Katsauksessa PC:n ja PS2:n voimaratitUsvaa putkeen!

Viime syksy ja kuluva talvi ovat olleet autopelien ystävien kulta-aikaa. Melkein lajissa kuin lajissa on rikottu ennätyksiä ja löydetty uusia lajinsa parhaita. Senpä takia on hyvä aika katsastaa, millaisella ratilla hienoista autopeleistä saa eniten irti. Katsastamme PC:n ja PS2:n voimaratit.

Vaikka mukaan otettiin vain force feedbackia -tukevia ratteja, kannattaa rattia valitessa miettiä vähän muutakin kuin sitä, miten iloisesti ratti tärisee. Miten hyvin kädet mahtuvat ratille? Ulottuvatko sormet napeille? Pysyvätkö polkimet jalkojen alla? Pitäisikö sama ratti saada toimimaan sekä PC:llä että PS2:lla? Onko tarkkuus tärkeämpää kuin voimaefektit? Jos suinkin mahdollista, kannattaa kokeilla ensin ja ostaa vasta sitten.

PC-peleistä otettiin mukaan kolme tuoretta mestariteosta. Papyrus on tehnyt Nascar 4:ään voimaefektit, jotka ovat paljon muutakin kuin pelkkää tärinää. Efektien perusteella tuntee hyvin, miten renkaat pitävät, ja pienetkin muutokset autojen säädöissä tuntuvat voimissa. Rally Trophy käyttää voimia varsin rajusti ja on tämän hetken paras rallipeli. Kehuttu F1 2001 sai päivityksen myötä vähintään Nascar 4:n veroiset voimat, joita kaiken lisäksi pystyy säätämään lähes naurettavan tarkasti kymmenien rivien mittaisilla konfiguraatioilla.

PS2:lla testaukseen käytettiin lukuisampaa joukkoa pelejä, joista tärkeimpinä Gran Turismo 3, World Rally Championship ja F1 2001.

Testissä kokeiltiin myös, mitkä PC-rateista toimivat myös PS2:ssa. Rateista ainoastaan ***MOMO toimii sekä Gran Turismossa että WRC:ssä, mikä oli jo ennalta tiedossa. Logitech ja Sony solmivat rattiyhteistyön Logitechin julkaistessa uuden PS2-rattinsa Gran Turismon kylkiäisenä. Logitechin USB-rattien toimimista tulevissa Sonyn julkaisemissa peleissä voi pitää varsin varmana.

Muita testattuja PC-ratteja ei voi käyttää PS2:lla, sillä Gran Turismo tunnisti ainoastaan Guillemotin ratin, mutta toiminta loppui aina kalibrointiruudussa eikä pelaaminen onnistunut. Muut PC-testiratit eivät reagoineet PS2-peleihin lainkaan.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel

Vanha mestari

Microsoft putsasi pöydän reilut pari vuotta sitten ensimmäisellä voimaratillaan. Se oli kilpailijoitaan tarkempi, käteensopivampi ja yhteensopivampi. Altavastaajiksi jääneet muut rattivalmistajat ovat vastanneet haasteeseen: kaikki vähänkään arvokkaammat ratit ovat huomattavasti laadukkaampia kuin vielä pari vuotta sitten.

Microsoft ei ole uudistanut mallistoaan muuten kuin tekemällä vanhan joystick-porttiin sopivan mallin rinnalle nopeammalla USB-liitännällä varustetun mallin sekä tekemällä samaan muottiin ratin ilman force feedbackia. Ratti on käynyt vuosien mittaan hyvin kaupaksi, joten uusille malleille ei ole nähty tarvetta.

Ratin kiinnitystä pöytään ei voisi paljon näppärämmäksi tehdä. Ratti vie hämmästyttävän vähän pöytätilaa ja kun sen on kertaalleen säätänyt sopivaksi, napsautetaan sen kiinnitysleuka kiinni pöytään ja siitä irti yhdellä nopealla käden liikkeellä. Kiinnitys on tärkeä asia, koska rajusti kampeava ratti ei saa hötkyillä, mutta yhtä tärkeää on se, että ratin saa helposti pois näppiksen edestä. Kiinnitys on edelleen paras näkemäni.

