Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2 (Xbox 360) – Keskimaa kuvaputkessa

Padilla pelattava naksu? Selvä. Ja sen jälkeen pelaamme Guitar Heroa näppiksellä.

Nirvi hehkutti Keski-Maa kakkosen yksinpeliä (Pelit 3/06, 92 pistettä + Pelit suosittelee), enkä minäkään sylkenyt sen moninpelin päälle (Pelit 4/06, 86 pistettä). Xbox 360 -versio herätti kaksi kysymystä: mikä on pelissä muuttunut, kun vaihdetaan kone konsoliin, ja miten ihmeessä taipuu strategia tattiohjaimelle?

Bilbo Padin ihmeelliset seikkailut

Battle 2 on edeltäjäänsä perinteisempi toimintanaksu, jossa klassisen tapaan rakennetaan tukikohta, kerätään raaka-aineita ja pannaan kivi-paperi-sakset-filosofiaa hyödyntävät yksiköt toisiaan vastaan. Onneksi sotureita ei enää paimenneta yksittäin, vaan reilusti joukkueittain. Vakavan strategiaväännön asemasta Battle 2 on nättiä, hauskaa ja menevää fantasiasotaa.

Kakkos-Battle sijoittuu Suuriin Sivulausesotiin, eli kirjoissa maininnalle jääneeseen Sormus-sodan pohjoiseen kampanjaan, jossa kerrotaan kääpiöiden, ihmiset ja haltijoiden liitosta Mordoria, hiisiä ja Rautapihaa vastaan. Hyvien ja rumien pahojen kampanjoissa ovat samat yhteensä kuusitoista tehtävää kuin PC-versiossa. Lisäksi on kahakkaa tietokonetta vastaan ja tietenkin Xbox Liveä.

Hyvän ja pahan taistelua ikiaikaisempi on konsoli- ja PC-pelaajien kamppailu siitä, kummalla on parempi pelata räiskintää, padilla vai näppis-hiiri-yhdistelmällä. Vaikka tämäkin sota on vielä kesken, taistelu laajentuu muihin pelilajeihin. Nyt hyökkäyksen kohde ovat PC:n yksinoikeudeksi julistetut toimintanaksut.

Alkujärkytyksen jälkeen ohjaaminen toimii ihan mukavasti. Tateilla hallitaan kuvakulmaa ja toimintonapeilla yksinkertaisesti valintoja. A valitsee, B hylkää. Kaikki entiset näppäinkomennot ja ruudulta valittavat operaatiot ovat liipaisimella avattavassa palantir-valikossa, ja ristiohjaimen alla ovat tärkeät pikatoiminnot.

Esimerkiksi elintärkeä yksiköiden ryhmittäminen tapahtuu kirjanmerkitsemällä halutut sotilaat palantir-valikossa, jonka jälkeen koko joukon voi nopeasti valita ristiohjaimella. Ristiohjaimella pikavalitaan myös loitsuja, sankareita ja rakentajia. Vaikka pikavalinta toimii moitteetta, se on silti totuttelua vaativa kompromissi.

Omaa kahakkasankaria ei voi enää luoda, vaan se poimitaan muutamasta valmiiksi luodusta hahmosta. Sääli, sillä Create a Hero oli yksi BFME 2:n vahvuuksista muihin naksuihin verrattuna. Tosin kamppailu Xbox 360:n tosiaikastrategiamarkkinoilla on olematonta, joten paukut voidaan ampua pienemmillä tykeillä kuin PC:llä.

Livetys ei arvosteluversiossa toiminut, joten kahakat tuli mätettyä vain konetta vastaan. Liveen kustomoitu moninpeli on erilainen kuin PC-versiossa. Pelimuotoja on viisi: normaali moninpeli ja vain sankareilla pelattava Hero vs Hero. King of the Hillissä pidetään hallussa yhtä paikkaa tarpeeksi kauan, Capture and Holdissa vallataan usea maali ja Resource Racessa voittaja tuottaa ensimmäisenä jotain raaka-ainetta tarpeeksi.

Yksi ohjain heitä hallitsee

Olisin mielummin nähnyt seuraajaansa paremman BFME ykkösen tehtynä konsolille, mutta Keski-Maa kakkonenkin on kelvollista pelailtavaa. Ennakkoasenteestani huolimatta padi ei ollut peli-ilon pullonkaula, vaan onneton opiskelijabudjetin kuvaputkitelevisioni. Epätarkalla näytöllä armeijat mössööntyvät niin pahasti, ettei hobittia erota hiidenpeikosta, ja ruudun tapitus metrin päästä sai aikaan migreeni- ja raivokohtauksen. Pelilaatikossa pitäisi olla varoitus punaisin kirjaimin "vain HDTV-televisioille". Zoomailemalla yksiköt saa näkymään paremmin, mutta pelaaminen on ruohonjuurinäkymästä toivotonta.

Kyse voi olla siitä, että olen tottunut strategioimaan hiirellä, ja tämän vuoksi pelaaminen tuntui pahuksen raskaalta padin kanssa. Muurit jäivät rakentamatta, kun en jaksanut vetää nitkuttaa padilla läpi valikkoviidakon. Hyökkäykset olivat samasta syystä vähemmän taktisia. Sun Tzun Sodankäynnin Taidosta uupunut kaikki yhdessä möykyssä kimppuun -taktiikka oli usein käytössä, mutta PC-versiota helpommassa 360-versiossa se tuntui toimivan hyvin.

Battle for Middle-Earth 2 ei lainkaan hassummin onnistunut käännös. Kyse on tottumisesta. PC-pelaajalle hiiretön homma on näennäisestä sulavuudestaan huolimatta liian vaivalloista, mutta en näe mitään syytä, miksei konsolipelaava PC-ummikko innostuisi.

84