Kingdom - The Far Reaches

Interaktiivisten elokuvien rynnäkkö jatkuu Kingdom _ The Far Reachesilla, joka tavallisuudesta poiketen onkin "ihan oikeasti" piirretystä elokuvamateriaalista digitoitu satuseikkailu kaikille ällösöpöilyn ja naurettavien fantasianimien ystäville. Kysymys kuuluu: kauanko he pysyvät moisen ystävinä?

Olipa kerran on nimeni tää

Olipa kerran Viiden Kuningaskunnan maassa mahtava taika-amuletti, joka särkyi viiteen osaan, ja osaset katosivat. Pimeyden voimat laskeutuivat maan päälle ja paha velho Torlok nousi hirmuvaltiaaksi kukistettuaan hyvien maagien neuvoston ja Hopeakuninkaat. Sepäs originellia.

Pelaaja on hyvien hallitsijoiden jälkeläinen, maagin orpo oppipoika Lathan, jonka tehtävänä on (tietysti) etsiä mahtiamuletin osat ja syöstä Torlok kätyreineen vallasta, jotta kaikki voisivat elää onnellisena jatko-osiin asti. Siinä sivussa tulee vielä pelastaa kaunis prinsessa Grace Delight (armoa!).

Touhu on juuri niin debiiliä kuin juonikuviosta voi päätellä. Kingdomin stoori ja animaatioiden taso ovat paljon lähempänä jotain TV:n Mutant Masters of The Multiverse -kamaa kuin Disneyn tai King's Quest seiskan herttaisen höpsöjä satueepoksia. Mainittujen tusinapiirrettyjen tapaan peli on sitä pelaavien natiaisten hengenlahjojen julkeaa aliarviointia, vanhemmista puhumattakaan.

Äkkikuolema vaanii

Käyttöliittymä on armollisen yksinkertainen. Matkanteko Viiden Kuningaskunnan maassa tapahtuu karttaruudun kautta, jossa näkyvät kaikki kulloinkin mahdolliset määränpäät. Lathan tallustelee uuteen paikkaan määränpäätä klikkaamalla. Usein tätä seuraa pieni keskustelunpoikanen (jonka kulkuun ei voi itse vaikuttaa), ellei kyseessä satu olemaan yksi lukuisista pelin äkkikuolemapaikoista, joista ei useimmiten anneta minkäänlaista varoitusta tai paon mahdollisuutta.

Jos käy niin onnellisesti, että vaaran uhatessa pelaajalle annetaan mahdollisuus vaikuttaa tapahtumiin, ilmestyy ruudun alareunaan pieni tiimalasti. Ennen ajan loppumista pelaaja toivon mukaan löytää inventaariostaan tilanteeseen sopivan esineen tai taian ja pääsee pälkähästä. Pakoon on turha yrittää.

Poika, se on peli!

Näin "interaktiivisen elokuvan" kulta-aikana on vaihteeksi virkistävää nähdä CD-tuotos, josta on edes yritetty tehdä oikea peli lyhkäisen B-elokuvan sijaan. Interplay on yrittänyt kyhätä piirrettyjä elokuvajaksoja yhteen nivomalla ihan oikean seikkailupelin, ja onkin onnistunut laittamaan soppaan kaikki seikkailujen pahimmat kliseet ja kompastuskivet. Pelaaminen muodostuu siitä iänikuisesta rumbasta, jossa paikasta A on haettava taikaesine B, jolla päästään paikkaa C vartioivien hirviöiden ohi, jotta päästäisiin hakemaan taikaesine D, jotta voitaisiin... (repeat to fade). Ja tietysti mukana on se pakollinen sokkelo, joka uhmaa kaikkia paperilla ja kynällä kartoituksen lakeja.

Vaikka pelin rakenne onkin vielä äärimmäisen yksinkertainen, se alkaa jo lähestyä "oikeaa", joskin alkeellista seikkailupeliä. Ikävä kyllä se on ainoa Kingdomin hyvä puoli, sillä käsikirjoitus ja dialogien taso on yhtä nautittavaa katselemista kuin Prätkähiirten uusinnat mandoliinikrapulassa. Kingdom - The Far Reaches on kuitenkin peli, ja se on jo paljon enemmän kuin mitä useimmista "interaktiivisista elokuvista" voi näinä päivinä todeta.

45