Konehuone: XBOX ONE TULI – oletko valmis?

SAMSUNG CSC

Maailman tehokkainta pelikonsolia saa nyt Suomesta.

Xbox Onen lanseeraus Suomessa sattui hassuun saumaan, sillä epävirallisesti konsolia on myyty maassamme jo viime joulusta lähtien. Virallisuus näkyy ennen kaikkea siinä, että Xbox Onea voi käyttää nyt suomeksi ja sen pelit ovat löytäneet tiensä kivijalkakauppoihin. Suomenkielisyyden rajat tulevat tosin vastaan Kinectin puheentunnistuksessa, joka ei ainakaan ensi alkuun tottele kuin maailman valtakieliä.

Xbox One on sen verran kookas ja kolhon näköinen musta laatikko, että konsoliin on helppo liittää mielikuvia ennen näkemättömästä suorituskyvystä. Eikä mielikuva tietenkään täysin väärä ole, millä tahansa suorituskyvyn mittarilla Xbox One jättää edellisen sukupolven pelikonsolit ja Nintendon Wii U:n kauas taakseen. Vertailu PlayStation 4:ään on Microsoftin koneen kannalta paljon, paljon ongelmallisempi.

Liukuluvut eivät valehtele

Katsoi teknisiä tietoja miten päin tahansa, Xbox One on lähes kaikilla osa-alueilla speksattu alakanttiin, kun sitä vertaillaan tärkeimpään kilpailijaansa. Xbox Onen grafiikkaydin on vaatimattomampi, muisti hitaampaa ja pienet järjestelmäarkkitehtuurin yksityiskohdat kaiken kaikkiaan PlayStation 4:ää askeleen jäljessä. Xbox One voi sentään nokittaa karvan verran nopeammalla keskussuorittimella – 1,75 gigahertsiä Pleikkarin 1,6 gigahertsiä vastaan – mutta se on lähinnä symbolinen voitto.

Kun graafista suorituskykyä mitataan varjostinyksiköiden suorituskyvyllä, numerot ovat selvät: Xbox One jää 1,32 teraflopsillaan kauas PlayStation 4:n taakse (1,84 teraflops). Vertailun vuoksi Wii U:n varjostinyksiköt venyvät vain 0,35 teraflopsiin. Tera-flops tarkoittaa biljoonaa liukulukuoperaatiota sekunnissa eli näiden lukujen perusteella voidaan arvioida suoraan konsoleiden laskennallisia muskeleita.

Muskeleiden puute selittää, miksi monialustapeleissä Xbox One -version on usein tyytyminen PlayStation 4 -vastinettaan matalampaan resoluutioon tai alhaisempaan ruudunpäivitysnopeuteen. Esimerkiksi Call of Duty: Ghostsissa ero oli räikeä: PS4-versio on aitoa FullHD:ta (1080p), kun taas Xbox One edellistä konsolisukupolvea henkivää 720p:tä. Vaikka ero ei ole kaikissa multiplattareissa yhtä räikeä, eikä FullHD ole Pleikassakaan vakio, Xbox Onen lievä takamatka on tosiasia.

Xbox Onen tunnelin päässä näkyy kuitenkin valoa. Tuoreemmista peleistä muun muassa Diablo III ja Destiny hyödyntävät molemmilla konsoleilla täyttä FullHD-resoluutiota. Microsoftin muutaman kuukauden takainen päätös vapauttaa Kinectille varattuja järjestelmäresursseja pelinkehittäjien käyttöön oli kaikin puolin fiksu. Alun perin Kinect haukkasi Xbox Onen suorituskyvystä jopa kymmenesosan.

Vielä suuremmat odotukset kohdistuvat DirectX 12:een eli Microsoftin seuraavan sukupolven grafiikkarajapintaan. Riippuen siitä keneltä kysytään ja minkälaisesta sovellutuksesta puhutaan, Xbox One saa DirectX 12:sta joko pienen tai jopa suorituskyvyn kaksinkertaistavan piristysruiskeen. Todelliset hyödyt tosin realisoituvat vasta niissä peleissä, jotka kehitetään uudelle DirectX:lle. Ne lienevät ajankohtaisia vasta vuoden 2015 lopulla.

