Kun kaikki menee uusiksi

Maaliskuu oli toimituksessa kiivasta aikaa. Koko alkutalven valmistelimme niin Pelit-lehden kuin Pelit.fi:n uudistusta, ja tulokset näimme kahden viikon sisällä maaliskuussa. Ensin tuli lehti, sitten nettisaitin betaversio.

Palautetta on aina mukava saada, myös kriittistä sellaista. Pyrimme olemaan avoimia lukijoitten mielipiteille, mutta silkka ”Tämä on täyttä paskaa! Heti vanha versio takaisin tai peruutan tilaukseni!” ei johda mihinkään.

Ensireaktio on aina vastustus, se kuuluu ihmisen luonteeseen ja se on myös meillä toimituksessa tiedossa. Me teimme uudistuksen sen kummempia selittelemättä ja ennakoimatta, toisin kuin esimerkiksi Hesari, joka viime uudistuksen kohdalla pehmensi shokkia monena päivänä etukäteen. Vähän kerrassaan hivuttamalla uudistaminen ei herätä niin rajua reaktiota, mutta on turhauttavaa toimitukselle, eikä välttämättä edes näy uudistuksena.

Täytyy kuitenkin muistaa, että myös toimitus näki uudistuneen lehden ensi kertaa painettuna. Vaikka kuinka pyörittelimme vedoksia eli lehden sivujen tulosteita jokaisen silmien edessä, vasta painettu lehti on se, mistä tuloksen näkee.

Meille tuli täytenä yllätyksenä fontin hentous, ja se, kuinka paljon se tuntui haittaavan lukijoita. Vedoksissa fontti oli vielä ok, enkä vieläkään suostu myöntämään, että se olisi lukukelvoton, minäkin näen sen. Emme kuitenkaan halua kiusata ketään, joten tässä lehdessä olemme tukevoittaneet sitä ja toivomme, että se nyt näkyy kunnolla.

Hyvää–huonoa-laatikko sen sijaan on mennyttä, siihen emme palaa. Yllättäen laatikosta, joka koskaan ei ole herättänyt sen kummempia intohimoja, tulikin nyt meidän tavaramerkkimme! Mieluummin pidän tavaramerkkinämme hyvin kirjoitettuja ja luotettavia artikkeleita kuin kivikautista jäännöstä. Yhteenveto on modifikoitu selvittämään nyt suurin piirtein samat asiat kuin vanha kunnon hyvää–huonoa-laatikko.

Maaliskuun puolivälissä vaivihkaa julkaistu uusi Pelit.fi aiheutti suoranaisen myrskyn vesilasissa. Pelit.fi ei todellakaan ole vielä valmis, mutta betaversio oli pakko julkaista, koska vanha ”Pelit.fi hidastelee ja lakkaa toimimasta” usean sadan viestin mukaan. Itse asiassa Pelit.fi pysyi enää purkalla pystyssä ja sen sisällön ylläpitäminen oli painajaista.

Pelit.fi:n tärkein ominaisuus on tilaajien oma yhteisö, foorumi, jonka keskustelijat ovat huimasti nettisaittien keskiarvoa aktiivisempia. He roikkuvat foorumilla päivittäin, keskustelevat kaikesta maan ja taivaan välillä ja tapaavat toisiaan IRL. Niinpä heidän tyytyväisenä pitämisensä on meille ensiarvoista. Kun foorumi lanseerattiin, kooderimme tekivät toivottuja muutoksia pari päivää putkeen. Sen lisäksi käyttäjät itse muokkasivat omaa näkymäänsä haluamakseen eli käytännössä entisenlaiseksi. Mobiili- ja täppärikäyttäjät rakastuivat Tapatalk-tukeen.

Nyt näyttää siltä, että pahin meteli on jo ohi, mutta Pelit.fi:n uudistuminen jatkuu edelleen. Se, koska voimme julistaa saitin valmiiksi, on meille itsellemmekin vielä epäselvää. Toimitus on mukana uudistuksessa, mutta ei todellakaan koodaa sitä itse.

Aina on kivaa kun tapahtuu, maaliskuussa tapahtui vain aika paljon. Seilatkaamme nyt kohti rauhallisempaa kevättä. Toivottavasti.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…