Ratin kehä on päällystetty käsien kohdalta nihkeällä kumilla, mutta muu osa on kolhon oloista muovia. Jos otteen pitää oikeaoppisesti "kymmentä vaille kahdessa" lopsahtavat peukalot kumipäällysteen reunoihin muotoiltuihin uriin.

Kuusi nappia on sijoiteltu peukaloiden lähettyville lähemmäs ratin keskustaan ja keskellä on yksi suuri namiska, jonka valosta näkee, ovatko voimat päällä ja josta painamalla ne saa pois päältä ja takaisin. Vaihteet on hoidettu pienehköillä, etusormien alle sijoitetuilla painonapeilla. Niiden tuntuma on täsmällinen, eikä vaadi kohtuutonta kurottelua.

Toinen Microsoftin ratin tavaramerkki on ollut sen tarkkuus. Microsoft on käyttänyt jo pitkään peliohjaimissaan optista teknologiaa, jossa ei ole liikkuvia eikä kuluvia osia, joten niitä ei tarvitse kalibroida. Ratti reagoi kiitettävän täsmällisesti pieniinkin ohjausliikkeisiin, minkä ansiosta se sopii erinomaisesti pieniä ja varovaisia otteita vaativiin autopeleihin, kuten realistisiin formula- ja Nascar-peleihin. Ratin liikerata on riittävät 240 astetta.

Polkimet eivät ole aivan samalla tasolla. Niissä on kyllä kokoa riittävästi, mutta ne ovat liian pystyssä ja koko systeemi tuppaa liukumaan herkästi jalkojen alta. Polkimia ei ole päällystetty eikä niissä ole muutaman uudemman ratin tapaan niveliä pitämässä niitä koko liikeradan ajan jalkapohjan myötäisinä.

Aikanaan Microsoftin rattien voimaefektit toimivat kilpailijoitaan paremmin ja saattoipa käydä niinkin, että jotkut efektit toimivat vain sillä. Kilpailijat marisivat, ettei Microsoft noudata omia standardejaan, vaan pelintekijät koodaavat suoraan Microsoftin ratille sopivia efektejä. Kaikissa muissa rateissa käytetty Immersion-standardi on kuitenkin parantunut ajan mittaan, eikä uusissa peleissä enää tunnu eroa ainakaan voimien määrässä.

Optisuuden lisäksi toinen omintakeinen piirre on voimansiirron välittäminen rattaiden avulla, kun kilpailijoilla sama tehdään vaijereilla. Microsoftin ratissa voimat tuntuvat ikävällä tavalla kovempina ja kuuluvat rutinana ja kolinana sekä ikävänä vinkumisena, kun rattia käännetään nopeasti. Rutina ja kolina vain pahenevat ajan myötä.

Peleissä SideWinder ei ollutkaan enää niin tasaisen vakuuttava kuin aiemmin. F1 2001:ssä polkimia ei saanut millään toimimaan erillisillä akseleilla, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, ettei pieni jarrun näpäytys samaan aikaan kaasun kanssa onnistu. Samaa ongelmaa ei onneksi ilmennyt kahdessa muussa pelissä. Rally Trophyssa ratti tärisee jatkuvasti sorateillä, mikä tuntui ja varsinkin kuului jatkuvana kovana pärinänä. Nascar 4:n ovaaliratojen ahtaissa ohituspaikoissa ratin tarkkuus pääsi oikeuksiinsa ja voimatkin tuntuivat hyviltä.

Pelit olivat hieman hitaampia SideWinderillä kuin muilla rateilla, mutta ero oli P3-800:lla ja GeForce2:lla pahimmillaankin kymmenen prosentin luokkaa.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel on edelleen hyvä valinta, jos tarkkuus ja helppo käyttöönotto ovat tärkeimpiä valintaperusteita. Pitkän punaisen miinuksen Microsoft saa siitä, ettei rattien sen enempää kuin muidenkaan Microsoftin peliohjainten ajureita saa imuroitua netistä. Microsoftin nettisivuilla lojuu edelleen niin ikivanha versio ajureista, ettei siitä ole mitään iloa nykyisten ohjainten kanssa.