Oma lukunsa on se, että pelinkehittäjät vasta totuttelevat uuden sukupolven pelikonsoleihin. Ero lanseerausmatskun ja konsolisyklin lopussa ilmestyvien joutsenlaulupelien välillä on aina ollut valtaisa. Kaivakaapa Mobygames.comista kuvia vaikka vuoden 2005 GUNista ja verratkaa niitä vuoden 2013 Grand Theft Auto V:hen. Pelejä ei millään tunnistaisi samalle konsolille ilmestyneiksi!

Ennustan, että ajan hammas kuluttaa Xbox Onen ja PlayStation 4:n multiplatform-pelien visuaaliset erot marginaalisiksi. Molemmat konsolit ovat kilpailukykyisiä vielä nyt, mutta pidemmän päälle niiden on vaikea pysyä pc-raudan kehityksen kyydissä. Jo nyt pc-markkinoilta löytyy paljon tehokkaampia näytönohjaimia kuin uuden sukupolven konsoleiden kitusista.

Konsoleiden yhtenäiseen järjestelmäarkkitehtuuriin liittyy tosin tiettyjä synergiaetuja, joiden ansiosta pc:n teraflopseja ei voi ihan sellaisenaan verrata PS4:ään tai Xboxiin. Ohjelmointiguru John Carmack arvioi, että uuden sukupolven konsoleihin verrattuna pc:n nimellisesti suuremmasta laskentatehosta valuu jopa puolet hukkaan.

Episodi 12 - Uusi toivo

PlayStation 4:n ja Xbox Onen tehoerossa ei tietenkään ole mitään poikkeuksellista. Yksikään konsolisukupolvi ei ole ollut tilanteessa, jossa markkinoilla olisi ollut täsmälleen yhtä tehokkaita pelikoneita. Vaikka PlayStation 4 on aloittanut vahvasti, tehokkain pelikonsoli ei aina päädy markkinajohtajaksi. Tehoja merkityksellisempää on se, millaisia pelejä konsolille saa ja miten taitavasti niitä markkinoidaan.

Koska alkuperäinen markkinointistrategia, jossa Xbox Onea asemoitiin olohuoneen yleiseksi viihdekeskukseksi, ei oikein uponnut pelaajiin, Microsoftin arvellaan kaivavan shekkivihkonsa esiin ja siirtävän painopistettään kohti yksinoikeuspelejä. Tomb Raiderin kaappaaminen Xbox Onen yksinoikeuspeliksi tuskin jää tämän konsolisukupolven ainoaksi multiplatform-shokiksi. Ja kun kaikki muu pettää, Microsoft voi aina turvautua Halo-korttiinsa.

Xbox One toki suoriutuu viihdekeskuksen roolistaan mainiosti. Hommattuani uuden älytelkkarin, jouduin kuitenkin toteamaan, että konsolin mediasoitintoiminnot, YouTubet, Netflixit ja kuva kuvassa -näkymät muuttuivat kertaheitolla redundanteiksi. Käyttökokemus on parempi ilman Xboxin kautta kiertävää televisiokuvaa.

Varsinaiset moitteet Xbox One ansaitsee taaksepäin yhteensopivuuden täydellisestä puuttumisesta. Oma Xbox 360 -pelikokoelmani – joka muuten ei ole ihan pieni – on yhä sen oljenkorren varassa, että ikivanha Elite-konsolini jaksaa sinnitellä maailman tappiin. PlayStation 4 syyllistyy toki ihan samaan. On ilmeisesti parempaa bisnestä myydä vanhat pelit uudestaan täysihintaisina remasterointeina. Katson sinua, The Last of Us.

Kaiken kaikkiaan Xbox Onen tulevaisuus on yhä kirjoittamaton lehti. Jos Xbox Onen yksinoikeuspelit eivät nappaa, konsolilla ei ole antaa kuin vaikeasti toteen näytettäviä lupauksia Xbox Liven ylivoimaisesta verkkopeli-infrastruktuurista. PlayStation 4 on siinä mielessä helpompi valinta, että sen tekninen etumatka on ainakin DirectX 12:een asti kiistaton. Halo-fanipojalle Pleikkari ei tietenkään ole mikään optio, ainakaan ainoaksi konsoliksi.

