Madden NFL 10 (Xbox 360) – Villikissahyökkäys

Harva urheilupeli tavoittaa esikuvalajinsa niin hyvin kuin Madden-sarja. Jenkkifutispeli ei tälläkään kaudella petä.

Amerikkalainen jalkapallo on hieno yhdistelmä taktista pelikuviovalintaa ja suunnitelman sekunnintarkkaa, toiminnallista toteuttamista. Molemmat osa-alueet Madden 10 saa kohdilleen.

EA:n irtisanomiskierteessä tekijätiimi on vedetty pitkälti uusiksi, mutta sarjapäivitys ei onneksi kärsi. Realisminappulaa on säädetty aikaisempia vuosipäivityksiä enemmän oikeaan suuntaan. Ulkoasussa haetaan tv-lähetyksen fiilistä, ja parhaimmillaan Madden 10 näyttää siltä kuin katsoisi oikeaa matsia telkkarista.

Hitaammin ja haastavammin

Peli on suhteellisen aloittelijaystävällinen. Vaikka hyökkäyskuviot ja ryhmitykset voivat aluksi tuntua hankalilta, ohjeistus on riittävä, eikä tekoäly ole noviiseille turhan julma. Pelikuvion valinta kymmenistä eri vaihtoehdoista on sujuvaa siinä vaiheessa, kun joukkueensa pelikirjan on opetellut. Tempoa on myös hidastettu aikaisemmasta, joten pelinrakentaja ehtii hyökkäyslinjan taskussa miettiä heittoaan jopa useita sekunteja.

Heittopelit ovat aina olleet Maddenissa juoksupeliä tehokkaampia. Uudistuneen taklaussysteemin ja realistisemman fysiikan takia juoksut ovat entistä hankalampia, sillä puolustus tilkitsee aukot hyvin (jos valittu puolustuskuvio on järkevä) ja ukkelit ovat pinossa harvinaisen helposti. Monet viime vuoden Maddenissa toimineet kuviot tuntuvat raastavan vaikeilta, mikä pitää touhun veteraaneillekin tuoreena.

Juoksupeleihin on lisätty yllättävän hauska lisä. Mämmikouraisen pelaajan pudottaessa pallon käynnistyy quick time event -tyylinen napinhakkaus, jonka voittamalla saa boltsin haltuunsa. Minipelin saa pois päältä, mutta itse tykkäsin pienestä, piristävästä reaktiopelistä.

Erilaisissa pelimuodoissa ei ole ihmeempiä lisäyksiä tapahtunut. Franchisessa hallitaan edelleen koko joukkuetta sekä kentällä että talouspuolella, ja superstar-moodissa ohjataan vain yhtä pelaajaa tietokonevalmentajan päättäessä pelikuviot valmiiksi. Madden Moments -ongelmanratkaisuhässäkässä yritetään toistaa viime kauden NFL:n hienoimpia hetkiä.

Nettipeliin panostetaan vahvasti. Suurimpana uudistuksena on online franchise -moodi, jossa 32 pelaajaa voi ottaa mittaa toisistaan täyden NFL-kauden pituisessa liigassa ja manageroida joukkuettaan myös nettiselaimen tai iPhonen kautta. Samoin uutuutena sarjaan on saatu online co-op -pelimuoto.

Käänteisilahduttavasti EA kokeilee uutta taktiikkaa videopelaajien karkkirahojen viennissä. Maddenissa on moderniin minimaksulogiikkaan perustuvaa sisältöä, siis nippu euron–parin hintaisia ominaisuuksia, joilla pystyy esimerkiksi pidentämään suosikkiensa uraa franchisessa tai selviytymään loukkaantumisista. Pakko ei ole ostaa, mutta jo pelkkä ajatus pelisuoritusten parantamisesta rahalla on typerä.

Ötököitä nurmikolla

Arvosteluversioon on livahtanut joukko ongelmia. Näkyvimpänä virheenä franchise-moodissa on pelaajien järjetön loukkaantumisalttius. Ei ole tavatonta, että jo muutaman pelin jälkeen joukkueesta on ulkona kymmeniä miehiä, joukossa selkänsä murtanut ex-huippupelinrakentaja. Lisäksi kurja bugi laskee loukkaantuneet pelaajat mukaan joukkueen maksimipelaajamäärään, jolloin uusia ukkoja ei voi edes palkata lasaretissa makaavien tilalle.

Toinen häiritsevä piirre on tuomareiden into jakaa kiinnipitämisestä rangaistuksia potkumaaliyrityksissä. Tekoälyn ylenpalttinen heikkous tai vahvuus tietyissä pelikuvioissa käy myös hermoille, mutta ongelmat on onneksi korjattavissa muuttelemalla vaikeustasosäätimiä eli slidereita. Automaattisesti mukautuva vaikeustaso on edelleen mukana, tosin viime vuotta enemmän taustalla, jolloin muutokset vaikeustasossa eivät enää pompsahda esiin joka välissä. Idea on hyvä, mutta käytännössä vaikeustaso heilahtelee pelistä toiseen aivan liikaa.

Tasaisempiin tuloksiin pääsee heittämällä MySkillin mäkeen ja määrittelemällä sopivan vaikeustason käsin. Säädinten kanssa puljaaminen on aivan oma taiteenlajinsa, ja erityisesti jenkkifoorumeilta löytyy paljon valmiita asetusmalleja, joilla pelinsä voi rukata kuntoon. Myönnän suoraan, että itsellenikin tuottaa vaikeuksia hahmottaa, mikä säätö vaikuttaa konkreettisesti mihinkin. Sliderien säätäminen on kuitenkin ainoa tapa, jolla Maddenista saa irti mahdollisimman tasapainoisen ja sujuvan pelikokemuksen.

Kehitystiimi on onneksi tehtäviensä tasalla, sillä peliin on luvattu näillä näkymin jo kaksi päivitystä. Muutoksissa on kuunneltu faneja, joten odotettavissa on sekä bugikorjauksia että pelitasapainon säätöä. Jos päivitykset korjaavat tarpeeksi paljon pikkuvikoja, voi arvosanaan laittaa loppusyksystä pari pistettä lisää.

87