Hyvää

Pysyy tarkkana eikä vaadi kalibrointia.

Kiinnitys toimii helposti ja nopeasti.

Huonoa

Rattailla tehty voimansiirto tuntuu ja kuulostaa pahalta.

Lieviä ongelmia yhteensopivuudessa.

Ajurit eivät ole saatavilla netistä.

* * *(3 tähteä)

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel

www.microsoft.com/hardware/sidewinder

Valmistaja: Microsoft

Liitäntä: USB

Napit: 6

Vaihteet: Napit ratin takana.

Hinta: noin 126 euroa (noin 750 mk)

Testikappale: Microsoft

Thrustmaster Ferrari Force Feedback Wheel

Ranskalaista mukavuutta

Ranskalaisen Guillemotin valmistama ja Thrustmasterin nimellä myytävä Ferrari Force Feedback Wheel on ryhmän toinen pitkän tien kulkija. Vuosi sitten se oli yhdessä SideWinderin kanssa toimituksen valinta parhaaksi ratiksi. Itse asiassa testikappaleetkin ovat samat ja kestävyydestä kertoo se, että molemmat ovat pysyneet liki uuden veroisina vuoden aktiivisen ajelun jälkeen.

Ferrarista tulee mieleen urheiluautojen ärhäkkyys ja ranskalaisia autoja pidetään yleensä mukavina. Molemmat laatusanat kuvaavat hyvin Ferrari Force Feedback Wheeliä. Ratti on päällystetty kokonaisuudessaan pehmeästi käteen tarttuvalla kumilla ja voimaa ratti huokuu muutenkin kuin uhkealla ulkomuodollaan.

Ratti kiinnitetään pöytään paksulla muoviruuvilla ja jalustan imukupeilla. Kiinnitys on tukeva, mutta antaa hieman periksi. Suurehko jalusta syö reilusti pöytätilaa, mikä korvautuu sillä, että tavallisten viiksien lisäksi vaihteita voi käyttää ratin sivuun asetetulla vaihdekepillä. Vaikka viiksistä vaihtaminen luonnistuu nopeammin, rallipeleihin tulee tunnelmaa kun pääsee oikeasti kepittämään.

Viikset on tehty luvattoman lepsusta ja ohuesta muovista. Viiksien alla ovat analogiset laipat, jotka on kaiketi tarkoitettu kaasuksi ja jarruksi silloin kun ei halua käyttää polkimia.

Tavallisia nappeja on vain kaksi ja niiden lisäksi ratin keskellä on kaksi nelisuuntaista hattukytkintä. Hattukytkinten kanssa toimintoja on vähintään riittävät kymmenen, kun laskuista tiputtaa pois vaihteet. Minua hattukytkimet eivät oikein miellytä, vaan olisin mieluummin ottanut vaikka vähemmän toimintoja, mutta selkeästi erillisinä nappeina.

Pehmeä kumipäällysteinen ratti tuntuu käsissä miellyttävän painavalta pyöriteltävältä. Liikerata on karkeasti samaiset 240 astetta kuin SideWinderissa, mutta Ferrari-ratti ei ilman virtaakaan löysty totaalisesti, vaan liikkeessä on hieman mekaanista kitkaa.

Vähemmän miellyttävänä yllätyksenä ratti vetää automaattisesti oikealle, jos siitä päästää irti. Yleensä peleissä voimaefektit hoitavat ratin keskittämisen, mutta jatkuva veto oikealle häiritsee siitä huolimatta.

Lopullinen voiman tuntu tulee pehmeästä, mutta päättäväisestä voimansiirrosta. Rally Trophyssa soratien tärinä vaimenee sopivasti sen verran että tuntuu, muttei nakuta käsiä. F1 2001:ssä reunakorokkeiden yli ajaminen heilauttaa rattia miellyttävästi sivuttain ja ratti jämäköityy sopivasti vauhdin kiihtyessä.

