Kororinpa (Wii) – Vierivä kuula ei sammaloidu

Hudson Softin kuularalli istuu Wiin videopelit kansan huviksi -imagoon: jos osaat kääntää kapulaa, osaat pelata Kororinpaa.

Kuulan vierittäminen laudalla on yksi maailman yksinkertaisimmista peli-ideoista eikä siihen tarvita edes elektroniikkaa: puulevy, pari lautaa, nauloja ja kuula riittävät. Kyseessä ei ole edes tuore videopelioivallus, kuten Marble Madness vuodelta 1984 todistaa. Idea on kulunut, mutta ei huono saati aikansa elänyt.

Atarin lupsakan Kuulahulluuden tapaan Kororinpa luottaa ovelan ohjauksen vetovoimaan. Kontrollit käyttävät ainoastaan wiimoten kallistussensoreita, joten ohjaus uppoaa selkäytimeen noin 3,47 nanosekunnissa. Tätä pappakin osaa pelata. Kun ohjainta käännetään johonkin suuntaan, kenttä kallistuu täsmälleen samassa suhteessa ja kuula vierii alamäkeen. Siinä se, muuta ei tarvita, paitsi vakaata kättä ja kolmiulotteisen tilan hahmotuskykyä.

Äsken tornilta näyttänyt uloke muuttuu käden käänteessä kulkukelpoiseksi tasamaaksi. Kaikki riippuu wiimoten asennosta ja liikkeen ripeydestä. Sopivalla keikauksella pallo lentää siististi pitkienkin aukkojen yli ja vauhdilla pihalle, jos vastakäännös ei ole tarpeeksi rivakka. Kapulaan on parasta tarttua kaksin käsin, sillä tiukimmillaan ohjain ja kenttä kääntyvät ylösalaisin eikä ranne enää taivu perässä.

Kaukaloa katsotaan aina samasta suunnasta. Jäykkä kamera on ohjaimen ja kentän yhteisen asennon takia välttämätön. Kulman yli pyörähtäminen menisi arpapeliksi, jos linssi seuraisi menosuuntaa. Mikäli pallon ja kameran väliin tulee jotain, este muuttuu näkymättömäksi.

Vihreän timantin metsästys

Kentät ovat lyhyitä eikä ideoita toisteta turhaan, joten virheettömällä pelillä maali tavoitetaan alle minuutissa. Alkupään radat ovat leveitä, aidattuja ja pääosin tasaisia levyjä. Vaikeustasoa kiristetään pikkuhiljaa vinoilla tasoilla, kapeikoilla ja aidattomilla osuuksilla. Loppupään vinkeissä virityksissä kuulaa vieritään seiniä ja kapeita ulokkeita pitkin. Tehtävää helpotetaan fysiikkaa sorkkimalla: peruskuula ei vieri lähimainkaan yhtä herkästi ja rivakasti kuin pöydällä vierivä lasipallo.

Mutkia matkaan tuodaan timanteilla, jotka pitää poimia talteen ennen maalia. Oranssit jalokivet eliminoivat hurjilla kenttäkippauksilla onnistuvaa röyhkeää oikomista. Jokaisessa kentässä on yksi ongelmapaikkaan sijoitettu vihreä bonustimantti, jota ei ole pakko kerätä. Tarpeeksi suuri pino vihreitä kiviä palkitaan hupaisilla erikoiskentillä, kuten jäisellä slalomilla, jättikädellä ja timanteilla täytetyllä kaukalolla.

Ennätysyrityksiä piristetään hauskoilla vaihtoehtokuulilla. Ulkonäön ohella pallojen ominaisuudet vaihtelevat melkoisesti. Jalka- ja korispallo ovat valikoiman kiperimpiä tapauksia korkean pompun takia. Jos laskeutumiskulma on vinossa, urheilupallot singahtavat helposti areenalta ulos. Galaksikuula ja saturnus ovat raskaita ja nopeita palloja, jotka vaativat tavallista huolellisempia käännöksiä. Suurin osa bonuspalloista keskittyy visuaaliseen hassutteluun. Suu vääntyy väkisinkin leveään virneeseen, kun pullea kissa maukuu ja pyörii pitkin kenttää.

Kororinpassa ei ole apinapallomaisia painostavia aikarajoja. Erinomaisen ohjauksen, lyhyiden kenttien ja aikarajojen puutteen takia vaikeustaso on keskiverrolle peliharrastajalle aivan liian matala. Kaikki vakiokentät ja niiden peilikuvat suhahtavat parissa illassa läpi. Kenttien määrän lisääminen ei sinänsä ratkaise mitään, Kororinpa kaipaa liutaa selkeästi vaikeampia tehtäviä – vihreiden timanttien ja läpäisyaikaan pohjautuvien kultapokaalien haaliminen ei ole lähimainkaan sama asia. Ohjaussysteemi toimii tavallaan liian hyvin. Pahan näköiset paikat menevät läpi muutamalla yrityksellä, kun pallo tuntuu tottelevan jopa ajatusta.

Toisin kuin Super Monkey Ball, Kororinpa ei panosta kimppakivaan. Yksinpelin ohella kenttiä saa tahkota ainoastaan kilpaa jaetun ruudun kaksinpelinä. Kuka ehtii ensin maalin, voittaa. Vastustaja näkyy omalla ruutupuoliskolla haamuna, joten potentiaalisesti hauska kolarointi ei onnistu.

Kororinpa on helppoudestaan huolimatta mainio kokemus. Kokonaisuus nousee kirkkaasti plussan puolelle nokkelan ja luontevan ohjaussysteemin ansiosta. Jos Kororinpan äkkiä ohi -luonne näkyisi hinnoittelussa, pisteitä heltiäisi enemmän.

80

Lisää aiheesta