Kurushi Final on Sonyn isku harvalle älypelejä pelaavalle joukolle. Lajityypin kuluttajien ei kuitenkaan kannata heti rynnätä kauppaan, sillä peli ei ole uusi Tetris.
Kurushissa ohjataan pelihahmoa, jonka tarkoituksena on tuhota kentällä pituussuuntaan vieriviä palikoita ennen kuin ne putoavat laatoista koostuvalta pelialueelta. Tämä tapahtuu merkitsemällä laatoituksesta yksi ruutu, jonka päälle kääntyvän palikan voi halutessaan tuhota. Alussa pelilauta on neljän laatan levyinen ja eteenpäin päästessä se kasvaa aina yhdeksään laattaan asti.
Jos päästää palikan putoamaan alueelta, menettää pituussuunnassa viimeisen laattarivin. Koko palikkarykelmän tuhottuaan saa jonon jatkoksi yhden laattarivin lisää. Kun hahmo putoaa pelilaudalta, peli loppuu. Jotta tämä ei olisi liian helppoa, tavallisten palikoiden lisäksi on myös mustia palikoita, joita ei saa tuhota, ja vihreitä palikoita, jollaisen tuhottuaan voi paikan ympäristön palikat räjäyttää.
Jos onnistuu tuhoamaan kaikki tarvittavat palikat tarpeeksi pienellä siirtomäärällä, saa lisäpisteitä. Siirtojen lukumäärä vaihtelee palikkarykelmien mukaan. Eteenpäin pääsee joka tapauksessa tuhottuaan kaikki palikat, vaikka optimisiirtoluku ylitettäisiinkin. Jos kuulostaa monimutkaiselta, niin sitä se todellakin aluksi on. Pienen harjoittelun jälkeen peli kuitenkin alkaa luistaa.
Vaihtoehtoja
Peruspelin lisäksi on kaksi muuta pelityyppiä sekä editori, jolla voi itse tehdä haluamiaan kenttiä. 100 Attack on toinen lisäpeleistä. Siinä on sata erilaista palikkarykelmää, jotka pitäisi tuhota optimisiirtomäärän puitteissa. Jos käyttää siirtoja enemmän, mutta onnistuu silti tuhoamaan kaikki palikat, kone näyttää miten palikat olisi saanut tuhottua optimimäärässä. 100 Attack on lähinnä harjoittelua peruspeliä varten.
Jos peruspeli eikä 100 Attack miellytä, voi valita Survival -pelimuodon. Tätä voi pelata joko yksin tai kaverin kanssa jaetulla ruudulla. Tavoitteena on, kuten peruspelissäkin, pysyä pelialueella mahdollisimman pitkään. Palikkarykelmiä tulee nyt sarjoina pelaajan päälle. Pelialueen pituuteen ja leveyteen voi vaikuttaa. Kaksinpelissä ensiksi omalta laudaltaan pudonnut häviää, pisteillä ei jostain syystä ole mitään merkitystä. Lisäksi pelaajien tekemiset omalla ruudunpuoliskolla eivät tuntuneet vaikuttavan toiseen mitenkään. Kaksinpelin paremmalla suunnittelulla olisi voinut lisätä mielenkiintoa rutkasti.
Editori vaikutti helppokäyttöiseltä, mutta sillä ei tee mitään. Kenttiä on sen verran runsaasti, että en nähnyt mitään syytä miksi niitä pitäisi tehdä lisää. Lisäksi juuri nämä editorilla tehdyt lisäkentät vievät muistikortista paljon tilaa, kun omien tulostensa tallentaminen vie vain yhden paikan.
Missä erot?
Graafisesti peli ei ole kummoinen, joskaan lajityyppi ei sitä vaadikaan. Hahmojen ja ennenkaikkea palikoiden vierimisen animointiin olisi voitu panostaa enemmän, vaikka pelattavuus ei tästä kärsikään. Kameran saa valittua kolmesta eri vaihtoehdosta, jotka ovat aika samasta vinkkelistä kuvattuja. Kamera harhailee välillä missä sattuu, mikä häiritsee tapahtumien nopeuden vuoksi.
Hahmoja on yhdeksän, joista alussa on käytössä vain yksi. Tämä on muuten ihan kelpo idea, mutta hahmolla ei ole mitään vaikutusta muutamia animaatioita lukuunottamatta. Ainakin minulle on ihan sama, ohjaanko miestä vai koiraa.
Sitä samaa...
Alkuun peli vaikuttaa liian nopealta ja nopeuden säädössäkin vauhtia voi vain lisätä, ei hidastaa. Muutaman pelin jälkeen tempoon tottuu, mutta kenttien vaikeutuessa myös mietintäaika vähenee. Kurushi vaatii nopeita ratkaisuja ja antaa varsin vähän virheitä anteeksi. Koko peli saattaa mennä kerralla pieleen, jos merkkaa ja tuhoaa yhdenkin väärän ruudun.
Lisäksi merkattuja kohtia ei kunnolla näe, jos palikat ovat edessä. Joskus tulee räjäytettyä paikka väärään aikaan, koska räjähtävän ruudun kohtaa ei kunnolla erottanut. Eteenpäin päästessä mikään ei muutu. Erilaisia palikoita olisi saanut olla useampia tai pelissä olisi voinut olla jotain muuta vaihtelua. Kurushi Final alkaa toistaa itseään liian nopeasti.
Kontrollit ovat hyvät ja nappien paikkaa saa itse muuttaa. Hahmo tottelee ohjausta ja menee sinne minne pitääkin. Laudalta ei onneksi pysty vahingossa putoamaan, joten peli loppuu vain, jos hahmon alla oleva laattarivi sortuu.
Parhaiten toteutettu osa-alue ovat äänet ja musiikki. Musiikki on jännitysmäistä ja sopii todella hyvin. Musiikki kuitenkin harvemmin ratkaisee, onko peli hyvä vai ei.
Kurushi Finalissa on paljon pelattavaa, mutta on eri asia jaksaako sitä kovin kauan. Pienet viat ja täydellinen muuttumattomuus tekevät siitä kovin keskinkertaisen. Puzzlepelejä ei PlayStationille ilmesty liian usein ja vielä harvemmin ne nousevat megapeleiksi. Se vaatisi erikoisen ja/tai uuden idean, jota Kurushi Final ei valitettavasti sisällä.
68