Magic The Gatheringin, tuon mainion fantasiapelin, luonteeseen kuuluu, ettei pelkällä perusartikkelilla pärjää. Niinpä Pelit-lehti ylpeänä tarjoaa booster-artikkelin, josta selviää, miten Magicissa taistellaan.
Oletetaan, että pelaajalla on pöydässä Craw Wurm. Sen oikeassa alakulmassa on kaksi lukua: 6/4. 6 kertoo, kuinka monen pisteen edestä Craw W*rm tuottaa vastustajalle taistelussa vahinkoa (voima). 4 puolestaan kertoo sen, kuinka monen pisteen edestä Craw W*rm itse kestää kuritusta ennen kuin potkaisee tyhjää (kesto).
Vuorossa oleva pelaaja voi mahdollisen maakortin pöytään tuomisen jälkeen ilmoittaa hyökkäävänsä pöydässä olevilla olennoillaan. Hyökkäyksen kohde voi tässä vaiheessa vastata loitsu- tai muiden korttiensa "ennen hyökkäystä" -ominaisuuksilla, minkä jälkeen hyökkääjä ilmoittaa, mitkä olennot hän lähettää hyökkäykseen. Hyökkäävien olentojen kortit täpätään, eikä ennestään täpätty kortti voi hyökätä.
Kun hyökkäävät olennot on valittu (yleensä ne kannattaa siirtää keskelle pöytää), kumpikin pelaaja voi käyttää pikakorttejaan (fast effect). Useimmat pikakortit ovat välittömästi vaikuttavia instant-loitsuja.
Kun hyökkääjät on valittu ja mahdolliset pikaefektit setvitty, puolustaja päättää, millä olennoillaan hän torjuu, blokkaa, hyökkäävät olennot. Yksi olento ei voi torjua kuin yhden hyökkääjän, mutta puolustautuva pelaaja voi asettaa monta olentoa yhtä hyökkääjää torjumaan. Kullekin torjujalle on siis määrättävä hyökkäävä olento, jonka se blokkaa. Juuri tästä syystä hyökkääjän kannattaa siirtää hyökkäävien olentojensa kortit pöydän keskelle, koska tällöin puolustajan on helppo sijoittaa omat torjujansa paikoilleen. Torjuvien olentojen kortteja ei täpätä, mutta täpättyä olentoa ei voi käyttää blokkaukseen.
Kun torjuvat olennot on valittu, kummallakin pelaajalla on jälleen mahdollisuus käyttää välittömiä loitsuja sun muita. Joillekin olennoille voi esimerkiksi antaa lisävoimia maakortteja täppäämällä, mikä voi aiheuttaa vastustajalle ikäviä yllätyksiä. Eräät loitsut voivat toisaalta poistaa blokkaavan kortin taistelusta, mutta hyökkäävän olennon hyökkäys on siitä huolimatta torjuttu!
Hyökkäävien ja torjuvien olentojen välillä käydään taistelu. Erilaiset pysyväis- ja pikaloitsut sun muut voivat vaikuttaa tulokseen, mutta perusperiaate on yksinkertainen: kukin olento aiheuttaa vastustajalleen voimansa verran vahinkoa. Vain taistelun pikaefektivaiheissa täpätyt torjuvat olennot eivät vahingoita vastustajaansa (vaikka edelleen torjuvat tämän hyökkäyksen). Jos olennon saamat vammat ylittävät sen keston, se kuolee, ja sen kortti joutuu hautausmaalle. Eli jos esimerkiksi kaksi Craw W*rmiä taistelisi keskenään, molemmat saisivat surmansa.
Jos puolustaja on asettanut useamman kuin yhden olennon torjumaan yhtä hyökkäävää olentoa, hyökkäävä pelaaja päättää, miten hän jakaa hyökkäävän olennon aiheuttamat vammat torjujien kesken.
Blokkauksesta kannattaa mainita erikseen lentävät olennot, joiden torjuminen ei onnistu maahan sidotuilta olennoilta. Lisäksi jotkut olennot pystyvät kiertämään maakorttien kautta torjujien ohi. Jos puolustautuvalla pelaajalla on pöydässä esimerkiksi metsä-maakortteja, hyökkäävät dryadit voivat kiertää niiden kautta puolustuksen ohi, jolloin niitä ei voi blokata.
Blokattu olento ei jatka hyökkäystään, vaikka sen hyökkäyksen torjuja myöhemmässä taistelun vaiheessa poistuisikin taistelusta. Eli vaikka hyökkääjä heittäisi torjuttuun olentoonsa esimerkiksi jump-loitsun, se ei pysty lentämään blokkaavan olennon yli, kun se kerran on torjuttu.
Mutta mitä läpi päässeet olennot sitten tekevät? Iskevät pelaajaa! Eli torjumatta jäänyt Craw W*rm vahingoittaa itse pelaajaa kuuden pisteen edestä.
Taistelun jälkeen olentojen menettämät pisteet palautuvat ennalleen eli vahvaa olentoa ei voi nitistää iskemällä sitä heikoilla korteilla usean kierroksen ajan.
On syytä muistaa, että useilla korteilla on taistelun kulkuun vaikuttavia erikoisominaisuuksia. Lisäksi regeneroivat olennot nousevat kuolleista, kunhan pelaaja uhraa sen pelastamiseen hieman manaa.