KA-50 Hokum – Piraattijahti (tai Surma piraateille)

Merirosvoista useimmille tulee romanttisesti mieleen 1600-luvun Karibia, purjelaivat ja puujalkaiset rosvokapteenit. Piratismi on kuitenkin totista totta paitsi tietokoneslangissa, myös Kiinanmerellä, missä sapelit ja silmälaput ovat vaihtuneet pikaveneiksi ja konetuliaseiksi.

Päivittäin pari sataa rahtilaivaa joutuu hidastelemaan kävelyvauhtia eteläisen Kiinanmeren vaarallisissa salmissa. Köyhille saariston asukkaille houkutus on liian suuri. Kylät ovat muuttuneet modernien piraattien pesiksi, joista pikaveneillä tehdään iskuja hitaisiin rahtialuksiin. Saaliiksi kelpaa kaikki rahaksi muutettava. Paikallinen virkavalta ei ole turhan tarkkaa ja kauppa käy.

KA-50 Hokumin kuvitellussa lähitulevaisuudessa piraatit ovat organisoituneet vahvasti ilmavoimia myöten aseistetuiksi kartelleiksi. Kuljetusyhtiöt ottavat oikeuden omiin käsiinsä ja päättävät poistaa ongelman lähettämällä paikalle helikoptereilla varustetun tukialuksen täynnä palkkasotilaita.

Tulos tai ulos

Palkka-armeijan komentajana tehtäväsi on eliminoida piraattien tukikohdat 75 000 neliökilometrin riskialueelta ja turvata rahtialusten vapaa kulku alueen läpi. Mistään suuren luokan hävityksestä ei kannata haaveilla, sillä välineinä on vain neljä helikopteria sekä niiden tukialus. Aseistustakin on hyvin rajallisesti ja käytettyjen tai tuhoutuneiden koptereiden tai aseiden tilalle tulee täydennyksiä vain, jos pystyy menestyksekkäästi vähentämään piraattien aktiviteettia.

Alussa selvillä on vain parin lähimmän saaren tukikohdat. Muu kartta on suuri tuntematon, josta lisää havaintoja saa suorittamalla riskaabeleja tiedustelulentoja.

Piraattien häätämisen voi hoitaa puhtaasti lentosimulaattorina, jolloin tekoäly hoitaa strategisen puolen ja jakelee sopivia tehtäviä. Vaihtoehtona on suunnitella itse tehtävät sekä navigoida tukialusta. Lentämisen voi jättää koneen hoidettavaksi tai tehdä kaiken itse. Koptereita voi myös ohjata vain kriittisissä tilanteissa ja jättää tylsät matkalennot koneelle, ja hoitaa itse sillä aikaa strategista puolta. Tehtävät jakaantuvat tiedustelulentoihin, hyökkäyksiin ja laivojen saattamiseen.

Formaatti on tuttu Simiksen edellisestä, kulttisuosiota nauttivasta AV-8B Harrier Assaultista. Tällä kertaa tosin strateginen osuus on karvan verran yksinkertaisempi. Suunnittelu on käytännössä vain koptereiden tehtävien suunnittelua ja laivan ohjausta, ilman Harrier Assaultissa ollutta maajoukkojen toimintaa ja suojaamista. Pienenä, muttei niin kiinnostavana lohdutuksena on kauppalaivojen paapominen.

Idän ihmeitä

Kalusto on sekoitus vanhaa ja uutta entisen rautaesiripun molemmilta puolilta. Herkkuna on tietysti venäläisten tuore tappajavatkain, kaksiroottorinen KA-50 Hokum. Toinen puhtaasti taistelukopteri on vähän vanhempi ja kevyempi Bell Super Cobra. Sivurooleissa tukea antavat brittien kevyt yleiskopteri Lynx ja raskas suomalaistenkin käytössä oleva kuljetuskopteri Mi-8 Hip. Jokaista kopteria on vain yksi kappale, tosin uusia saa jos työnantaja katsoo saaneensa rahoilleen vastinetta. Kopterit ja aseet voi valita itse tai jättää koneen murheeksi.