Nascar 4:ssä ratti sen sijaan kärsii epätarkasta tuntumasta, joka kaikessa pehmeydessään tuo lähinnä mieleen liian tehokkaasti tehostetun ohjauksen oikeassa autossa. Ikävämpi yllätys oli voimien ajoittainen sekoaminen horkkatautiseksi kramppaamiseksi. Ei huvittanut lainkaan, kun se tapahtui keskellä Nascar 4:n SM-sarjan osakilpailua.

Polkimet olivat selkeästi vertailun huonoimmat. Ne ovat turhan lähellä toisiaan ja aivan liian lepsut. Kun koko poljinsysteemi on lisäksi liian kevyt ja liukas, polkimia joko potkii nurin tai sitten ne liukuvat alta pois.

Vertailun ainoana PC:n rattina Ferrari Force Feedback Wheelille ei ole lainkaan kunnollista ohjelmointisoftaa. Onneksi useimmissa autopeleissä voi toiminnot säätää vapaasti.

Ferrari Force Feedback Wheel kiilasi täpärästi ohi SideWinderin. Se ei ole yhtä tarkka, mutta toisaalta ratin ja voimien tuntuma on huomattavasti parempi ja toimintojakin on enemmän.

Hyvää

Pehmeät, mutta jämerät voimat.

Muhkeasti päällystetty ratti sopii hyvin käteen.

Vaihteet viiksillä ja kepillä.

Hintaansa nähden kestävän ja ylellisen tuntuinen.

Huonoa

Polkimet eivät vastaa ratin laatua.

Löysät ja epätäsmälliset viikset.

Hattukytkimet olisi voinut korvata napeilla.

* * * * (4 tähteä)

Thrustmaster Ferrari Force Feedback Wheel

www.thrustmaster.com

Valmistaja: Thrustmaster/Guillemot

Liitäntä: USB ja sarjaliitäntä

Napit: 2 ja 2 nelisuuntaista hattukytkintä

Vaihteet: Viikset ja vaihdekeppi

Hinta: noin 117 euroa (noin 700 mk)

Testikappale: Thrustmaster/Guillemot

Saitek R440 Force Feedback Wheel

Oman tien kulkija

Erikoisista peliohjaimistaan tunnettu Saitek sai uuden voimarattinsa valmiiksi viime vuoden lopulla. Saitekia on usein syytetty siitä, että poikkeavat ratkaisut ja erikoinen muotoilu on nostettu käytettävyyden edelle. R440 Force Feedback Wheelin viileän sininen valo ratin keskellä ja ratin liikkeiden mukaan välähtelevä sininen kajastus ratin jalustasta lupaavat heti, ettei tälläkään kertaa ole haluttu tehdä tylsää ohjainta.

R440:ssä sekä ratti että polkimet koostuvat kahdesta erillisestä palasta. Pienikokoinen ratti asetetaan ensin pöydälle ja lukitaan kiinni erillisellä vastakappaleella, joka muodostaa yhdessä ratin kanssa leveän pöytää haukkaavan leuan. Pehmustamattoman kiristysruuvin vääntäminen kuulostaa lähinnä sian tappamiselta, mutta kokonaisuus pysyy hyvin kiinni pöydässä.

Polkimissa on pyritty realismiin, eli ne roikkuvat ylhäältä alaspäin aivan kuten autoissa. Poljinten jalustan alle sujautetaan teline, josta polkimet roikkuvat. Telinettä ei lukita kiinni, vaan se pysyy paikallaan, koska pelaajan jalka painaa jalustaa telineen päällä. Yhdistelmä toimii, mutta keveytensä takia se tuntuu jatkuvasti olevan kaatumassa tai leviämässä kahteen osaan.

Huteruudesta huolimatta systeemi toimii yllättävän hyvin. Koska poljinten saranat ovat ylhäällä, ei jalan painallus puske koko poljinpakettia eteenpäin. Hyvänä lisänä poljinten liikeradoissa on riittävästi pituutta.

