Lord British ja satatuhatta alamaista

Richard Garriot eli Lord British käväisi Tukholmassa kertomassa lehtimiehille Ultima Onlinesta kuninkaan silmin nähtynä. Seuraavassa Garriot kertoo elämästä Ultima Onlinessa sellaisena kuin kuningas sen näkee.

"Ultima Online on mielestäni tärkeä etappi kohti oikeita roolipelejä tietokoneille. Sen maailma on valtava, oikea paikka, jossa tuhannet ihmiset elävät virtuaalista elämää."

"Jokaisella pelaajalla on omat henkilökohtaiset tavoitteensa. Silti pelaajat voi karkeasti jakaa neljään ryhmään. Tutkimusmatkailijoita kiinnostaa eniten nähdä kaikki mahdollinen, mitä Britanniassa on. Menestyjien ainoa tavoite on voittaa. He haluavat olla suurimpia, vahvimpia, vaikutusvaltaisimpia keinoja kaihtamatta. Aivan oma ryhmänsä ovat seurustelijat, jotka ovat mukana pitämässä seuraa toisilleen, kertomassa juttuja ja chattaamassa, ja he pelaavat yleensä kaikkein tiukimmin ottamansa roolin mukaisesti. Vihonviimeisenä ovat pelaajat, jotka saavat kicksinsä aiheuttamalla harmeja muille ihmisille. He ovat kaikkein hankalimpia pelaajia miellyttää, mutta silti erittäin tärkeä osa peliä."

"Tällä hetkellä meillä on noin 125 000 tilaajaa. He pelaavat keskimäärin joka toinen päivä kaksi tuntia kerrallaan. Se on vain keskiarvo, joten jotkut eivät pelaa juuri lainkaan, mutta todelliset hardcore-pelaajat saattavat olla pelissä kahdeksasta kymmeneen tuntia joka päivä. Oletettavasti heillä on myös työpaikka ja he nukkuvat välillä, joten valtaosan vapaa-ajastaan he elävät Britanniassa. Se velvoittaa meidät pelin tekijöinä pitämään pelin mahdollisimman tasapainoisena riittävän pitkään. Kenestäkään ei saa tulla hetkessä täysin ylivoimaista, mutta toisaalta kehitys ei saa olla myöskään turhauttavan hidasta. Pelin pitäminen tasapainoisena sadalle tuhannelle hyvin erilaiselle ihmiselle on äärimmäisen haastavaa."

"Yksi ongelma on se, että ihmiset takuuvarmasti löytävät porsaanreikiä. Eräskin roistolauma oli keksinyt oivallisen tavan ryöstää pankkiin rahaa vieviä asiakkaita. He taikoivat teleportin aivan pankin oven sisäänkäynnin kohdalle ja koska rakennuksiin ei näe sisälle ennen kuin niihin on astunut sisään, eivät pankkiin menevät pelaajat tajunneet ansaa ennen kuin oli liian myöhäistä. Teleportti heitti pahaa-aavistamattomat pelaajat keskelle metsää, missä roistoporukka hakkasi heidät hengiltä ja vei rahat."

"Hieman vastaava oli legendaaristen ryöstelevien kirvesmiesten tapaus. Nämä olivat kehittäneet veistotaitonsa niin hyviksi, että he pystyivät rakentamaan kirjahyllyjä niin nopeasti pelaajien ympärille, että nämä jäivät hyllyjen keskelle jumiin."

Tonttikauppoja ja valuuttakursseja

"Ultima Online on ainoa nettipeli, jossa on toimiva valuuttajärjestelmä oikean ja pelirahan välillä. Olin täysin ällikällä lyöty kun kuulin, että jotkut pelaajat myyvät muutamaa sataa dollaria vastaan hahmonsa, joita on kehitetty kuukausia ja joilla on kymmeniä tuhansia kultarahoja pelissä. Toistaiseksi kallein myyntihinta pelin hahmosta ja tilistä oli yli viisi tuhatta dollaria. Sitä vastaan sai yli 60 000 kultarahaa ja merkittävät maaomistukset. Tällä hetkellä yksi dollari vastaa noin viittäsataa kultarahaa, mutta kurssi vaihtuu jatkuvasti."

"Maa on pelissä kaikkein arvokkain kauppaväline. Uudella serverillä tilanne on kuin aikoinaan Oklahoman kultaryntäyksessä, eli kaikki maa on vapaata. Riittää, että rakentaa talon ja maa sen ympärillä on sinun. Ajan mittaan kaikki maa on omistuksessa. Siinä vaiheessa maasta aletaan käydä kauppaa. Mitä lähempänä asutuskeskusta maapala on, sitä kalliimpaa se on, koska kauppojen perustaminen on tietysti sitä kannattavampaa mitä vilkkaampi alue on. Tällä hetkellä Euroopan molemmilla servereillä on vielä ainakin jonkun verran vapaata maata."