Hokumia mainostetaan tähän saakka realistisimmaksi kopterisimuksi. Kieltämättä näiden koptereiden puikoissaolo tuntuu harvinaisen kiikkerältä. Realistisilla asetuksilla aikaisemmista simuista tuttuja ohjauksen rajoittimia ei ole, joten villimmätkin liikkeet (silmukka a la Blue Thunder) onnistuvat, jos taitoa ja kanttia vaan riittää. Ohjauksen voi säätää myös helpommaksi, jolloin pilotti ei pääse tekemään typeryyksiä.

Liekö palkka-armeija liian monikansallista, sillä jostain syystä radioliikennettä ei ole lainkaan. Siipimiehiä ei ole, eikä muille koptereille voi antaa ilmassa komentoja. Kartalta voi kyllä määritellä kohteen uusiksi kesken lennon, mutta taistelun tohinassa olo on orvon yksinäinen.

Askeettista puurtamista

Ylipäätään Hokumin yleisilme on karun asiallinen. Tehtävien valmistelu käydään läpi parilla lauseella ja tulokset näkyvät vain kartalla tuhottujen kohteiden määränä. Menestyksestä ja kampanjan etenemisestä saa vain viitteellistä tietoa. Nyt pärjääminen ja onnistuneiden iskujen vaikutus jää kovin hämäräksi.

Ilmeettömän tyly linja jatkuu ulkoasussa. Muiden tuoreiden lentosimujen kuvallinen loisto on korvattu niukalla, mutta toimivalla grafiikalla. Koptereiden varustelu, tehtävien esittely ja muu laivan sisällä tapahtuva toiminta on vain sarja staattisia ja lievästi suttuisia kuvia.

Ilmasta katsoen meri ja saaristo ovat gouraud-varjostettua vektorigrafiikkaa, joka kyllä ajaa asiansa, mutta on kilpailijoihin nähden auttamattoman vanhanaikaista. Vastakohtana kopterit ja muut härvelit näyttävät poikkeuksellisen yksityiskohtaisilta. Räjähdykset ja aseiden efektit ovat ponnettomia ja räikeän tökerösti kontrastissa kuivan asiallisessa maastossa. Kivana pikku jippona tuhotut kohteet kaunistavat maisemaa ja ilahduttavat kopterikuskin mieltä pitkillä savuvanoilla. SVGA-tilassa skarppius parantaa tilannetta, mutta ei muuta autiota tunnelmaa ja aneemisia efektejä. Koko pelin ilme on tunkkaisen vanhahtava.

Aivan oma lukunsa ja iloinen poikkeus on pelin strateginen kartta, josta koko kampanjaa johdetaan. Tarkkuuden ja selkeän käyttöliittymän takia tilanne pysyy hyvin hallinnassa ja asiat esitetään mukavan havainnollisesti.

Ei grafiikka tällaisessa realismiin pyrkivässä simussa ole tärkeimpiä asioita, mutta osaltaan sen karuus ja muutenkin pelin kliininen palkitsematon tyyli saavat aikaan sen, että vain kaikkein innokkaimmat koptereista kiinnostuneet jaksavat painaa loppuun saakka. Messevämpi herkuttelu ja reilummin yksityiskohtaista tietoa pelin etenemisestä niin mielenkiinto säilyisi helpommin vaikeissakin paikoissa. Äänissäkin kuulostaa kuin oltaisiin tehty vain välttämättömin, eikä sitäkään erityisen ikimuistoisesti.

Tuntuu että Hokum on väliinputoaja. Satunnaisia pilotteja ei houkutella hienolla ulkoasulla ja vakavammin aiheeseen perehtyneille ei ole millään tarpeeksi tekemistä. Tehtävät ovat yksinkertaisesti liikaa toistensa kaltaisia ja koko aihe on turhan pienimuotoinen, joten näillä eväillä jää väkisin isompien ja kauniimpien jalkoihin. Sitä paitsi, ei missään ole kiveen kirjoitettu että realistisen simun tarvitsee olla pelkästään kuivan asiallinen. Gunship 2000 on vähemmän realistinen, mutta valtavasti pelattavampi ja ainakin minun silmissäni saa pitää edelleen parhaan kopterisimun paikkansa. Kaiken lässytyksen jälkeen kysymys on siitä, että Hokumilla on pirun tylsä lentää.

77