Tuomas Honkala

SAMSUNG CSC

XBOX ONEN TEKNISET TIEDOT

Keskussuoritin: AMD:n kustomoima 8-ydinsuoritin (1,75 GHz)

Keskusmuistia: 8 gigatavua (DDR3*)

Grafiikkaydin: AMD Radeon GCN (768 varjostinyksikköä**)

Tallennusmedia: Blu-ray

Massamuisti: 500 gigatavun kiintolevy***. Tukee myös ulkoisia kiintolevyjä.

Videoliitäntä: HDMI

Ohjaimet: Xbox One Controller, Kinect-liiketunnistus, SmartGlassia tukevat mobiililaitteet

Hinta: ilman Kinectiä noin 400 euroa, Kinectin kanssa noin 500 euroa

*) PS4:ssä on yhtä paljon keskusmuistia, mutta se on nopeampaa (DDR5).

**) PS4:n grafiikkaydin koostuu 1152 varjostinyksiköstä.

***) Myöhemmin syksyllä markkinoille saapuu yhden teratavun (1000 Gt) kiintolevyllä varustettu Xbox One -malli.

XBOX ONEN SOVELLUKSIA

Xbox One SmartGlass

Muuttaa mobiililaitteen Xboxin apunäytöksi.

Xbox Fitness

Kinectiä hyödyntävä jumppasovellus.

Internet Explorer

Nettiselain.

Pelitallennin (GameDVR)

Tekee tallennuksia Xbox Onella pelatuista peleistä.

Upload Studio

Sovellus pelivideoiden jakamiseen.

Skype

Nettipuhelut.

OneDrive

Pilvitallennusta kuville, videoille ym.

Xbox Music

Microsoftin musiikkilataamo.

Xbox Video

Microsoftin elokuvalataamo. Xbox Onen muita viihdesovelluksia: Netflix, YouTube, Twitch, Eurosport, Viaplay, Headweb, TED, Machinima, GoPro, MLB (baseballia), Crunchyroll (animea),

Tune In (nettiradio).

45358066

XBOX ONEN VALITUT PALAT

Sukupolvensa viimeisenä konsolina Xbox Onella ei ole ainakaan pulaa peleistä. Kokosimme tähän joukon kiinnostavimpia nimikkeitä.

Ensimmäisen aallon pelit

TITANFALL

Entisten Modern Warfare -tyyppien perustaman Respawn Entertainmentin esikoispeli on komeaa robottisotaa, jossa jalkaväki jää jalkoihin. Titanfallin pelitempo on roboteista huolimatta kiivas, eivätkä jalkamiehetkään nyt ihan osattomia ole, kiitos rakettireppujen ja parkour-taitojen. Titanfallin todellinen erikoisuus on yksinpelikampanjan upottaminen osaksi moninpeliä.

Moitin keväällä kirjoittamassani arvostelussa Titanfallia sisällön vähyydestä, mutta pari (pian kolme) delsua myöhemmin tilanne on ainakin jossain määrin parempi. Delsuista huolimatta Titanfall tuntuu yhä yhden asian räiskintäpeliltä (jonka se toki tekee todella hyvin).

Titanfall lienee Xbox Onen tunnetuin yksinoikeuspeli, mutta sen yksinoikeusstatus on vähän kyseenalainen: peli on nimittäin saatavilla myös pc:lle ja Xbox 360:lle. Mikä kiusallisinta, Xbox Onen toteutus ei pärjää pc:lle, kun konsoli tuuttaa ruudulle vain 792p-resoluutiota. Respawnin lupaukset resoluutiota parantavasta päivityksestä ovat toistaiseksi osoittautuneet tyhjiksi.

RYSE: SON OF ROME

Ryse on julman väkivaltaista Gladius-miekkailua antiikin Roomassa. Itseään toistavasta taistelusysteemistään ja suoraviivaisesta kenttäarkkitehtuuristaan huolimatta Ryse viehättää ainakin yhden läpipeluun verran silmiä hivelevällä grafiikallaan ja elokuvamaisilla joukkokohtauksillaan. Toista kertaa Ryseä ei enää jaksa, eikä sen puoleen pöljiä co-op-areenataisteluita.