Itse ratti on liian pieni ja ohut. Napit on sijoitettu kummallisesti ulokkeisiin kello kymmenen ja kahden kohdalle, eli juuri sinne missä käsiä pidetään. Nyt käsiä täytyy pitää ikään kuin väärin päin, eli noin kello kahdeksan ja neljän kohdalla.

Vaikka ratti on pieni, vaihdeviikset ovat niin kaukana, että niitä joutuu kurottelemaan. Viiksien tuntuma on hieman hutera, muttei läheskään niin pahasti kuin Ferrari-ratissa. Liikerata on ryhmän lyhyin, noin 180 astetta.

Johtuuko ratin klapista tai siitä, että voimansiirto on ilmeisesti tehty rattailla, mutta tässä ryhmässä R440 piti selvästi pahinta pärinää voimaefekteissä. Kaiken lisäksi tärinät tuntuivat ratin ohuuden ja kovan materiaalin takia poikkeuksellisen hakkaavilta. Voimaa efekteissä oli kyllä ihan riittämiin.

Päristely tuntui ylivoimaisesti pahiten Rally Trophyssa. F1 2001:ssä R440 ei suostunut toimimaan eri akseleille määritellyillä polkimilla. Nascar 4:n tuntumassa ei ollut moitittavaa.

Tuntumansa ja viimeistelynsä puolesta R440 kuuluisi pari sataa markkaa Ferrari- ja SideWinder-ratteja kevyempään sarjaan.

Hyvää

Poljinten suunnittelussa ollaan oikeilla jäljillä.

Huonoa

Tuntuu liian lelumaiselta.

Ratti on liian ohut ja ahdas.

Voimaefektit hakkaavat ja pärisevät häiritsevästi.

* * (2 tähteä)

Saitek R440 Force Feedback Wheel

www.saitek.com

Valmistaja: Saitek

Liitäntä: USB

Napit: 4

Vaihteet: Viikset

Hinta: noin 117

euroa (noin 700 mk)

Testikappale: Sanura Suomi

Logitech MOMO Force

Laatu maksaa

Logitech kisasi ensimmäisissä voimarateissa rinta rinnan Microsoftin kanssa ja monien mielestä jopa ohitti sen. Hyväksi havaittu design heitettiin sittemmin menemään ja tilalle tuli halvan ja heikon oloinen uusi malli, jota ilmeisesti kuitenkin myytiin kohtalaisesti.

Nyt Logitech on värvännyt parikseen italialaisen MOMO:n, joka tunnetaan arvostettuna kilpa-autojen rattien ja muiden varusteiden valmistajana.

MOMO Forcen muotoilu on tuttu Logitechin hyväksi havaitusta ensimmäisestä voimaratista, mutta suuri osa muoviosista on vaihdettu metallisiin ja viimeistelty aidolla nahkalla. Sisuskaluja on uusittu muun muassa kunnollisilla kuulalaakereilla. Hilpeänä lisukkeena paketissa on salamatarroja, jotka voi liimailla kirkkaanpunaisen ratin kylkiin.

Ratti kiinnitetään ruuvein kiristettävillä leuoilla. Mukana tulee myös paksu ruuvi ja valmis leikkauspohja, jos haluaa ruuvata ratin kiinteästi pöytään. Normaali kiinnityskin on riittävän tukeva ja kohtalaisen helppo avata ja sulkea.

Jämäkästi toimivat vaihteet on heitetty tukevasta metallilevystä prässättyihin viiksiin, joissa on sopivasti urheiluauton karheaa tyyliä. Värikkäitä nappeja on peukaloiden tuntumassa kuusi. Nahkapäällysteisestä ratista saa hyvän otteen, vaikkei se järin paksu olekaan ja muotoilukin on kohtalaisen loivaa.

Ratin keskiö on tehty metallista. Liikerataa riittää hulppeat 270 astetta, minkä ansiosta ohjaus tuntuu tarkalta. Kunnollinen kuulalaakerointi tuntuu täsmällisen tasaisena liikkeenä, joka hinkkaa sopivasti vastaan.

