Laser Squad Nemesis (PC) – Triangelidraama

Miksi ihmiset, hirviöt ja robotit eivät voi vain rakastaa toisiaan? Kyllähän minä ymmärrän, että pelistä on kysymys, mutta Laser Squad Nemesistä pelaavat pienet lapset oppivat vihaamaan muita elämänmuotoja.

Ainakin heillä on hemmetin hauskaa. Julian "X-COM" Gollopin Laser Squad Nemesis on kahden pelaajan joukkuetason vuoropohjainen strategia, jonka tempo on melkein toimintapelin tasoa, mikä on sähköpostin välityksellä pelattavalta peliltä kelpo suoritus.

Vastakkain ovat avaruusmariinit, robotit ja spawnit, ja Starcfraftin mallin mukaan osapuolet ovat täysin erilaiset. Yleisellä tasolla mariinien valtteina ovat nopeus ja monipuolisuus: aseet vaihtelevat konepistoolin korvikkeista kiikarikivääriin ja kranaatinheittimeen. Mechat ovat raskaita ja lyövät lujaa, mutta ovat hitaita. Esimerkiksi ohjustankin seinät tasaavaa tulivoimaa haittaa se, että sen makasiiniin mahtuu neljä ohjusta ja sitten pitää käydä varikolla.

Vikkelät spawnit luottavat pääasiassa lähikontaktiin. Spawnien Kuningatar on järeä toukka, joka tehohaukkauksen lisäksi syö ruumiita ja munii uusia spawneja. Tulossa ovat vielä teknisesti edistyneet ja PSI-voimat hallitsevat mutta heikot harmaat, plus uusia yksiköitä vanhoille lajeille.

Mee sie tänne

Pelaajat suunnittelevat kymmenen sekunnin vuoronsa tarkasti etukäteen ja lähettävät sen Codon keskusserverille. Se ajaa vuorot yhtä aikaa ja lähettää tuloksen pelaajille, jotka näkevät tapahtumat tosiajassa, kuin pikku filminä. Varsinkin matsin lopun jälkeen on kiva katsoa koko konflikti nopeatempoisena toimintapätkänä. Keskusserverin käyttö tekee pelaamisesta nopeaa, koska pelaajien huijaamista ei tarvitse ottaa huomioon, joten joka vuorolla näkee sekä tulokset että voi käskyttää joukkojaan.

Yksiköitä voi säätää, miten ne reagoivat näkemiinsä vihollisiin. Ne voivat noudattaa käskyä sokeasti, pysähtyä ja antaa aseen puhua, tai vetäytyä turvaan. Nerokkaan yksinkertainen idea on vuoron esikatselu: viholliset tietysti seisovat paikallaan, mutta omien joukkojen hommat saa hiottua vimpan päälle, eikä tarvitse pahemmin arvailla, mitä ne oikeasti sitten tekevät. Satunnaistekijä pitää ottaa huomioon: kranaatti ei ponnahtele aina identtisesti. Gollopin perinteiden mukaisesti maastoa tuhoutuu räjähdyksissä, mutta toistaiseksi korkeuseroja ei maastossa ole.

Sähkö-Kusti polkee

Melkein yhtä tärkeää kuin loistavasti toimiva pelisysteemi on peliseuran löytämisen helppous. Tutun pelaajan voi haastaa sähköpostiosoitteen mukaan, satunnaisvastustajan löytää nappia painamalla. Ei säätöä, sopimista tai turhaa odottelua. Kolme eritasoisille pelaajille suunniteltua liigaa joko hivelee tai huitelee pelaajan egoa.

Pelaamiseen vaaditaan email-tili, koska vastustajan vuorot tulevat toistaiseksi sähköpostin liitteinä. Ainakin Outlookissa niitä klikkaamalla LSN-client käynnistyy. Omat vuorot lähtevät nappia painamalla pelin sisältä, joten niitä ei onnistu unohtamaan. Näin asiat pitää hoitaa.

Kun tietää avustavansa suoraan PC-pelaamisen suuria nimiä ja rahoittavansa näiden seuraavaa klassista yksinpeliä, puolivuosittainen 25 dollaria ei ole paljon. Pihimmät voivat kokeilla kolme peliä ilmaiseksi, jonka jälkeen he voivat pelata vain maksavan asiakkaan haastamana. Nettipelin lisäksi pelissä on hot seat -peli, joka ei maksa senttiäkään, ei edes milliä. Pienikokoinen pääteohjelma ei vaadi koneelta paljon mitään.

Laser Squad Nemesis on ainutlaatuinen peli. Sen nerokkaan yksinkertainen pelisysteemi on helppo oppia, mutta silti se venyy, yhdessä vuorojen esikatselun salliman säätämisen kanssa, monipuoliseen pelistrategiaan. Jos Laser Squadissa häviää, häviää siksi, että on vastustajaa huonompi, ei siksi että tietokone kiukuttelee.

Laser Squad Nemesis on nerokas peli, ihailee sitten sen taktisen tason strategiapelimoottoria tai sen hiottua nettipelin toteutusta.

90