La Pucelle Tactics (PS2) – Ristiretki

Olisipa oikea maailma näin mustavalkoinen: hyvät ovat hyviä, pahat pahoja mutta vain siihen asti, kun hyvät käännyttävät pahatkin hyviksi. Naiivi unelma muuttuu lihaksi La Pucellen fantasiamaailmassa.

Taistelemista painottavat vuoropohjaiset taktiikkaroolipelit pröystäilevät valtavilla pelituntimäärillä. Nippon Ichin La Pucelle Tactics iskee pöytään yli 120 tuntia tekemistä. Huikeisiin lukuihin päästään armottomalla toistolla: juonianimaatio, ennalta määrätty taistelu, lisää höpinää, kahakka ja sitä rataa hamaan kyllästymiseen saakka. Nippon Ichi pitää toiston aiheuttaman puutumisen tehokkaasti kurissa jatkuvasti kehittyvällä kykyarsenaalilla.

La Pucelle Tactics noudattaa Disgaeassa (Pelit 6/2004, 92 pistettä) ja Phantom Bravessa (Pelit 4/2005, 92 pistettä) erittäin päteväksi havaittua kokemussysteemiä. Sankarien tason ja ominaisuuksien ohella jokaisella hyökkäyksellä, loitsulla ja esineellä on käytön mukaan kasvava kokemustaso. Korkean tason salamaloitsussa on enemmän ruutia, pidempi kantomatka ja laajempi vaikutusalue kuin vakiosähikäisessä. Peruskyvyt opitaan vapaasti vaihdettavista esineistä, mutta kaikkea mahdollista treenaava soturi ei loista millään osa-alueella.

Fantasianujakat ovat perinteistä taktiikkamättöä ruutuihin jaetuilla taisteluareenoilla, joilla sankarit ja viholliset tallustelevat kiltisti vuorotahtiin. Taistelijat saavat tehdä vain yhden toimenpiteen per vuoro. Yleisimmät aktiviteetit ovat fyysisiä tai maagisia hyökkäyksiä, jotka jakautuvat perusiskuihin, erikoisniitteihin ja loitsuihin. Taiat ja hahmokohtaiset erikoisuudet kuluttavat lepäämällä palaavia spesiaalipisteitä.

Ranskalaisilla nimillä ja teemoilla leikittelevä fantasiatarina jaetaan muutaman taistelukentän kokoisiin kappaleisiin. Jokaisella osuudella on hyvä tai huono loppunsa. Useimmilla areenoilla on punaisena hehkuvia tapahtumaruutuja, joiden sivuuttaminen tietää kappaleen kökköä loppua. Riskistä huolimatta ruutuihin ei aina ehdi, sillä keskusteluja tai sekalaista toimintaa näyttävän tapahtumaruudun aktivointi vie soturin vuoron.

Miekkalähetys

Seikkailu kertoo kirkon perustamasta La Pucelle -erikoisjoukosta, jonka tehtävänä on kiertää maailmaa taistelemassa pahaa vastaan. Uskonsotureiden käännytystyössä tärkeintä on inkvisition ja sananjulistuksen sijasta purify-puhdistustaika, jolla tuhotaan pimeitä energialähteitä ja kaapataan hirviöitä omiin joukkoihin. Lähteistä pursuaa ulos yhden ruudun levyinen pitkä energiavuo, joka kääntyy sen päällä seisovan olennon suuntaan. Kun lähde puhdistetaan, vuo tuhoutuu ja vahingoittaa vihollisia. Vuon loppupäässä seisovat otukset ottavat alkupäätä enemmän kipeää.

Jos hajoava energiavuo muodostaa täyden kehän, sen keskelle jääneet vastustajat joutuvat ihmeen tai jumalaisen väliintulon uhreiksi. Muhkean efektin siivittämä paukku niittaa siististi kertaheitolla. Kulmikkaan kehän muodostaminen ei ole helppoa, sillä vuon päällä nököttävät viholliset muuttavat energian suuntaa. Esinekikkailulla voi tosin kääntää vihollisia suhteellisen vaivattomasti. Energialähteiden parissa näpertely tuo kahakointiin mukavasti keskivertomätöstä poikkeavia elementtejä ja taktisia mahdollisuuksia.

