Pirates-fanien hartain toive on täyttymässä, sillä mahtipeleistään tunnettu Firaxis puuhaa kiihkeästi odotettua jatkoa 1980-luvun klassiselle merirosvopelille. Jatko-osan kehitystä johtaa alkuperäisen Piratesin ideoinut Sid Meier, mies Civilizationeiden takaa. Uutuuden nimi on lyhyesti ja ytimekkäästi Sid Meier's Pirates!
Uusi Pirates! ei yritä keksiä pyörää uudestaan, vaan tyytyy olemaan nykyaikaistettu versio 17 vuotta sitten ilmestyneestä esikuvastaan. Peli-idea on säilynyt muuttumattomana: pelaaja aloittaa tuntemattomana pienen kaapparilaivan kipparina tavoitteenaan edetä Karibianmeren pelätyimmäksi merirosvopäälliköksi.
Raa'an realismin asemasta Pirates! tarjoaa romantisoitua Errol Flynn -piratismia. Sid Meierin mukaan tarkoituksena on pitää mukana kaikki se, mikä teki originaalista niin hauskan ja lisätä joukko uusia, cooleja elementtejä.
"Monille fanille olisi riittänyt alkuperäinen peli 3D-versiona, mutta halusimme tehdä enemmän. Toivomme saavamme aikaiseksi pelin, joka antaa faneille, mitä he haluavat, ja opettaa uudelle pelaajasukupolvelle, kuinka hauskaa on olla piraatti", Sid Meier nauraa.
"Koko firma näki Master and Commanderin ja piti siitä paljon. Pirates of the Caribbean on älyttömän hauska elokuva, ja kuuluu ehdottomasti Errol Flynn -kategoriaan, ainakin silloin kun ruudulla on kapteeni Jack Sparrow. Mutta Piratesilla ei varsinaisesti ole yhteyttä mihinkään tiettyyn elokuvaan", Meier korostaa.
"Haluamme tehdä hauskan ja haasteellisen pelin. Meillä on täällä Firaxisilla motto: tutkimme aihetta vasta kun olemme tehneet pelin. Ei tämä nyt täysin totta ole, mutta meidän mielestämme hauskuus on tärkeämpää kuin realismi", Meier korostaa.
"It's all about me"
Piratesin keskeisiä teemoja ovat kadonneiden perheenjäsenten jäljittäminen ja vanhan vihamiehen kohtaaminen. Pelaajalla on arkkivihollinen, kilpaileva merirosvopäällikkö, joka on surmannut hänen vanhempansa, ajanut hänet maanpakoon Euroopasta ja hajottanut hänen perheensä pitkin Karibiaa.
Kuten alkuperäinen Pirates!, myös uusi peli on monen genren sekoitus. Meierin mukaan se on strategiaa, roolipelaamista, toimintaa ja seikkailua. Se on pelkkä yksinpeli: "Meidän mielestämme eräs pelin viehätyksestä on se, että "it's all about me", Meier toteaa.
"Pidimme pelissä mukana alkuperäisen Piratesin hauskuudet, kuten miekkailun, laiva- ja maataistelut. Jätimme pois sellaiset toimintaosuudet, jotka eivät olleet oikein hauskoja, kuten kurssin tarkistamisen auringosta. Lisäksi lisäsimme tanssimisen kuvernöörin tyttären kanssa ja hiiviskelyn viholliskaupunkeihin ja niistä pois", Meier luettelee.
Pelissä saa olla juuri sellainen piraatti kuin haluaa, kaikki riippuu pelaajasta. Kuuluisista merirosvoista muun muassa Anne Bonny on mukana yhtenä vastustajana, eikä Meier sulje pois myöskään toisen naispiraatin, Mary Readin, mukana oloa.
Kilpajuoksu aikaa vastaan
Kuten alkuperäisessä Piratesissa, myös uudessa versiossa pelaajan on vannottava uskollisuutta jollekin Karibianmeren neljästä merimahdista. Valinta ei ole yhdentekevä, sillä maiden väliset voimasuhteet heijastavat historiankulkua: alun kiistattoman vahva Espanja jää myöhemmissä vaiheissa pahasti hollantilaisten, brittien ja ranskalaisten jalkoihin.
Kansallisuus on otettava huomioon kauppalaivoja rosvotessa. Oman maan laivat on viisainta jättää rauhaan. Laivassa taisteluista ei kannata haaveilla, sillä Meierin mukaan taistelut käydään laiva laivaa vastaan.
