Jotain uutta

Aina kevään tullen tekee mieli jotain uutta. Pelit-lehden 19-vuotissyntymäpäivän kunniaksi päätimme uudistaa koko lehden.

Näkyvin muutoksista on tietysti ulkoasu. Halusimme nykyaikaistaa ja raikastaa lehden ulkonäköä, ja tehdä siitä entistäkin enemmän pelien näköisen, visuaalisen. Uudistus näkyy sivuilla suurina, vaikuttavina kuvina, jotka on valittu sen perusteella, että ne mahdollisimman hyvin kuvastavat peliä itseään.

Lehti alkaa ennakoilla ja arvosteluilla, lukijatutkimusten mukaan tärkeimmällä sisällöllämme. Annamme tilaa suurille ja odotetuille nimille, emme tuhlaa sivuja yhdentekevien pelien esittelyyn. Pelit on lehtenä aina ollut juuri niin hyvä kuin siinä arvostellut pelit.

Peliarvosteluista karsimme pois hyvää–huonoa-laatikon ja jätimme jäljelle pelkän yhteenvedon ja pisteet. Hyvien ja huonojen puolien luettelemisessa ei mielestämme enää ole järkeä, koska itse arvostelussa asiat joka tapauksessa tulevat esille. Lisäksi jotkut lukijamme näkivät siinä jonkinlaisen matemaattisen kaavan, jonka mukaan pisteet jaetaan, mikä oli meistä aika kummallista.

Uutiset-osio on muuttunut Ajassa-osaksi, jossa käsitellään uudesta näkökulmasta ajankohtaisia asioita. Itse uutisoinnin on internet ominut itselleen, eikä kerran kuukaudessa ilmestyvä lehti pysty millään pysymään vauhdissa mukana.

Ajassa-osan pätkät on valittu sillä perusteella, että ne olisivat mielenkiintoisia lukea koska tahansa ja kertoisivat uusia näkökulmia. Lisäksi osioon on sovitettu osa palstoistamme (Mörpit, Ruudun takaa) sekä haastattelut. Konehuoneen testaus on muuttunut Siistiä sälää -esittelyiksi, jolloin pääsemme kertomaan kaikenlaisesta tarpeellisesta tavarasta. Kokonaan emme ole testaamista hylänneet, mutta harkitsemme tarkkaan, mille tuotteelle riittää esittely, mikä vaatii pelitestaamisen.

Tässä lehdessä on lisäksi vielä pidetty Retro, jossa tällä kertaa sukellamme konsolien maailmaan parinkymmenen vuoden taakse. Aikaan, jolloin iltapäivälehtien sivuille ilmestyi termi nintendopeukalo.

Ilmestymispäivän siirtäminen 10. päivään kannatti. Sen ansiosta lehdessä on nyt Assassin’s Creed: Brotherhoodin PC-arvostelu, Battlefield 3:n ennakko ja ennen kaikkea valtavasti pelaamista vaatinut Dragon Age 2. Viikkoa aikaisemmin ilmestyvään lehteen ne eivät olisi millään tavalla ehtineet.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…