Polkimien jalusta on tavallista suurempi ja polkimet liikkuvat lähes suoraan alaspäin. Jalusta on päällystetty uritetulla metallilevyllä ja nivellettyjen polkimien tallat ovat nekin metalli- ja kumipäällysteisiä. Polkimet eivät vaella pitkin lattiaa. Polkimien liikeradat saisivat olla pidemmät, mutta liike on tarkka.

Voimat eivät ole ihan niin sulavan pehmeät kuin Ferrari-ratissa, mutta tuntuvat silti reippaasti paremmilta kuin rattailla toteutettujen rattien pärinä. Jykevä rakenne tuo mukanaan täsmällisemmin välittyvät voimat. MOMO Forcen kohdalla tuskin tarvitsee pelätä ratin jäävän käteen.

Periaatteessa melkein minkä tahansa USB-väylään sopivan ratin pitäisi toimia PS2:ssa, mutta kokeilluista PC:n rateista MOMO Force oli ainoa joka toimi kunnolla.

Peliyhteensopivuus oli aluksi ongelmallista, mutta muutaman päivityksen jälkeen ongelmat ovat kadonneet. F1 2001:ssa hyvän tuntuman löytäminen vaati jonkin verran voimaefektien säätämistä, mutta lopputulos oli yhdistelmä tarkkuutta ja voimaa. Rally Trophyssa ja Nascar 4:ssa MOMO Force toimi alusta pitäen miellyttävästi. Varsinkin Nascar 4:n hienosti tehtyjen voimien vivahteista pääsi nauttimaan kunnolla.

MOMO Force maksaa lähes tuplasti enemmän kuin vertailun muut ratit, toisaalta Microsoftin ja Thrustmasterin ratit maksoivat vielä reilu vuosi sitten yhtä paljon. Autopeliharrastajan kannattaa lyödä rahat tiskiin ja ostaa kerralla kunnon ratti.

Hyvää

Metallinen rakenne vaikuttaa kestävältä.

Aito nahkapäällyste ei hiosta.

Ratin liikerata on pitkä ja täsmällinen.

Tarkat ja voimakkaat voimaefektit.

Huonoa

Poljinten liikerata saisi olla pidempi.

Kallis.

* * * * * (5 tähteä) Pelit suosittelee

Logitech MOMO Force

www.logitech.com

www.wingmanteam.com

Valmistaja: Logitech

Liitäntä: USB

Napit: 6

Vaihteet: Viikset

Hinta: noin 1300 mk

Testikappale: Logitech

PS2:n ratit

Kun peli ei tue

PS2:een saa ruuvattua kiinni kahdenlaisia ratteja. Perinteinen tapa on liittää ratti ohjainporttiin, jolloin se ei tarvitse erillistä virtalähdettä. Kaupan päälle tulevat tärinäominaisuudet, joiden taso vaihtelee suuresti. Lähes kaikki ajopelit tukevat näin kytkettyä rattia.

Uudempi tyyli on asentaa ratti PS2:n USB-porttiin. Toimiakseen ratti vaatii sitä tukevan pelin ja voimista huolehtiva moottori tarvitsee lisäksi erillisen virtalähteen. Markkinoilla olevat USB force feedback -ratit eroavat toisistaan, joten peliyhteensopivuus vaihtelee.

Gran Turismo 3 määritteli PS2:n voimarattien standardiksi Logitechin. Se on kohtalainen perusratti, jota kaikki uudet pelit pääsääntöisesti tukevat. Parempi Thrustmasterin Ferrari toimii varmuudella vain Gran Turismo 3:ssa ja EA:n F1 2001:ssä.

Saitek edustaa perinteistä koulukuntaa, joka toimii yhtä hyvin PSonessa kuin PS2:ssa. Tärinät ovat onnetonta surinaa eikä force feedbackistä voi puhua, mutta muuten ratti on ihan kohtalainen. Lopullinen valinta kannattaa suunnitella käyttötarkoituksen ja lompakon paksuuden perusteella.

