Hype: Unreal Championship 2: The Liandri Conflict (Xbox)Scifikautiset aseet

Unrealin kutsuminen räiskintäpeliksi on puhdas yleistys. Pääpointti on nettipeli, joka muistuttaa klassista räiskintää vain pelimuodoillaan tappomatseista lipunryöstöön. Massasta touhun erottaa lähitaisteluaseiden suuri rooli. Ukot osaavat huiskia miekoilla ja torjua vastustajan iskut voimakentillä. Miekkamies ei ole avuton sinkotulessakaan, sillä säilällä voi lyödä ammukset takaisin.

@Teksti:Liandri Conflict on hahmovetoinen, sillä taistelijoilla on yksilölliset lähitaisteluaseet, erikoisliikkeet ja ominaisuudet ketteryydestä kestopisteisiin. Hahmoissa on kivasti eroa. Yleismiesten seasta erottuvat kankeat mörssärit, jotka liikkuvat hitaasti, mutta tappavat yhdellä lyönnillä. Ketterät skoutit ovat lähitaistelussa heikoilla, mutta korvaavat puutteet nopealla liikkumisella ja erikoistaidoillaan.

Kikka kolmonen

Erikoiskyvyt vaihtelevat hahmoittain. Esimerkiksi vampyyri Selket imee vihollisista elinvoimaa ja örkki Nepthys villitsee itsensä berserkiksi, joka näkee muut seinien läpi eikä juuri vahingosta välitä. Näppäinsarjoilla aktivoitavat erikoiskyvyt kuulostavat ideana erikoiselta, mutta istuvat kokonaisuuteen hyvin.

Kaikille hahmoille yhteistä ovat vain valittavat pyssyt. Jokainen saa yhden energia-aseen kiikarikivääristä rynnäkkölaseriin ja raskaan aseen singosta biopyssyyn. Asevalintoja tai hahmoa ei voi vaihtaa enää taistelun alettua, minkä tekijät perustelevat hyvin, sillä kun betavaiheessa ihmiset alkoivat kesken erän vaihdella valikoissa aseitaan muiden ukkojen mukaan, pelaajia ei enää riittänyt tarpeeksi itse peliin kahdeksan pelaajan enimmäismäärän takia.

Kentissä on runsaasti tasoloikkimista, mutta selän takaa kuvatun kameran ansiosta ne sujuvat ongelmitta. Hahmot osaavat loikkia kahden seinän välissä ylöspäin ja kavuta paikkoihin, joihin ei juoksemalla pääse. Varsinkin lipunryöstökentissä on runsaasti vaikeapääsyisiä pomppureittejä, joissa nopealla hahmolla pääsee kirmaamaan lippujen väliä.

Demotilaisuudessa oli pelattavana vain moninpelikenttiä. Juonivetoisessa yksinpelissä avautuu uusia hahmoja ja muuta sälää nettipelattavaksi.

Liandri-kaivosyhtiö valtaa planeettoja erikoisilla ehdoilla. Jos planeetan mestari voittaa yhtiön soturit areenataistelussa, planeetta jätetään rauhaan. Jos pelaajan sankari kaatuu, yhtiö myllää kotiplaneetan avolouhokseksi.

Hiottavaa on

Olen väärä mies räiskintäpeliä kokeilemaan, mutta Unrealin uusien ideoiden ansiosta viihdyin demotilaisuudessa. Jo parin tunnin kokeilun aikana syntyi taktiikoita, joita en ole muissa peleissä nähnyt.

@Teksti:Rynnäköidessä roiskin minigunilla vastustajan jalkoihin, ja tämä yritti eteenpäin juostessa huiskia panoksia takaisin miekallaan. Kuteja katsellessaan kaveri unohti torjua, kun viilsin lähitaisteluaseella hengen pois. Tappaminen on helppoa, nöyryyttäminen hauskaa.

Lähitaistelu on välillä melkoista koheltamista, sillä ahtaissa paikoissa vastustajaan lukittuva kamera sekoilee. Näkökentän eteen voi tulla palkki, vihollinen ei näy tai pahimmassa tapauksessa ei huomaa kuilua, johon astuu kuolemaan. Sniputtajat käyttivät asiaa hyvin hyväkseen. Ahtaasta piilosta ehti pakoon sillä välin, kun turvapaikkaan hyökännyt ukko yritti saada kameran kieppumisesta tolkkua. Lukitusta ei ole pakko käyttää, vaan kuvan saa myös pelaajan silmiin tai tatilla käännettäväksi.

Aseiden tasapaino on yksi tekijöiden päähuolenaiheista. Lehdistön testisessiossa kaikki huiskivat jatkuvasti miekoilla ja ammuskelivat vain satunnaisesti. Ampuma-aseista ainoastaan rynnäkköhaulikolla tai singolla sai vastustajia hengiltä. Tarkoituksena on hienosäätää peliä julkaisun jälkeenkin, sillä asetukset päivittyvät automaattisesti Liveen mentäessä.

Virallisesti Midway julkaisee Unreal Championship 2:n vasta vuoden 2005 keväällä, mutta peli on jo nyt viimeistelyä vaille valmis. Jäljellä on pelitasapainon ja kenttien hienosäätäminen, jonka jälkeen Liandri Conflict lähtee monistukseen. Uusi Unreal ilmestyy vain Xboxille.

www.liandriconflict.com

Epic Games/Midway Games

Ikäsuositus: Ei tiedossa.

Lisää aiheesta