Lumines Supernova (PS3)

Kuluvan vuosituhannen merkittävin lisäys palikkapulmapeleihin on

Tetsuya ”Rez” Mizuguchin

 Lumines, joka otti ensiaskeleensa PSP:llä. Luminesin palikoissa on neljä osaa, jotka ovat joko vaaleita tai tummia. Jos saman värisistä osista muodostuu vähintään neljän palan neliö, se katoaa. Mitä isompi neliö tai suorakaide, sitä enemmän pisteitä.

Vaikeustasoa kiristetään palikoiden putoamistahtia lisäämällä ja palikat tuhoavan aktivointiviivan nopeutta laskemalla. Kenttä vaihtuu kuin lennosta, kun palikoiden grafiikka, tausta ja musiikki vaihtuvat. Audiovisuaalisen ilmeen muuttuminen on olennainen osa vaikeustasoa, sillä äkillinen muutos saa usein pasmat sekaisin.

Lumines Supernovassa on kourallinen erilaisia pelitiloja, jotka puristavat neliöiden pyörittelystä kaiken irti: palikoiden eliminointia rajallisella siirtomäärällä, ruudun tyhjennystä, kuvioiden muotoilua ja aikaa vastaan pelaamista. Peruskaavassa ei ole mitään tannerta tärisyttäviä parannuksia tai muutoksia, mutta ei tarvitsekaan. Lumines on edelleen Lumines: huippuluokan sutjakka ja sulava palikkapulmapeli.

90