Maiden välille solmittavat liittosuhteet voivat sotkea kuvioita, ja pelaaja voi välillisesti vaikuttaa itsekin Karibianmeren politiikkaan. Merellä kun voi sattua kaikenlaista, eivätkä esimerkiksi rauhanehdotusta kuljettavat kuriirit aina selviä perille.
Piratesissa ei voi kuolla. Pahinta, mitä merirosvolle voi sattua, on joutua vangiksi - ja vankilastakin voi paeta. Rosvoamista ei voi jatkaa loputtomiin, sillä merirosvo vanhenee siinä missä muutkin ihmiset. Kun ikä alkaa toden teolla painaa, edes miekkailu ei suju entiseen malliin, muista vanhuuden vaivoista puhumattakaan. Aika on julma rakastaja, joten viisas piraatti päättää uransa kun on vielä voitolla.
Pelin päätteeksi merirosvon elämälle annetaan arvosana samaan tapaan kuin Civilizationissa valtakunnille. Menestyksestä riippuu, vetäytyykö eläkkeelle rikkaana siirtomaaherrana vai kurjana taskuvarkaana. Jos on istunut puolet elämästään espanjalaisten vankina, evp. merirosvon kohtalo ei ole mairitteleva.
Miekkailu käy kuin tanssi
Suurin osa Piratesin peliajasta kuluu Karibianmerellä purjehtiessa. Karibialle on mallinnettu aidonoloinen meriliikenne: jokaisella aluksella on lähtösatama ja määränpäänsä. Uran alussa pelaajalla on vain yksi alus, mutta myöhemmin merirosvousta voi harjoittaa kokonaisen kahden aluksen laivueen kera.
Laivaston merimiehet ovat tavallaan pelkkiä numeroita, mutta ne ovat tärkeämpiä kuin alkuperäisessä pelissä. Lisäksi saattaa löytää erikoismiehiä, kuten perämiehiä tai puuseppiä, jotka parantavat joukkoa monin tavoin.
"Korostan edelleen sitä, että Pirates keskittyy hyvin paljon pelaajaan. Tämän takia suuret RTS-tyyppiset laivataistelut eivät kuulu peliin. Voit aika-ajoin kuitenkin vallata aarrelaivan ja sen saattajan perinteisten yksi-yhtä-vastaan taistelujen lisäksi", Meier kertoo.
Jos kohdalle osuu sopivan rikkaalta vaikuttava kauppa-alus (tai väärän lipun alla purjehtiva sotalaiva), siirrytään taisteluun. Tosiaikaisesti etenevä taistelu on melko yksinkertaista. Olennaisinta on päästä sopivaan ampuma-asemaan ja valita tilanteeseen sopivat kuulat kanuunoihin.
Lähietäisyydellä siirrytään miekkailemaan, miehistö keskenään ja kapteenit kaksintaisteluna. Kamppailu muistuttaa yksinkertaista mätkintäpeliä: erilaiset lyönti- ja torjuntaliikkeet valitaan numeronäppäimistöltä.
Meritaistelujen ohella Piratesissa pääsee osallistumaan yksinkertaisiin maahyökkäyksiin, joissa ryövätään kaupunkeja ja linnoituksia. Meier myöntää etteivät maataistelut olleet originaalissa kovin hauskoja, mutta nyt ne ovat!
"Mukana on monenlaisia merirosvoja, esimerkiksi bukkanieereillä on musketit, kun taas tavallisilla rosvoilla on sapelit. Puolustuksella on ratsuväkeä ja liikuteltavia tykkejä normaalin jalkaväen lisäksi. Taisteluun vaikuttavat myös korkeuserot ja puitten suoja, samoin kuin moraali. Näillä eväillä syntyy hienoja maataisteluja!" Meier lupaa.
Ryöstöretkien välillä kannattaa pistäytyä kaupungeissa. Kaupungeissa voi juoruta, palkata uutta miehistöä, varustaa laivoja ja ostaa salaperäisiltä muukalaisilta aarrekarttoja. Kuvernööriäkin voi käydä moikkaamassa, samoin kuin hänen tytärtään. Tyttäriin tehdään vaikutus tanssiaisissa, jotka toimivat täsmälleen samalla periaatteella kuin kaksintaistelut, lyönnit vain ovat vaihtuneet tanssiliikkeisiin. Saa nähdä tuetaanko tanssimattoa.
Alipelistä ja ryöstöretkestä toiseen etenevä Sid Meier's Pirates! ilmestyy PC:lle ensi jouluna.