Saitek RX500 Racing Wheel

Jokapaikan höylä

Saitek RX500 on perinteinen tärinäratti, joka kytketään suoraan ohjainporttiin. Ratti toimii melkein kaikissa autopeleissä, myös PSonessa. Dual Shock 2:n lisäksi se osaa emuloida Sonyn alkuperäistä ristikko-ohjainta ja Namcon NeGcon -padia.

Voimapalautusta ei ratissa ole, eikä tärinöitäkään voi pahemmin kehua. Aluksi epäilin laitteen olevan rikki, mutta pieni hädin tuskin havaittava värinä kämmenpohjissa paljasti karun totuuden. Surinamoottori on tehoton eikä paketissa luvatuista uskomattomista tärinäefekteistä ole tietoakaan.

Näppäinten asettelu on onnistunut. Kehältä löytyvät kaikki nappulat ristiä ja neliötä lukuun ottamatta. Takana olevat vaihdeviikset ovat yllättävän tukevaa tekoa. Valikoissa liikkumista helpottava ristikko on piilotettu huomaamattomasti keskiöön, minkä ansiosta RX500 näyttää ratilta eikä peliohjaimelta.

Kiinnitys alustaan hoituu kätevästi yhdellä isolla ruuvilla. Mukana on myös erillinen alusta, jonka avulla rattia voi pitää sylissä. Hyvältä kuulostava idea ei kuitenkaan toimi, vaikka ratin kääntösäde onkin tavallista pienempi.

Kovaa muovia oleva kehä ja tunnoton keskialue korostavat ohjaimen lelumaista vaikutelmaa. Tilannetta pahentavat lituskat ompelukonepolkimet. Onnettomien läpysköiden liikerata on pieni, mikä tekee kaasun ja jarrun tarkasta annostelusta mahdotonta.

Saitek on siro pieni ratti, joka näyttää hyvältä pöydällä. Vakavasti otettavaksi ajolaitteeksi siitä ei ole.

Hyvää

Toimii takuuvarmasti kaikissa autopeleissä.

Yhden ruuvin kiinnitys on tukeva ja nopea.

Pitkä johto auttaa sijoittelussa.

Huonoa

Ompelukonemaiset polkimet ovat lähinnä vitsi.

Kunnollisista tärinöistä ei ole tietoakaan.

Ratin keskikohta saisi olla tunnokkaampi.

* * (2 tähteä)

Saitek RX500 Racing Wheel

www.saitek.com

Liitäntä: Ohjainportti.

Napit: Suunta- ja toimintonapit

Vaihteet: Viikset.

Hinta: noin 85 euroa (noin 500 mk)

Testikappale: Sanura Suomi

Logitech Driving Force

Keskitien tallaaja

Logitechin ratista tuli Gran Turismo 3:n myötä virallinen PlayStation 2:n voimapalautusratti. Siniseksi muuttunut rinkula oli tismalleen sama, jota myytiin PC:lle Wingman Formula Force GP -nimisenä. Siitä puuttui monta konsolille tärkeää nappia kuten start ja select. Myös USB-johto oli hävyttömän lyhyt.

Uudessa Driving Forcessa edellä mainitut puutteet on korjattu. Ristikko ja toimintonapit löytyvät ohjauskehältä peukaloiden ulottuvilta. Lisäksi lähes kolmemetrinen johto helpottaa ratin sijoittelua. Muuten ratti on säilynyt ennallaan väritystä, muotoilua ja alitehoista moottoria myöten.

Otekohta on päällystetty kumilla, joka takaa tukevan otteen. Tärkeimpiä nappeja voi käyttää ilman sormien kurkottelua, mutta viiksivaihteet ovat löperöt. Niistä puuttuu selvä naksaus, joka kertoo milloin vaihde loksahtaa pykälään.

Polkimet on kohtalaista keskitasoa. Jarru on kaasua jäykempi, mutta ei merkittävästi. Alusta on vähän liian lyhyt, jolloin kantapää jää ikävästi sen ulkopuolelle. Alimitoitetut kumitutit eivät anna riittävästi kitkaa kovilla pinnoilla, joten polkimet harhailevat helposti kauemmas.

