Konsolimarkkinat kasvoivat reippaasti

Suomen pelibisneksen arvo kasvoi huikeat 13 prosenttia viime vuonna Suomen peli-ja multimediayhdistys Figman mukaan. Vuonna 2003 pelejä myyntiin 61 miljoonalla eurolla, nyt luku oli peräti 68 miljoonaa. Myös kappalemääräisesti luku nousi samaiset 13 prosenttia: 1,68 miljoonaa peliä.

Konsolit jylläävät. Kun edellisenä vuonna konsolipelien osuus oli euroista 67 prosenttia ja kappaleista 57 prosenttia, nyt luvut ovat 72 ja 67 prosenttia. Vuosi vuodelta PC-pelien osuus vähenee.

PC-pelien markkinat kutistuvat vauhdilla. Onko syynä se, että konsoleilla pelataan enemmän kuin PC:llä, vai kenties se, että laajakaistoja on jo joka kolmannessa taloudessa?

Kun katsoo Figman jakamien platina- (20 000 myytyä) ja kultalevyjen (10 000) jakaumaa, tarina on vielä surullisempi. 12 jaetusta platinalevystä PC kahmi puolet, mutta kultalevyissä PC:n määrä oli samaiset kuusi, kun konsolit saivat peräti 23 kultalevyä.

Viisi PC:n platinalevyistä oli eri Simsejä, se kuudes oli Half-Life 2, jossa on tehokkaat kopioestot.

Onko PC:stä tullut laajakaistojen myötä warettajien lempityökalu? Miksi esimerkiksi laajasti kehuttu ja meilläkin hyvin parhaan pelin äänestyksessä menestynyt Rome Total War ei yltänyt edes kultalevyyn asti?

Jos PC-pelimarkkinoiden lasku jatkuu näin vauhdikkaana, maahantuojien ja jälleenmyyjien täytyy alkaa miettiä, millä peleillä hyllynsä täyttävät. Hyllynkaunistuksena PC-pelit eivät tuota mitään. Valikoima pienenee vääjäämättä.

PC-pelit loistavat simulaattori-, strategia- ja 3D-räiskintäpuolella, "aikuisemmilla" peleillä. Vaikka pelit olisivat kuinka upeita, mikään ei auta, jos jopa tietotekniikan kovapalkkaiset ammattilaiset ja muut insinörtit ovat sitä mieltä, että kaikki pelit ovat vapaasti kopioitavissa. Jopa IL-2 Sturmovikin kaltaisen, sydänverellä tehdyn marginaalipelin, josta irtoaa vuosikausiksi satoja tunteja pelattavaa, on vain 40 prosenttia vakiopelaajista ostanut alkuperäisenä.

Menkää itseenne.