi kosto. Redin lapsuudessa perheen tilalta löytyi kultaa. Kultauutisen levittyä rosvojoukko hyökkäsi tilalle tappaen perheen, mutta pikku-Red selviytyi. Miehistyttyään Red alkoi kiertää länttä palkkionmetsästäjänä selvittääkseen kuka oli rikoksen takana.
Red Dead Revolver muistuttaa 3D-räiskintää, jossa pääpaino on realismin sijasta elokuvamaisessa toiminnassa. Vaikka viholliset kaatuvat osumasta, luodit viiltelevät Rediin lähinnä lihashaavoja. Vihollisissa on useita osumakohtia ja niihin reagoidaan räsynukketyyliin. Tosin vihollisilla on selvä osumapistesysteemi, sillä haulirypäys jalkaterään tappaa yhtä varmasti kuin keskivartaloon ammuttu.
Tappaminen on epätarkkojen hätäkeino, sillä vihollisia voi tanssittaa jalkojen juureen ampumalla, pudottamalla aseen kädestä tai ampumalla hatun päästä. Temppu ei ole järin helppo, sillä automaattitähtäys auttaa välillä liikaa. Useammin kuin kerran pelotukseksi tarkoitettu laukaukseni rusahti jalkapöydästä läpi tai hattu jäi ilmaan leijumaan miehen kaatuessa pääosumasta. Lienee ilmeisen tarkoituksellista GTA:sta tuttua mustaa huumoria.
Seikkailun aikana pelataan Redin lisäksi viidellä muullakin hahmolla, jotka eroavat toisistaan aseiltaan ja erikoistaidoiltaan. Red esimerkiksi voi ded eye -tähtäyksellä hidastaa ajankulun, jolloin tähtäintä liikuttelemalla voi valita revolverin laukauksille kuusi eri osumakohtaa. Ajankulun palautuessa normaaliksi Red tulittaa lonkalta luodit tarkasti määrättyihin pisteisiin. Länkkärityyliin elokuvista tuttu hidastettu väkivalta sopii mainiosti.
Kontrollisysteemi ei ole aivan totuttu, sillä vasenta liipaisinta (PS2:lla hartianappia) on pidettävä pohjassa aina, jos haluaa aseen olevan esillä. Ampuminen ei revolveri kotelossa onnistu lainkaan. Systeemissä ei ole järkeä ellei mukana ole klassisia kaksintaistelukohtauksia, joissa ase on vedettävä esiin ennen vastustajaa. Kaksintaisteluiden olemassaoloa ei julkaisija suostunut kysyttäessä myöntämään eikä kieltämään, mutta ainakin ratsastuskohtauksia ja kapakkatappeluita on mukana.
Hahmo osaa kyyristyä suojiin, loikkia aukeiden yli ja kyykistyä parempaan ampuma-asentoon. Ikivanhaa E3-versiota vaivanneet kameraongelmat ovat vain muisto, sillä kuvakulmaa eli tähtäintä voi itse käännellä vapaasti tatilla. Ongelmana on, että oma hahmo näkyy aina ruudulla ja voi helposti peittää koko näkökentän. Syy oli kuulemma vanhan demoversion, jossa hahmo ei vielä muutu tarvittaessa läpinäkyväksi. Ongelma poistunee julkaisuun mennessä.
Aseistusta kerätään seikkailun aikana perinteisistä revolvereista haulikkoon ja Winchester-kivääreihin. Kivääreissä ei ole varsinaista kiikaritähtäintä, mutta tarkkuusaseilla pitkään sihdatessa kuva hieman zoomautuu lähemmäs maalia, jolloin osuminen helpottuu. Hyvä idea, jonka ansiosta revolverilla ei pudota kaukaista maalia kuin tuurilla.
Grafiikaltaan Red Dead Revolver näytti tyypilliseltä multiformaattipeliltä. Xbox-versiota ei voi kehua kauniiksi vaan vain riittävän nätiksi. Eniten mietitytti pelistä demotut muutamat kentät, jotka olivat harvinaisen ahtaita. Toisessa oli vain yksi silta, jonka alta ei voinut poistua ja toisessa muutaman talon kokoinen kylä. Kylää ei voinut kiertää ulkopuolelta vaan oli pakko marssia kadulle keskelle väijytystä. Välivideoista puuttui ääninäyttely, mutta pyssyjen pauke ja 70-luvun tuntemattomista spagettiwesterneistä otettu musiikki täydensivät länkkärifiilistä.
Keväällä PS2:lle ja Xboxille julkaistava Red Dead Revolver vaikuttaa hauskalta räiskinnältä. Vaikka genre on iänikuinen toimintaseikkailu, länkkäri-aihe tuo tuoreutta, sillä LucasArtsin Outlawsin (Pelit 5/97, 78 pistettä) jälkeen aiheeseen ei ole koskettu. Eniten jäi vaivaamaan, kuinka ahtaita kentät todellisuudessa ovat. Jos ne ovat lopullisessa versiossa edelleen parin minuutin rykäyksiä, kahdestakymmenestä kentästä ei riitä riemua iltaa pidemmäksi.