Machines, The

Lähitulevaisuudessa katsotuin telkkariohjelma on The Machines, jossa kauko-ohjatut droidit taistelevat Areenalla ampuen toisiaan ja kaikkea mikä liikkuu. Yeah, right...

Meritin Machines lupaa Gauntlet-tyylistä ylhäältä katsottua 8-suuntaista räiskintää, jossa haltioiden ja muiden häntäheikkien sijasta ruudulla vipeltävät robotit. Tasojen välillä pelaaja voi ostaa droidiinsa parempia pyssyjä, panssarointia, moottoreita, ohjuksia ja sen sellaista joko laillisesti tai Sidin Tavernan tiskin alta. Käytettyä kamaa voi myös myydä ja ostaa. Rahaa taasen saa keräilemällä areenalta NuYen-bonuksia ja lyömällä vetoa suorituksista. Droidinsa eri järjestelmille voi myös hankkia vakuutuksen.

Vaurioiden korjaamisessa on kaksi tapaa: joko automaattinen tai manuaalinen. Automaattinen maksaa enemmän, mutta lopputulos on taattu. Manuaalisessa taas pelaaja joutuu ratkomaan puzzlea, jossa ruudulla olevia palikoita pyörittelemällä luodaan kytkentöjä aikarajoituksen puitteissa.

Kaksinpeli hoituu joko jaetulla ruudulla tai tasot vuorotellen pelaamalla. Toisiaan vastaan tappelemisen lisäksi areenalta löytyy tankkeja, tykkitorneja ja robobugeja ja toki teleportit ja ovet avaimineen kuuluvat kuvaan mukaan.

Siinä villakoiran ydin. Ikävä kyllä (tai onneksi) koko peli ei toimi, ja homma kusee heti alkuunsa asennuksesta lähtien. Asennusohjelman pitäisi luoda kovolle sellaisia tarpeellisia tiedostoja kuin machines.exe, jolla pelin saisi käyntiin, vaan kun ei. Pelin saa kuitenkin käyntiin cd:ltä asennusohjelman kautta.

Tikun kalibroinnin jälkeen mokoma väittää, ettei muistia riitä kuin näppäimistöllä pelaamiseen (!), mutta pelin käynnistyessä tikku onkin käytössä _ siis periaatteessa. Kepin heiluttaminen ilmeisesti syöttää pelille potentiometrin arvoja satunnaislukugeneraattorin kautta, ja hetken päästä koko toosa jämähtää täysin paikoilleen. Näppäimistön voi periaatteessa konfiguroida mielensä mukaan, mutta peli ei tunnista esimerkiksi sellaisia ihmenamiskoita kuin nuolinäppäimet.

Ääniefektit toimivat keskimäärin kahden paukahduksen verran pelin alettua. Sen jälkeen ne eivät ainoastaan katoa jäljettömiin, vaan aiheuttavat sekunnin paussin pelin kulkuun aina kun niitä pitäisi kuulua. Koska peli sekoilee kiintolevylle asentuvien tiedostojen kanssa, saavutuksiaan on mahdoton tallentaa.

Normaalisti olisin jättänyt koko "arvostelun" kirjoittamatta, mutta tämä alkaa olla jo sitä luokkaa törkeä tapaus, että kaikkien arvon lukijoiden on syytä tietää mitä sontaa Merit Studios markkinoille tunkee. Osuvasti Merit Studios (Europe), Ltd. onkin valinnut tuotenimekseen Junkyard. Tämä olisi ollut betaversioksikin vuoden tapaus, mutta näitä löytyy kaupan hyllyltä. Jättäkää ne sinne.