Magic Candle III – Palanut kynttilä

The Magic Candle III kuuluu sarjaan vaatimattoman näköiset, mutta tanakalla sisällöllä varustetut tietokoneroolipelit. Kolmas Maaginen Kynttilä kelpaisi hyvinkin Ultima-sarjan pahimmaksi kilpailijaksi.

Magic Candle II keräsi Pelit 4/92:ssa roimat 86 pistettä lukuisten kehujen myötä. Niinpä Mindcraft pisti parhaat voimansa peliin, ja lehtemme kehujen innoittamana kasasi uuden juonen rakentaen pelijärjestelmänkin uusiksi, entistä ehommaksi. Vai tekikö sittenkään?

Itse asiassa MC III on, muutamia pikku muutoksia pelisysteemissä lukuunottamatta, lähes kopio MC II:sta. EGA-tukea ei enää ole, ja samplatut ääniefektit on lisätty.

Uuden seikkailun elkeitä

Neljä vuotta on kulunut sitten Neljän ja Neljänkymmenen salaisuuden ratkaisemisen. Demoni Zakhak lyötiin ja maailma oli hiukan parempi paikka elää. Pahan tyyssija Gurtex lannistettiin ja kuningas Rebnard armeijoineen käy pitkää kampanjaa alueen vapauttamiseksi pahojen poikien vallasta. Pelaaja vain ei päässyt mukaan, sillä jonkun täytyi jäädä vartioimaan kotiakin.

Mutta sitten jokin outo tauti ilmestyi riivaamaan lähimetsää. Myöhemmin ilmeni, että sama tauti on levinnyt laajemmaltikin. Kaupungit ovat tuhoutumassa, hirviöt jylläävät ja muita perinteisiä katastrofin enteitä on ilmassa. Mikä on taudin takana? Onko se luonnollinen, vai jonkun/jonkin aiheuttama? Mitä Nekrasin kaupungille tapahtui? On vain yksi joka sen voi selvittää, joten ei muuta kuin kavereita etsimään ja Soliaan.

Kuten MC II, ei Magic Candle III voi avautua kaikille peli-ihmisille tänä nykyajan teknoihmekautena. MC III eroaa valtavirrasta niin monessa suhteessa, että voi vain kunnioittaa tekijöitä, jotka uskaltavat luottaa siihen, että vielä löytyy ihmisiä, jotka välittävät myös pelin sisällöstä eikä pelkästään ulkokuoresta.

Pelijärjestelmältään Magic Candle III on täsmälleen yhtä erikoinen kuin MC II _ muita vastaavia systeemejä ei sitten löydykään, lähinnä ehkä Ultima V, josta on hyödynnetty parhaat puolet. Erikoisia toimintoja riittää, kuten mahdollisuus hajoittaa ryhmä osiin, jakaa muille tehtäviä, korjata taistelussa kuluneita aseita yms. Energiaa ei riitä loputtomiin, sillä niin ympäriinsä juokseminen kuin taikojenkin loitsinta vaatii veronsa. Niinpä riittävän yöunen saannista on huolehdittava joko leiriytymällä majatalossa tai piilotetuissa turvalinnakkeissa. Tiukoissa tilanteissa voi naamaan nakata sieniä, jotka helpottavat seikkailijajengin elämää eri tavoilla, vaikkapa parantavat osumatarkkuutta miekan heilutuksessa tai nostavat energiatason maksimiin.

Taikasysteemi ei ole millään tavalla standardi, sillä vaikka totutusti kaikki eivät voikaan oppia taikomaan, on taikojen päähänsaanti kertaluokkaa vaikeampi operaatio. Vaikka olisi miten hyvä magiassa, ei taikuriksi ole asiaa ilman taikakirjaa. Taikakirjoja on useamman tyyppisiä, ja ne sisältävät lähinnä oman alansa taikoja, kuten Demaro jossa on suojaamistaikoja. Taiat on painettava muistiin yksi kerrallaan, mikä onnistuu vain kirjaa selaamalla.

Paras idea on kenties kokemusjärjestelmä, josta tulee mieleen Runequestin vastaava systeemi. Kukin kyky kehittyy itsekseen sitä käytettäessä tai koulutuksen myötä, joten taikurikin voi heiluttaa tarvittaessa miekkaa. Kovin tehokkaaksi miekkamieheksi maagista ei koskaan ole, tietty yläraja sentään jokaiselta löytyy riippuen rodusta ja ammatista. Täten MC-sarjan kokemusjärjestelmä on edelleen ylivoimainen kaikkiin muihin datamuodossa liikkuviin roolipeleihin verrattuna.

Sisällöltään ja pelisysteemiltään Magic Candle III kilpailee täysitehoisesti suurimpienkin roolipeligenren edustajien kanssa. Ultimat seiskaa ja Underworldeja myöten ovat sisällöllisesti vakavasti uhattuja, vaikkakin suuri massa päätyneekin todennäköisemmin näihin graafisesti komeampiin peleihin. Henkilökohtaisesti valitsisin mieluiten MC III:n kuin minkään muun kaupallisen roolipelin. Ei ulkokuori, äänitehosteet, vaan sisältö ja systeemi ovat hyvän roolipelin pohja. Ja niitä kyllä Magic Candle III:ssa riittää.

88