I for one welcome our new mobile overlords

Kauan eläköön suomalainen peliteollisuus!

Angry Birds tasasi ansiokkaasti kotimaisen peliteollisuuden tietä yleiselle hyväksynnälle, mutta vasta Supercellin myynti ulkomaille ennätyshintaan veti siihen asfaltin päälle.

Bulkkirahvaan on pakko kunnioittaa suomalaisen peliteollisuuden voimaa, kun eteen lyödään sellaiset räkningit, jossa muutaman vuoden ikäinen pelifirma on isompi kuin vaikka satavuotias mediajättiläinen Sanoma ja Alma Media yhteensä. Tai monet muut tutut, vanhat suuryritykset. Tietysti kaikki ”ajatelkaa nyt edes lapsia!” -peikot taas kipaisivat esiin siltojen alta, mutta niinhän ne aina.

En ole ihmeissäni Supercellin menestyksestä, koska sen ja Pelit-lehden perusidea on sanasta sanaan sama: ”Uskomme, että parhaat ihmiset luovat parhaat Pelit.”

Olen kateellinen Supercellille. En rahasta, vaan työskentelyilmapiiristä, jossa  reagoidaan nopeasti ja käytännöllisesti muuttuviin tilanteisiin työntekijöiden osaamiseen luottaen. Toivon, että Ilkka Paananesta tulee  evankelista, joka tulee esitelmöimään täysille johtajasaleille digitaalisen ajan vaatimasta uudesta johtamisesta.

Kun Gunshine lopetettiin, Supercellin kikkapussissa on kaksi peliä, Hayday ja Clash of Clans. Suomalais-negatiiviseen tapaan on siis ihmeteltävä, kauanko kaksi peliä riittää? Miksei tule uusia? Mitä ne celliläiset siellä oikein puuhastelevat? Kaksi tekee päivityksiä ja loput juovat mochalattea kermavaahdolla ja kanelipölyllä?

Minähän voisin kuulkaa tulla teille töihin, sillä minulla on idea kolmanneksi peliksemme: valmistautukaa kohtaamaan Battle for Cattle!

Tulevaisuudessa ruoasta on pulaa, ja sitä tuotetaan linnoitetuissa maatiloissa. Pelaaja ylläpitää juuri sellaista kasvattaen karjaa ja vihanneksia. Samalla hän pykää muureja ja puolustuslaitteita torjuakseen muiden pelaajien ryöstöretket. Pelaajat voivat perustaa osuuskuntia ja vaikka lähettää joukkoja toistensa avuksi.

Odotan soittoanne.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…