"Maan omistaminen on mennyt jopa niin pitkälle, että pelaajat ovat perustaneet aivan omia kyliä ja kaupunkejaan. Niissä saattaa olla aivan omat, pelaajien oman kaupunginhallituksen kehittämät lait ja omat poliisivoimat pitämässä kuria ja järjestystä. Tuollaisten kaupunkien asukkaat saattavat kesyttää villieläimiä vartioimaan omistuksiaan ja jopa matkustaa muihin kaupunkeihin värväämään tietokonehahmoja töihin kaupunkiin. Minusta nämä pelaajien omat kommuunit ovat kehittyneet paljon mielenkiintoisemmiksi paikoiksi kuin itse kehittämämme kaupungit."

"Aivan Ultima Onlinen alussa yritimme ohjata ja johtaa taloutta, koska pelkäsimme pelin tasapainon puolesta. Huomasimme kuitenkin pian, että vapaa kysynnän ja tarjonnan laki toimii paljon paremmin. Esimerkiksi huonekalut ovat taatusti halpoja ja raaka puutavara kallista sellaisessa kaupungissa, jossa on liikaa puuseppiä. Nykyään noin 99 prosenttia taloudesta on täysin pelaajien vastuulla, tosin peruselintarvikkeiden ja aloittelijan varusteiden hintatasoa kontrolloidaan edelleen. Leikillisesti voisi sanoa, että meiltä meni vuosi saman asian tajuamiseen mikä vei itäblokin mailta viisikymmentä vuotta."

Pahallakin on paikkansa

"Hyvä esimerkki roolipelaamisesta oli, kun yritin pelastaa erään naispuolisen pelaajan pulasta. Kuulin, kuinka hän valitti aikovansa lopettaa tilinsä Ultima Onlinessa, koska se on niin epäreilu maailma. Eräs harvinaisen taitava varas oli vienyt tältä naikkoselta juuri kaiken hänen omaisuutensa. Päätin tehdä tyttöön vaikutuksen tulemalla henkilökohtaisesti Lord Britishin, Britannian kuninkaan ominaisuudessa auttamaan."

"Annoin tytölle kunnon varusteet, mutta sama varas juoksi taas paikalle ja käden käänteessä vei kaiken ja karkasi. Otin tietysti varkaan kiinni ja pyysin, että hän antaisi vähän armoa aloittelijalle. Varas vannoi, ettei enää varasta, mutta mitä vielä, hetken päästä sama näytelmä toistui. Tällä kertaa uhkasin heittää varkaan ulos, jos sama vielä toistuu. Varas lupasi parantaa tapansa, mutta heti sen jälkeen hän teki taas temppunsa. Otin varkaan puhutteluun ja sanoin, että varoitin jo ja nyt tulee kenkää. Varaspa ei siitä hätkähtänyt, vaan totesi vain pelaavansa varkaan roolia. Pelissä se on oikea ammatti kiltoineen ja koska varkaat ovat epärehellisiä, hänen mielestään oli täysin asiallista valehdella minulle. Hetken mietittyäni tajusin varkaan olevan oikeassa, eikä minulla ole mitään oikeutta heittää häntä ulos."

"Ehkä tärkein ero useimpiin peleihin on siinä, miten Ultima Onlinessa kaikilla tekemisillä on seurauksensa. Ihmiset muistavat, jos kohtelet heitä huonosti, huijaat rahaa tai tapat viattomia. Pelaaja ei voi muuttaa hahmonsa nimeä eikä tuntomerkkejä, joten konnuudet ja menetetty kunnia seuraavat häntä niin kauan kunnes hän puhdistaa maineensa. Murhasta kiinni jäämisestä seuraa kuolemanrangaistus ja varkaaseen hikeentynyt kauppias voi tarjota palkkion varkaan päästä. Toisaalta ihmiset muistavat myös hyvät teot ja tarpeeksi hyvän maineen hankkinut pelaaja luotetaan helposti vastuullisempiin hommiin ja kutsutaan rahakkaille retkille. Vaikkei Ultima Online ole mikään elämänviisauden huipentuma, saattaa siellä silti oppia muutamia tärkeitä läksyjä."

Jututin Garriotia myös Ultima 9: Ascensionista ja jo kehitteillä olevasta seuraavasta pelistä, mutta niihin asioihin palataan lähempänä Ascensionin julkaisua. Seuraava Ultima Onlinekin on jo kuulemma työn alla ja siihen on luvassa kunnollinen juoni ja kunnolla suunniteltuja tehtäviä.

Seikkailumatkailua harrastava Garriot jatkoi Tukholmasta reissuaan Moskovaan, minne hän meni lentämään venäläisillä suihkuhävittäjillä. Kova työnteko vaatii kovat harrastukset.

Lisää aiheesta