Hype (Xbox) – Tyylikkäästi täysillä

Liverpoolilaisen Bizarre Creationsin Project Gotham Racing erottuu edukseen Xboxin julkaisupelien joukossa. Väistämättömässä jatko-osassa ajetaan edelleen paitsi nopeasti myös tyylikkäästi, mutta nyt Xboxista pyritään ottamaan paljon enemmän irti.

Project Gotham Racing 2:ta esitellyt Bizarre Creationsin bisnespuolen pomo Sarah Chudley painotti, että vaikka ensimmäinen Gotham onnistui hyvin, se oli monella tavalla raakile, koska Xbox oli Gothamin tekijöille vielä uusi tuttavuus. Pelattavuus oli niin kohdallaan, että useimmat uudistukset ovat teknisiä ja kaikkea on enemmän.

Gotham-sarja alkoi itse asiassa alkoi jo Dreamcastilla. Pelin nimi oli Metropolis Street Racer, mutta idea oli sama. Vähintään yhtä tärkeää kuin voittaminen oli ajaa tyylikkäästi sladissa, välillä ilmassa, ohittaa puhtaasti ja tehdä monta temppua samaan aikaan. Gothamissa ideat oli upotettu paremmin osaksi peliä.

Sama linja jatkuu jatko-osassa, tosin nyt törmäyksistä sakottamista on loivennettu. Bizarren mielestä ensimmäisessä Gothamissa tyyli vesittyi hieman sillä, että valtaosa pisteistä tehtiin sladissa ajamalla. Nyt pelaajia halutaan rohkaista monipuolisempaan temppuiluun antamalla paljon pisteitä hyvällä ajolinjalla pysymisestä.

Kilpailut on jaettu kymmeneen oikeaan kaupunkiin, kuten Tukholmaan, Firenzeen, Yokohamaan ja Moskovaan. Vaikka kaupunkikaahailu liikenteen seassa on autopelien viimeisin villitys, ei pelissä ole muuta liikennettä kuin kilpailijat. Hienona kunnianosoituksena eurooppalaisen kilpa-autoilun historialle kisaamaan pääsee myös Nurnburgringin SAKSAL YYYYYYYYYY vanhalla, legendaarisella neljäntoista mailin radalla, jota on sanottu maailman kauneimmaksi ja vaikeimmaksi kilparadaksi.

Eurohienostelua ja jenkkimuskeleita

Suurin uudistus autoissa on niiden hajoaminen, vaikka autovalmistajien vaatimuksesta autot eivät saa mennä niin ruttuun, että ihmiset autossa näyttäisivät joutuvan vaaraan. Lokasuojat, renkaat, keulan ja perän voi runtata rusinaksi, mutta matkustajia ympäröivän "häkin" täytyy pysyä ehjänä. Kaksinaismoralismia puhtaimmillaan, mutta ymmärrettävästi sen enempää Bizarre kuin Microsoftkaan eivät halunneet tehdä kaupallista itsemurhaa käyttämällä keksittyjä autoja.

Autovalikoimaa on laajennettu vanhempiin klassikoihin, suuriin tila-autoihin ja amerikkalaisiin muskeliautoihin. Varsinkin jälkimmäiset lämmittivät minua. Järjetön teho yhdistettynä lullaan alustaan tekee ajamisesta aivan toisenlaista kuin Ferrareilla ja Porscheilla.

Äänisuunnittelusta vastaava Nick Wiswell totesi ensimmäisen Gothamin äänimaailman jääneen liian vähälle huomiolle. Xboxin äänipiiri oli viimeinen osa koko konetta, joka saatiin valmiiksi ja Bizarrella jäi liian vähän aikaa tutustua siihen. Pelissä oli vain perinteinen nelikanavainen ääni. Nyt Dolby Digital 5.1:n kaiutinta ohjataan erikseen suoraan pelin fysiikkarungosta. Kukin neljästä surround-kaiuttimesta vastaa yhtä rengasta, jolloin kaiuttimesta voi suoraan kuulla mitä kyseinen rengas tekee ja millä alustalla se pyörii. Törmäysten äänet kuulemma tehtiin mäiskimällä valtavalla lekalla romurautaa. Viisas päätös pelin budjetin kannalta.

Kaikki netissä

Muutaman muun uuden Xbox-pelin tapaan tuki Live-nettipelille ei ole vain yksi pelimuoto, vaan upotettu olennaiseksi osaksi peliä. Heti käynnistyessään peli ottaa yhteyttä Liveen, ellei sitä estä erikseen. Yksinpelissä kaupunkikohtaisia kierrosaikoja, rataennätyksiä, tyylipisteitä ja muita tilastoja voi verrata maailmanlaajuisesti tai vain omien tuttavien tuloksiin.

Tuki ei rajoitu pelkkiin tuloksiin. Jos tuntuu, etteivät taidot riitä kärkeen, voi muiden kuskien suoritukset imuroida haamuautoiksi yksinpeliin, jolloin niitä vastaan voi kisata ja ottaa oppia. Samaten itsensä voi nolata lähettämällä suorituksensa muiden naurettaviksi.

Kisoissa huijaaminen ja sikailu on pyritty estämään sillä, että väärään suuntaan ajavat tai liian kauan paikallaan pysyvät kuskit muutetaan kisan ajaksi haamuiksi, joihin ei voi törmätä ja joiden tuloksia ei oteta huomioon. Samaan kisaan pelaajia mahtuu enimmillään kahdeksan.

Bizarre uskoo moninpelin vetovoimaan niin paljon, että koko pelin kaikkine avattavine autoineen ja ratoineen voi läpäistä käymättä kertaakaan yksinpelissä. Moninpelin taitopisteet pidetään erikseen yksinpelistä ja moninpelissä on omat avattavat bonuksensa. Jatkossa uusia ratoja ja autoja voi imuroida Liven kautta.

Loppuvuodesta ilmestyvästä Project Gotham Racing 2:sta näyttäisi tulevan takuuvarma menestyjä Xboxin laihassa autopelien tarjonnassa. Bizarre on tehnyt pelin varman päälle, mutta tekijöiden innostus ja paneutuminen asiaan huokuvat pelistä.