Laatikosta löytyy koottava sylialusta. Systeemi näyttää typerältä, mutta toimii kohtalaisesti. Pöytään kiinnitys on silti paras tapa, vaikka sitäkään ei voi varauksetta kehua. Kaksi kiinnitysruuvia ovat liian edessä, jolloin ratti voi kovassa menossa irrota.

Driving Forcen paras myyntiargumentti on sen yhteensopivuus uusien force feedbackia tukevien PS2-pelien kanssa. Periaatteessa se toimii myös PC:ssa, mutta paketista ajureita ei löydy. Logitech on hyvä yleisratti, jonka force feedback -tuntuma on pienistä parannuksista huolimatta melko ponneton.

Hyvää

Jos peli tukee voimapalautusta, Logitech toimii takuuvarmasti.

Toimintonäppäimet ovat hyvin sormen ulottuvilla.

Johto on riittävän pitkä.

Huonoa

Ponnettomat force feedback -efektit.

Polkimet karkaavat helposti jalan alta.

Kiinnitys saattaa pettää kovassa kyydissä.

* * * (3 tähteä)

Logitech Driving Force

www.logitech.com

Valmistaja: Logitech

Liitäntä: USB.

Napit: Suunta- ja toimintonapit.

Vaihteet: Viikset.

Hinta: noin 110 euroa (noin 650 mk)

Testikappale: Logitech

Guillemot Thrustmaster Force Feedback Racing Wheel Ferrari

Mestariainesta

Ylväästi Ferrarin logoa kantava Thrustmaster on USB-porttiin liitettävä force feedback -ratti. Vaikka pakkauksessa mainitaan PlayStation 2, paketista löytyvät ajurit myös PC:lle.

Toimintonäppäimiä hallitaan peukalotatilla, jonka suunnat vastaavat kuvioiden sijaintia padissa: ylöspäin tyrkkääminen vastaa kolmion painallusta ja niin edelleen. Pienen totuttelun jälkeen systeemi on melko kätevä. Vaihteet voi vaihtaa formulatyyliin takana olevista viiksistä tai erillisestä vaihdekepistä.

Ferrarin polkimet ovat ihan hyvät. Molemmissa on samanlainen jousi, mutta lyhyempänä jarru tuntuu hiukan jäykemmältä. Jalka lepää kokonaisuudessaan alustan päällä ja reilut kumitötsät pitävät sen mukavasti kiinni lattiassa.

Ratti kiinnitetään yhdellä ruuvilla. Kiinnityksen maksimoimiseksi pohjassa on vielä imukupit. Tukeva kiinnitys on tarpeen, sillä voimakas moottori kampeaa ajoittain rajusti vastaan.

Kumilla päällystetystä rinkulasta saa tukevan otteen. Tuntuma on tarkka kääntösäteen koko alueella, myös keskellä, mikä tekee huristelusta nautittavaa.

Gran Turismo 3:ssa Thrustmasterin voimanpalautusefektit tuntuvat liioitelluilta. Siitä huolimatta Ferrari tuntuu paremmalta kuin GT3:n virallinen ratti. Testisessio päättyi nolosti, kun World Rally Championship ja Lotus Challenge kieltäytyivät kokonaan yhteistyöstä.

Ferrari on ehdottomasti konsolirattien parhaimmistoa, jota rampauttaa ainoastaan sitä tukevien pelien vähyys.

Hyvää

Tarkka ohjaustuntuma ja jämäkkä rakenne.

Voimapalautus on riittävän napakka.

Erillinen vaihdevipu vaikka rallia varten.

Huonoa

Huono yhteensopivuus PS2-pelien kanssa.

USB-johto saisi olla pidempi.

* * * * (4 tähteä)

Guillemot Thrustmaster Force Feedback Racing Wheel Ferrari

europe.thrustmaster.com

Valmistaja: Guillemot Thrustmaster

Liitäntä: USB.

Napit: Kaksi peukalotattia, joissa suunta- ja toimintonapit.

Vaihteet: Viikset ja vaihdekeppi.

Hinta: noin 152 euroa (noin 900 mk)

Testikappale: Guillemot Nordic

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…