DEAD RISING 3

Juuri ilmestyneeseen (ja tässä numerossa arvosteltuun) pc-versioon asti Dead Rising 3 oli melkein riittävä syy hankkia Xbox One. Zombisarjan selvästi parhaassa osassa pelaaja saa vapaat kädet kikkailla ympäri zombien saastuttamaa suurkaupunkia. Kreisit ja roisit aseet, älyvapaat välipomot ja kaduilla vallitseva hillittömän zombimassatuhonnan meininki nostattavat punan poskille karaistuneimmallekin pelimiehelle.

FORZA MOTORSPORT 5

Xbox Onen parhaan autopelin titteli kuuluu itseoikeutetusti Forza Motorsport 5:lle. Siinä on kaikki Forza-sarjan tunnuspiirteet jumalaisen kauniista superautoista, Top Gearin juontajien spiikkeihin ja puolirealistiseen ajotuntumaan. Kriittisemmästä näkökulmasta tarkasteltuna Forza Motorsport 5 kitsastelee niin ajettavien ratojen kuin autojen määrässä, niitä kun on molempia vähemmän kuin Xbox 360:n Forza-nelkussa.

Vitos-Forzan valtakausi voi päättyä lyhyeen, sillä se saa tämän kuun lopulla kovan haastajan avoimen maailman Forza Horizon 2:sta.

KILLER INSTINCT

Raren klassikkomäiskintä on saanut uuden elämän Xbox Onen puoli-ilmaispelinä. Ilmaisuutta ei tosin kauan jaksa, sillä yhdellä ja samalla hahmolla pelaamiseen kyllästyy nopeasti. Muut hahmot saa käyttöönsä maksamalla, kuinkas muuten. Killer Instinct saa kokonaan uuden hahmoperheen lokakuussa, kun pelin ”toinen kausi” käynnistyy.

Monialustapelit

DIABLO III: ULTIMATE EVIL EDITION

Kunhan pelimaku vain käy yksiin Diablon toimintaroolipelikonseptin kanssa, Ultimate Evil Edition saattaa olla parasta mitä Xbox Onelle juuri nyt saa. Lue arvostelu sivulta 36, niin tiedät miksi.

THE EVIL WITHIN (ilmestyy 17. lokakuuta)

Resident Evilin luojana tunnetun kauhumaestro Shinji Mikamin uutukainen lyö silmille sellaista yliluonnollista kauhua, että oksat pois. Interaktiivinen aivokirurgia (!), hämähäkkijalkaiset naiset ja polviin asti lainehtiva veri ovat övereitä, mutta taatusti mieleenpainuvia tehokeinoja. Selviytymiskauhu viimeistellään kevyellä roolipelisilauksella.

DESTINY

Destiny onnistui siinä määrin vakuuttamaan jo pelkällä alphallaan, että peliä uskaltaa melkein suositella lopullista versiota näkemättäkin. Toinen syy luottavaisuuteen on tietenkin tekijätiimi Bungie, jolta ei ole vielä huonoa peliä nähty. Halo-tyylisen scifi-räiskinnän, hahmonkehityksen, satunnaisaseiden ja mörppimäisten raidien yhdistelmä on kiistatta erikoinen, mutta se toimii. Borderlandsia pelanneet tietävät ainakin suunnilleen minkälaisissa vesissä Destinyssa liikutaan.

GRAND THEFT AUTO V

(ilmestyy jouluun mennessä)

Elämää suurempi tarina elämää suuremmista rikollisista oli myös elämää suurempi peli. Grand Theft Auto V näytti uuden sukupolven peliltä jo edellisen sukupolven konsoleilla, joten ei ihme, että käännös pc:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle onnistuu ainakin videoissa pudottamaan silmät päästä. Näin komeaa avoimen maailman leikkikenttää ei ole ennen nähty!

