Jacked (Xbox ) (nettiarvostelu 8/06) – Laatua vauhdilla

Tervetuloa pelipajalle, joka kustannustehokkaasti pukkaa pihalle custom-tusinapelejä. American Coder on kuviteltua tosi-tv:tä hullunkurisesta perheestä peliprojektin äärellä.

"Tällä kertaa pelipajamme tekee kaahailua ja tappelua yhdistävän custom-moottoripyöräpelin. Pelin nimi on Jacked. Kustannukset pidetään kurissa ja homma hoidetaan nopeasti", paikan pomo Paul Senior uhoaa.

Päivä 1: suunnitelma

"Päätimme ammentaa inspiraatiota pelaamalla Burnoutia ja vanhaa Road Rash -prätkämätkintää. Näitä klassikoita pelatessa todella oppii arvostamaan niiden tekijöitä. Toivottavasti saamme tuotua samaa henkeä omaankin peliimme", sanoo Paul Jr.

"Jackedissa ajetaan japsipyörillä kilpaa liikenteen seassa. Paikkoina ovat USA:n suurimmat kaupungit", valistaa Paulie ja jatkaa: "Muista kaahailuista poiketen kilpailijoita voi hakata nyrkein ja rautaputkilla. Muiden prätkät saa pöllittyä hyppäämällä pyörältä toiselle. Eikö kuulostakin hyvältä?"

"En ole mikään suuri pelisuunnittelija, mutta keksin lisätä peliin käsikranaatit", lisää ylpeä pikkuveli-Mikey.

Päivä 2: tekniikkaa

Mekaanikko-Vinnie ryhtyy hommiin: "Päätimme tehdä ohjauksesta mahdollisimman helpon, koska tämähän ei ole mikään prätkäsimulaatio. Mutta mopomaine ohajus oli yllättävän vaikeaa, joten päätimme että pelin kyykkypyörä saa ohjautua kuin auto."

"Pelimoottoriksi valitsimme peruspytyn. Se käy pehmeästi, vaikka onkin vanhaa tekniikkaa", sanoo auttamaan tullut Paulie.

"Hetkellinen turbo kuuluu tietysti pakettiin. Turbomittari kasvaa keulimalla, hyppyreistä hyppimällä ja keräämällä turbopalleroita radalta. Kerättäviä turbopalleroita ei Burnoutissa ole", Paulie kertoo ylpeänä.

"Ihan sama! Peli pitää saada valmiiksi. Hoida homma loppuun. Jättäkää vaikka kilpailijoiden tekoäly pois! Aikaa ei ole paljon", Senior meuhkaa.

Päivä 3: uusia ideoita?

Seuraavanakaan päivänä tilanne ei ole rauhoittunut. "Isäni mielestä kaiken pitäisi olla ennalta suunniteltua, mutta minä kehitän peliä projektin edetessä. Tänään olen lisännyt jo seitsemän pelimoodia", Paulie esittelee.

"Suurin osa pelimoodeista on tuttuja, kuten kilpa-ajo ja pudotuspeli, mutta olen erityisen ylpeä kehittämästäni kilpa-ajon ja lipunryöstön yhdistelmästä. Sen nimi on Gang Battle ja siinä kaksi häijyä prätkäjengiä ratkoo erimielisyyksiään kuljettamalla viestikapulaa porttien läpi."

"Paulie luulee taas olevansa prätkäpelisuunnittelun ihmelapsi", Senior avautuu. "Seitsemän pelimuotoa, jotka ovat kaikki surkeita."

"Mene äijä koppiisi mököttämään", suuttuu Junior.

Päivä 4: erikoisia ratkaisuja

Kello on yhdeksän aamulla. "Hei Vin, missä hitossa Paulie on", Senior r raivoaa. "Se lähti itse kokeilemaan ideoitaan liikenteeseen", Vinnie vastaa. "Ei ole näkynyt sen jälkeen."

Myöhemmin iltapäivällä Paul Jr. tulee paikalle. Hän kertoo päättäneensä tehdä pelin pyörästä niin kestävän, että se kestää suurimman osan törmäilyistä muun liikenteen kanssa. "Onnistuin siinä niin hyvin, että edes nokkakolarit harvemmin aiheuttavat muuta kuin hidastuksen. Radan reunoihin törmäämisestä päätin sen sijaan rankaista. Vähänkin kovempi kosketus aitaan ja pyörä räjähtää tulipallona. Mahtavaa, eikö?"

Päivä 5: karu meininki

Vain pari päivää ennen deadlinea ollaan ongelmissa. Mikey on unohtanut viedä pyörän osat maalattaviksi. "Nyt on piru merrassa", Vinnie toteaa. "Jacked näyttää ihan pleikkari ykkösen peliltä."

"Jacked on sitten old school -prätkäpeli", Mickey lohkaisee. "Ei kai pintakiillon puute niin haittaa, kun radat ja muut liikenteessä olevat autotkin ovat yhtä karuja?"

Vastoinkäymisistä huolimatta paketti alkaa vihdoin olla kasassa.

Päivä 6: kootut selitykset

Prätkäpeli on valmis.

"En voisi olla onnellisempi", Paulie toteaa. "Jouduimme tinkimään kaikesta, mutta pelissä on prätkiä ja väkivaltaa eli sitä, mitä lähdimme hakemaan. Ja onhan tämä joka tapauksessa parempi kuin aikaisemmat pelimme Schnappi ja Catch the Sperm 2."

58