Mario, puuseppä jo syntyessään

Konsolit vaihtuvat mutta sateentekijä ei: Nintendon menestys on taas 41-vuotiaan Mario Marion työläisharteilla.

Yli kahdessa sadassa pelissä vieraillut Mario on Marion veljeksistä se tunnetumpi, vaikka Luigi Mariokin on osansa pelijulkisuudesta saanut. Tiukan määritelmän mukaan New Super Mario Bros. U on neljästoista osa Super Mario -jatkumossa, mikä on hiton monta Mario-peliä. Mistä viiksekäs sankari sai alkunsa?

Tuskin mikään pelihahmo on vaikuttanut lajityyppinsä kehitykseen yhtä paljon kuin punanuttuinen putkimies nimeltä Mario. Hahmona se on oman aikakautensa lapsi, sillä Mario syntyi aikana, jolloin pelintekijä oli ensin ohjelmoija, vasta sitten suunnittelija. Maailma tarvitsi uudenlaista pelintekijää ja sellainen saatiin Shigeru Miyamotosta. Mies, johon myöhemmin viitattaisiin maailman kuuluisimpana pelintekijänä, loi maailman kuuluisimman pelihahmon jo varhain.

Miyamoto palkattiin Nintendolle vuonna 1977. Hänen tehtävänimikkeensä oli tuotesuunnittelija, mikä hänen kohdallaan tarkoitti muun muassa lasten vaateripustimia. Se ei ollut kovin hohdokasta hommaa, mutta 24-vuotias Miyamoto teki niin hyvää työtä kuin kykeni. Pyöreillä reunoilla ja värikkäillä elefanteilla koristellut ripustimet tekivät vaikutuksen Nintendon silloiseen johtajaan Hiroshi Yamauchiin. Hän päätti järjestää nuorelle lahjakkuudelle siirron peliosastolle.

Miyamoton ensimmäinen oma hahmo, Mario, sai alkunsa muutamaa vuotta myöhemmin. Hänen ensimmäisessä pelissään oli jo sopiva pahis, tynnyreitä nakkeleva gorilla, mutta sankari puuttui. Eikä sankariksi kelvannut kuka tahansa, vaan sen piti olla joku, johon japanilaisen salarymanin olisi helppo samaistua. Miksei vaikka remonttireiska?

Vuoden 1981 Donkey Kong -pelissä debytoinut Mario ei ollut ihan sama hilpeä ukkeli kuin nykyään. Miyamoton mielikuvissa uhmakas haalariveikko oli oikeastaan antisankari – pieni, ilkeä mies, joka oli kohdellut Donkey Kongia kaltoin. Pakka oli muutenkin sekaisin, sillä hahmoa kutsuttiin Jumpmaniksi ja hän oli ammatiltaan puuseppä.

Vähistä pikseleistä syntynyt

Jumpman-Marion ulkonäkö oli rajallisten pikselien sanelemaa. Koska pikseleitä ei ollut tarpeeksi hiusten muotoiluun, Miyamoto päätti peittää hahmon olemattoman kampauksen lakilla. Samalla lakki peitti kätevästi otsan ja kulmakarvat, joten niitäkään ei tarvinnut piirtää. Ukko siunattiin perunanenällä ja viiksillä, koska sen enempää ilmeikkyyttä ei muutamalla pikselillä taiottu.

Vaikka pelihahmo oli ruudulla pieni, Miyamoto halusi siihen vauhtia ja liikkeen tuntua. Se tarkoitti, että keskivartalon oli erotuttava hyvin. Pelkän pömppömahan sijaan Miyamoto päätti turvautua mahdollisimman räikeisiin väreihin, siis punaiseen haalariin ja siniseen paitaan. Puolihuolimattomasti suunniteltu asu on säilynyt Marion tavaramerkkinä näihin päiviin saakka.

Koska lopputulos muistutti enemmän putkimiestä kuin kirvesmiestä, Miyamoto vaihtoi miehen ammattia vuoden 1983 Mario Bros. -peliautomaatissa. Sen myötä Mario-peleihin ilmestyi reiteiksi ja esteiksi asiaankuuluvasti putkistoja. 

Se olla minnä, Maaario!

Mario-hahmon alkuperäinen nimi Jumpman juonsi innoituksensa kahdesta perijapanilaisesta tuotteesta, Pac-Man-pillerinpurijasta ja Walk-Man-korvalappustereoista. Muina vaihtoehtoina Shigeru Miyamoto oli harkinnut Mr. Videota sekä ossania, joka tarkoittaa japaniksi keski-ikäistä miestä.

Jumpmanin ongelmana oli, ettei sitä pidetty riittävän myyvänä amerikkalaisille markkinoille, joilla janottiin lyhyitä, iskeviä nimiä. Donkey Kong Juniorin ohjekirjaa kääntänyt Nintendo of American markkinointiosasto päätti nimetä hahmot omin päin uudelleen. Kongin kaappaamasta Ladysta tuli Pauline ja hänen pelastajastaan Jumpmanista Mario.

Mario-nimen alkuperästä liikkuu monenlaista tarinaa. Uskottavimman kertomuksen mukaan jenkki-Nintendon toimiston vuokraisäntä Mario Segale sattui sopivasti paikalle juuri kun amerikkalaiset olivat kiistelemässä nimestä. Toinen versio samasta tarinasta on, että Mario Segale myös näytti pelin viiksekkäältä haalariveikolta.

Mies, joka vihasi gorilloja

Siitä ei pääse mihinkään, että Donkey Kong on luuranko Marion kaapissa. Shigeru Miyamoton alkuperäistarinassa Donkey Kong oli Jumpman-Marion piinaama uhri. Nappaamalla Marion tyttöystävän panttivangikseen Kong halusi vain maksaa potut pottuina. Donkey Kong -pelissä pelaajan tehtävä on siis houkutella vanha vainolainen kostoa varten gorillan luo. Ei mikään miellyttävä peliteema!

Samaa teemaa jatkettiin vielä Donkey Kong Juniorissa, jossa Mario on teljennyt isä-Kongin häkkiin. Pelin todellinen sankari on juniori-Kong, jonka on kiivettävä vaaroista välittämättä avaimen luo.

Luurankoja löytyy meidän jokaisen menneisyydestä, jopa Marion.

Juha Lepikkö

Lisää aiheesta