CALL OF DUTY: ADVANCED WARFARE

(ilmestyy 4. marraskuuta)

Kukapa olisi vielä vuosi sitten uskonut, että Xbox Onen ja PlayStation 4:n lanseerauspeli Call of Duty: Ghosts ei ollutkaan ensimmäinen aito seuraavan sukupolven Call of Duty. Ei, moinen kunnia suodaan Activisionin mukaan vasta Advanced Warfarelle, joka on varta vasten kehitetty uusien pelikonsoleiden ehdoilla. Advanced Warfaressa on poikkeuksellista myös kolmen vuoden kehitysaika – pisin koko sarjan historiassa.

Advanced Warfare sijoittuu 50 vuoden päähän tulevaisuuteen, maailmaan, jossa sotilaallinen mahti on siirtynyt kansallisvaltioilta yksityisille toimijoille. Kaukaisesta skenaariosta saadaan hyvä tekosyy esitellä eksoottista sotateknologiaa, kuten maaliinsa hakeutuvia kranaatteja ja eksopukuja eli ulkoisia tukirankoja, jotka suovat valiosotilaille supersankarimaiset voimat.

Pelistä näkemäni katkelmat eivät muuttaneet käsitystäni siitä, että Call of Duty on aina Call of Duty vaikka uuden sukupolven voissa paistaisi. Xbox One saa Advanced Warfaressa etuoikeutetun aseman, kun kaikki delsut julkaistaan sille ennen muita alustoja.

Suuret toivot

HALO: THE MASTER CHIEF COLLECTION (ilmestyy 14. marraskuuta)

Tällaista kokoelmaa ei ole ennen nähty. Master Chiefin seikkailut yksissä kansissa on täsmälleen sitä mitä se lupaa: Halot yhdestä neljään nykyaikaistettuna Xbox Onelle. Kaikille peleille luvataan täyttä 1080p-resoluutiota ja 60 ruutua sekunnissa rullaavaa grafiikkaa. Paketti kasvaa suorastaan huikeisiin mittoihin, kun tarkastellaan moninpeliä: mukana ovat kaikki kentät lukuisia lisäkenttäpaketteja myöten.

The Master Chief Collection viimeistellään katseluoikeudella Ridley Scottin tuottamaan ja Sergio Mimica-Gezzenin ohjaamaan Halo: Nightfall-netti-tv-sarjaan ja Halo 5: Guardiansin beta-avaimella. Vanhan Halo-fanin sydän sulaa pelkästä ajatuksesta.

QUANTUM BREAK (ilmestyy kevät-kesällä 2015)

Espoolaisen Remedy Entertainmentin Quantum Break on Halon ohella Xbox Onen odotetuimpia yksinoikeuspelejä. Aikamatkustuskoe rikkoo ajan kudelman kolmen päähenkilön ympäriltä, suoden heille ainutlaatuisen kyvyn peukaloida todellisuutta. Takaa-ajettuina kaksi haluaisi käyttää voimiaan hyvään, mutta kolmannella on pahoja suunnitelmia.

Normaaliajassa Quantum Break etenee kuin mikä tahansa kolmannen persoonan räiskintäpeli, jossa piiloudutaan suojien taakse vetämään henkeä. Quantum Break ei selvästikään ole pudonnut kauas Alan Waken puusta. Aikahäiriöt muuttavat kuitenkin pelin luonteen tyystin. Erityisen vaikuttava oli GamesCom-messuilla esitelty kohtaus, jossa päähenkilö navigoi läpi paikoilleen jämähtäneen mellakan.

SUNSET OVERDRIVE (ilmestyy 31. lokakuuta)

Avoimen maailman räiskintäpeleistä ei tule tänä syksynä pulaa, kun jopa Insomniac Games tuuttaa maailmalle omansa. Sunset Overdriven on suuri anarkistinen dystopia, jossa liian ärhäkästä energiajuomasta seonnut kansa on siivottava co-op-porukalla kaduilta. Maailmassa liikkuminen on ketterää ja aseistus tehtävään nähden ylimitoitettua. Räiskinnöissä ei yleensä jaeta tyylipisteitä, mutta Sunset Overdrivessa ne ovat koko riehumisen pointti.