Lähteet eivät ole vain kiinteitä aseita, sillä niistä putkahtaa uusia rivihirviöitä muutaman vuoron välein. Mikäli lähteitä ei puhdisteta ennen taistelun päättymistä, alueen energiaindeksi nousee ja maastoon tupsahtaa helvettiin johtava portti. Indeksi kohoaa nopeammin, jos sankarit tuupertuvat areenalle. Helvetin kahakat ovat kiltisti sanoen vaikeita.

Söpöileviä La Pucelle -sotureita on vain kourallinen, mutta hyviksi käännytetyt hirviöt tasoittavat tilannetta. Vihollinen puhdistuu käännytyskuntoon vasta neljän tai viiden yrityksen jälkeen. Otus liittyy kuukahtamisen jälkeen La Pucellen joukkoihin sitä varmemmin, mitä useammin sen mieli puhdistetaan. Käännytetty hirviö jää pysyvästi tiimiin, jos sitä ei kohdella huonosti tekstipohjaisilla treenikomennoilla. Mikäli otukset ovat oikein onnellisia, ne pystyvät puhdistuksiin normaalien sankarien tavoin.

Hirviö ilmaisee tekstikommentilla takinkääntöhalukkuutensa, joten riittävää puhdistusten määrää ei tarvitse arvailla. Käännytys tepsii vain rivimiehiin, sillä pomot luovuttavat vain poikkeustapauksissa.

Kaikki yhtä vastaan

Hyökkäykset aktivoituvat vasta aloita taistelu -komennolla tai vuoron lopetuksella. Iskun viivyttämisen ansiosta yhden vihollisen kimppuun voi rynnätä samaan aikaan neljästä eri suunnasta. Parhaimmillaan vihollisen liiveihin sukelletaan kahdeksan taistelijan voimin, sillä hyökkääjän sivuilla ja takana seisovat soturit liittyvät iskuun.

Sopivalla sijoittumisella ja yksittäisiä käsirysyjä rytmittämällä taistelijat voivat hyökätä monta kertaa yhdessä vuorossa. Sivuilta ja takaa iskevät kamppailijat eivät tosin tee yhtä paljon vahinkoa kuin rytäkän aloittaja. Toisin kuin Disgaeassa, hyökkäyksen jälkeen ei saa enää liikkua. Sivulta iskevät kamut ovat poikkeus sääntöön, jos ne eivät ole käyttäneet vielä omaa vuoroaan.

Puolustava osapuoli saa jokaisessa peruslyöntimatsissa hyökkääjää heikomman suunvuoron. Vieruskaverin auttaminen pätee myös puolustamiseen, joten yksittäiseen nujakkaan saattaa osallistua jopa kymmenen pukaria. Jos vihollislauman jäsen kuolee, kaikki sankarit saavat tasapuolisesti kokemuspisteitä. Kokemuksen hamstraaminen on vahingonlisäystä parempi syy kimppakivan suosimiseen.

Nujakat kuvataan vanhoja Final Fantasyja muistuttavalla nätillä taisteluruudulla, jossa La Pucellen soturit seisovat kauniisti piirretyn taustakuvan oikella laidalla ja hirviöt vasemmalla. Ruudulla mellastavien taistelijoiden määrä ja paikat riippuvat taktiikkakartan tilanteesta. Suoraan vierestä hyökkäävät seisovat eturivissä, sivulta iskijät läiskivät litsareita takarivistä. Hyökkäykset eivät välttämättä kohdistu juuri siihen viholliseen, mihin ne alunperin tähdättiin.

Viholliset eivät käyttäydy erityisen nokkelasti, joten vaikeustasoa kontrolloidaan tuttuun tapaan vastustajien määrää tai tasoa nostamalla. Jos keikka tökkii, tasojen kohottaminen vanhoja tehtäviä uudelleen kaluamalla on yleensä ainoa lääke.

La Pucelle Tactics on sujuva taktiikkaroolipeli. Jos saman firman Disgaea ja Phantom Bravea ei olisi olemassa, peli olisi ansainnut muutaman pojon lisää. Juonta lukuun ottamatta La Pucelle Tactics muistuttaa melkoisesti etenkin Disgaeaa.

88