King of Fighters: Maximum Impact (PS2) – Taistelijoiden kuningas

:Kun taistelu yltyy riittävän kiivaaksi, mikään ei ole pyhää. King of Fighters havainnollistaa, millaista on henkinen kipu.

King of Fighters: Maximum Impact näyttää päällisin puolin samalta kuin 3D-mätkintöjen kuninkaat, Dead or Alive ja Virtua Fighter. King of Fighters paljastaa kuitenkin pitkän 2D-sukupuunsa nopeasti. Kulmikkaat hyökkäykset, korkeat hypyt ja triviaalit sivuaskeleet ovat sprite-perinteille uskollisia. Maximum Impact on modernilla polygonigrafiikalla kuorrutettu tulkinta iäkkäästä King of Fighters -perusteemasta.

Kahdenkymmenen kamppailijan kaarti on omituisen persoonatonta porukkaa. Tekkenin Jack-robotin tai Street Fighterin Blanka-karvaturrin kaltaiset hauskat kummajaiset ovat jääneet taiteilijoiden pöytälaatikkoon. Taistelijavalikoima koostuu viileistä mutta latteista nyrkkisankareista. Muutama räväkkää luonnetta, veikeitä vetimiä tai meheviä maneereja esittelevä ottelija piristäisi valikoimaa kummasti. Läpäisypalkintoina jaettavat erikoisasut ja värivaihtoehdot piristävät jonkin verran kosmeettista puolta.

Ottelut ovat King of Fighters -perinteen tapaan erittäin vauhdikkaita ja lennokkaita rytäköitä. Hyökkäykset tehdään neljällä lyönti- ja potkunapilla. Niitit ovat joko nopeita sivalluksia tai sähkötettyjä voimapommeja. Iskut vältetään tai torjutaan pakitustorjunnoilla, korkeilla loikilla ja tarkan ajoituksen avittamilla sivuaskelilla.

Alapotkun voimaversio torppaa vastustajan kanveesiin ja perään uppoaa aina vähintään yksi ilmainen osuma. Ottelut rapautuvat usein raivokkaiksi ja hupaisan näköisiksi kamppauskisoiksi, sillä maassa makaavan kaverin jatkokurmotus on liian helppoa. Lepäävän ottelijan kiusaaminen onnistuu vaivatta toisella samanlaisella kampilla.

Motion capture -tekniikka on jäänyt SNK:lta käyttämättä: ottelijoiden iskut ovat nopeita ja sulavia, mutta niistä puuttuu ihmismäinen luontevuus. Etenkin varpaisiin suuntautuvat nukkemaiset ripaskavenytykset ja lukuisat breakdance-kampit nakertavat ikävästi fiilistä ja uskottavuutta. Piirrosukkojen pelletekniikat eivät sovi sellaisenaan totisille polygonihahmoille.

Monoa monon perään

Voimia mitellään litteillä ja seinien rajaamilla taistelutantereilla. Muureja kannattaa välttää, sillä osuman voimasta taaksepäin horjahtanut taistelija kimpoaa esteestä hyökkääjän syliin. Seinää vasten moukarointi helpottaa alapotkuputkia entisestään.

Tehokkaat erikoisliikkeet ja -yhdistelmät vaativat yleensä suuntaohjaimella koukatun neljännes- tai puolikaaren. Tiukkoihin otteluihin vaadittava erikoisliikkeiden suoritusvarmuus kaipaa arcadetikkua. Padimättäjätkään eivät ole automaattisesti tappioon tuomittua tykinruokaa, sillä räväkän temmon takia perusiskujen tuntemus ja refleksit ovat kombotemppuilua olennaisempia taitoja.

Kamppailijoiden tasapaino epäilyttää kovissa väännöissä. Alapotkuja lypsävien pelaajien käsissä vikkelät kirput muuttuvat raivostuttavan usein ylivoimaisiksi tyrmäyskoneiksi. Hurjat tappioputket jotain tiettyä hahmoa vastaan ovat King of Fighters: Maximum Impactissa huomattavasti yleisimpiä kuin lajityypin kärkinimissä.

Koneen komentamia taistelijoita mäiskitään juoni- ja tehtävämoodissa. Kamalan tarinan ainoa hyvä puoli on vain seitsemän matsin mittainen pituus. Vaihtelevien ehtojen rajoittamat 40 tehtävämatsia ovat huomattavasti mielekkäämpää yksinpeliviihdettä. Matkaan luodaan mutkia muun muassa energia-, aika- ja liikerajoituksilla. Juonen ja tehtäväotteluiden läpäisy palkitaan uusilla puvuilla. Tilastofanien harmiksi kaksinpelin tuloksia ei tallenneta lainkaan.

King of Fighters: Maximum Impact luo oudon retrohtavan vaikutelman, joka syntyy korostetun tehokkaista alapotkuista, lennokkaista hypyistä ja pakitustorjunnoista. Kun sinänsä kunniakkaat perinteet naitetaan tasapaksuun taistelijavalikoimaan, käteen jää pikkupuutteiden vaivaama keskinkertaisuus.

* * * * *

Pitkät juuret

Vuonna 1994 Fatal Furyn luomalle perustalle syntynyt King of Fighters -sarja oli yksi maineikkaan ja mätkintöihin painottuneen SNK Neo Geo -konsolin myyntivalteista. Kun rautakehityksen jalkoihin jäänyt SNK meni lopulta konkurssiin vuonna 2001, hardcore-mätkijät laskivat lipun puolisalkoon. Onneksi entisen SNK-pomon omistama Playmore keräsi jämät, ja suositut nimikkeet saivat jatkoa. King of Fighters: Maximum Impact on kuuluisan mätkintäsarjan ensimmäinen 3D-versio.

78