Kaikki pelaa on jo niin totta

Kaikki pelaa on jo niin totta

Mutta millä, se on jo toinen juttu.

Kosketusnäytöt ja mobiililaitteet ovat muuttaneet pelaamisen ja tuoneet sen kaikelle kansalle. Peliä saatetaan pelata kymmenenkin kertaa päivässä, mutta vain hetken kerrallaan: bussissa, jonossa, kahvilassa. Mobiilipelit pitääkin suunnitella tällaista käyttöä varten, korostaa Supercellin toimitusjohtaja

Ilkka Paananen

 Yle Aamu-tv:n haastattelussa huhtikuun lopulla. Hän, jos kuka tietää, mistä puhuu.

Tämä on ihan toisenlaista pelaamista kuin konsoleilla tai pc:llä. Ne pelit, joita enimmäkseen käsittelemme Pelit-lehdessä, vaativat oman laitteensa, keskittymistä ja paneutumista. Ennen kaikkea ne vaativat pelaajan, joka on valmis viettämään aikaansa pelin parissa.

Mobiilipelit eivät vaadi pelaajalta juuri mitään, se voi olla kuka vaan. Pelimekaniikka on yksinkertaista, siihen voi tarttua niin 86-vuotias isoisä kuin 6-vuotias pikkutyttö. Siihen ei tarvitse keskittyä, riittää, kun käynnistää pelin niin usein kuin muistaa, tekee pari pikku lääppäisyä ja jatkaa eteenpäin. Pelaaminen on helppoa ja nopeaa, mutta antaa kuitenkin niin paljon tyydytystä, että sen pariin haluaa palata. Se koukuttaa.

Minulle tällainen peli on EA:n The Simpson Tapped Out, joka ei oikeastaan ole edes peli vaan rahantekokone. (Anteeksi, Ilkka, Clash of Clans ei ollut minun juttuni.) Käyn kerran päivässä keräämässä verotulot ja kokemuspisteet ja käskemässä Springfieldin asukkaat tekemään jotain yhdentekevää seuraavan vuorokauden ajan. Vitsi on siinä, etten pääse eteenpäin, koska kaikki makeat rakennukset vaativat maksuksi donitseja – ei leikkirahaa.

Donitseja saa vain oikealla rahalla tai yhden tai kaksi kerrallaan tason hitaasti noustessa. Haluaisin niin kovasti rakentaa Homerin vaatiman Lard Lad Donutsin, mutta se maksaa 110 donitsia ja minulla on vain kahdeksan.

Paanasen mukaan vain noin joka kymmenes maksaa Clash of Clansista, mutta se riittää rahoittamaan ilmaispelaajat. Se vauhti, jolla Clash kerää rahaa, kertoo siitä, että se on paljon paremmin tasapainotettu kuin Simpsons-peli: minä en halua maksaa yli sadasta donitsista, mutta Clansin pelaajat ilmiselvästi haluavat maksaa muutamasta timantista, joilla saa säästettyä aikaansa.

Näillä kahdella eri tavalla pelata – eli perinteisesti tai mobiililla – ei ole paljonkaan tekemistä keskenään, minkä huomaa esimerkiksi siitä, että Supercell hakkaa kahdella pelillä tuotoissa mennen tullen kokeneen, pc- ja konsolipelejä suoltaneen EA:n liki 900 pikkupeliä. Sen huomaa myös siitä, että tarvetta lukea mobiilipeleistä ei ole kuin sen pelin oman kuvauksen verran. Tarvetta ei myöskään ole perinteiseen tapaan markkinoida, pelit markkinoivat itse itsensä viraalina, jos tarpeeksi hyvin käy.

Olemme uuden peliajan kynnyksellä. Mutta kuka siinä voittaa, että kaikki pelaa?

 

Meet the Twiit

Maailman tärkeimmästä uutislähteestä löydät myös Pelit-lehden lystikkäät visertäjät.

Tuija Lindén

@TuijaLinden

En twiittaile niinkään peleistä, mutta muista harrastuksista sitten enemmän.

Niko Nirvi

@nnirvi. Seuraisin itseäni niin kovin mielelläni, koska viserrän asioista, jotka kiinnostavat juuri minua. Niihin ei kuulu, montako tölkkiä colaa join tai muu sosiaalinen rapsuttelu. Lähes yhtä hyvä on julkisuuteen tarkoitettu Facebook-sivuni Niko Nirvi, jossa käsitellään viserrystä pitempiä juttuja. Se toinen saman niminen sivu on yksityinen ja sinne tulee päivitys ihan joka vuosi!

 Tuukka Grönholm

@TGrnholm: Käytän Twitteriä vain vakoilusoftana, koska olen päättänyt aloittaa visertelyn juhlimalla seuraavaa yli 100 euron Veikkaus-voittoani. Pelinavauksen jälkeen keskityn julkisissa tekstareissani peleihin ja muuhun populaarikulttuuriin.

Tuomas Honkala

@TuomasHonkala. Tavoitteeni on nousta Suomen seuratuimmaksi twiittaajaksi vuoteen 2015 mennessä. Minulla on jo yksi seuraaja.

Lassi Lapintie

@LLapintie. Viestittelen pelialan jutuista, journalismista, töistäni Yle Uutisissa ja yleisesti kiinnostavista ajankohtaisista jutuista. Twiittejä säännöllisen epäsäännöllisesti silloin kun hotsittaa.

Juho Penttilä

@JuhoPenttila. Twiittailen suurimman osan ajasta englanniksi ja lähinnä videopeleistä. Ärsytän ihmisiä korjailemalla heidän asiavirheitään, mutta lupaan, että yksi kappale puhtaan nerokkaita twiittejä on vielä tulossa. En vaan itsekään tiedä koska.

Aleksandr Manzos

@AManzos. Digitaalisia pelejä, analogisia mietteitä, ilahduttavia ja ärsyttäviä asioita. Painettujen purkausten nettijatkot agendalisällä.

Juho Kuorikoski

@RamboAslak. Peleistä, viihteistä tai mistä vaan. Jos ulkoinen paine saisi minut aktivoitua täälläkin. Olen jo vuosia etsinyt Twitter-mentoria, mutta turhaan.

Facebook: RamboAslak. Naamakirjassa tulee harrasteltua kaikenlaista peeloilua vähän aiheesta kuin aiheesta. Olen aikonut kuvauttaa myös kaiken syömäni ruuan Faceen, mutta ihmisiä tuskin kiinnostaa sama kahvikuppi aamusta toiseen.

Marko Mäkinen

@Spetsialnogo. Pelit, musiikki ja Formula 1. Välillä myös täysin asian vierestä. Kasvavan seuraajakunnan myötä kasvaa myös paine kehittää jotain todella nokkelaa.

Markus Lukkarinen

@mtlukkarinen. Viserryksiä populaarikulttuurista ja urheilusta, sydäntä lähellä erityisesti pelit ja vapaaottelu. Skandaalinkäryiset yksityiselämän paljastukset myös mahdollisia.

Olli Sinerma

@sinerma. Pääasiassa viserrän työhön liittyvää testailua, mutta väliajoin pelialan työjargonia meiltä & maailmalta. Satunnaista hajoilua f2p match3 iap-pelien dau-arvoihin.

Antti Ilomäki

@AnttiIlomaki. Odotan pääseväni twittuilemaan Flaming Cliffs 3:n ja Il-2 3:n julkaisusta.

Petri Heikkinen

@MacRune. En oikeastaan twiittaa, kunhan vakoilen, mitä Jeff Minterillä on sanottavaa.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…