Mark of Kri (PS2) – Syntymämerkkinä kuolema

The Mark of Krin sankari Rau sai syntymämerkikseen maailmanlopun manaamiseen tarvittavan tuholoitsun osan. Raun elämän tarkoitusta ei tarvitse filosofisesti pohtia, sillä nahkaa on varjeltava kuin elämää itseään.

Kri-merkki on kuuden eri perheen iholla näkyvä syntymämerkki, joiden kuviot yhdistämällä muodostuu maailmanlopun manaamiseen tarvittava tuholoitsu. Mustaa magiaa piiloteltiin tuhat vuotta, mutta lopulta synkkä velho keräsi ihonpaloista viisi. Viimeisen Kri-merkin vartija Rau ei tyydy vartomaan löytymistään ja nylkemistään vaan lähtee vastahyökkäykseen.

Sonyn toimintaseikkailussa maailmaa ei pelasteta yksin, sillä Raun rinnalla kulkee korpin muodossa liihotteleva henkiopas Kuzo. Lintua käytetään lähinnä etäkamerana: korppi lähetetään etukäteen merkattuihin paikkoihin tarkkailemaan maisemia. Tilanteita kannattaa arvioida kuzoperspektiivistä käsin ennen kuin Rau ryntää esiin kuin baarissa örveltävä barbaari, sillä Kuzon zoomautuva katse auttaa tärkeiden kohteiden havaitsemisessa ja korpilla voi aktivoida Raun ulottumattomissa roikkuvia vipuja.

Vartiopaikalla nuokkuvia vihollisia listitään Rau-kkamaisen huomaamattomasti kuristamalla tai kolkkaamalla. Moinen ei ole leveäharteisen ja lihaksikkaan barbaarin arvon mukaista, sillä miehen kuuluu vuolla miekalla vihuista pizzasuikaleita. Seikkailun käänteissä Raun hyppysiin tarttuu myös jousi, tukeva keihäs ja järeä kirves.

Kirvestä kaaliin

Rau tepastelee vasemmalla tatilla ja lukittuu, tai kuten tuhti Baumusu-opettaja sanoo, kohdistaa keskittymisensä oikealla tatilla. Aseesta riippuen vastustajia lukitaan yhdestä kuuteen. Lukitus ilmenee vihollisen päällä leijuvana kuvionäppäinmerkkinä, minkä jälkeen ohjausliikkeet on suhteutettu valittuihin vihollisiin eikä kamera pääse sotkemaan taistelua.

Hyökkäysnamiskoja on kolme, joten keihäs ja kirves lukitsevat parhaimmillaan kaksi vihollista samalle näppäimelle. Hyökkäysnappien rämpytys pakottaa Raun puunrunkohauikset liikkeeseen ja vihollisen suuntaan singahtaa muutaman iskun yhdistelmä. Jos kohteita on vain yksi, vapaita näppäimiä käytetään erikoisliikesarjoihin. Otteluissa pärjää mainiosti satunnaisilla torjunnoilla ja lähintä vihollista vastaavan lyöntinäppäimen leipomisella, sillä monimutkaiset liikesarjat eivät ole voiton kannalta välttämättömiä.

Raun ja vihollisten liikkeet animoidaan sujuvasti ja karikatyyrimäisesti liioitellen. Aseilla on selviä liikeratoihin, kantomatkaan ja nopeuteen liittyviä eroja. Rau reagoi komentoihin aseen koon huomioiden ripeästi. Sankari hoitaa kiipeilyn automaattisesti, mutta etenkin tikkaisiin osuminen vaatii ärsyttävän tarkkoja askelkuvioita.

Hiipivä kuolema

Eniten hupia ja kieroutunutta käkätystä irtoaa Raun salavihkaisista hiiviskelytapoista. Piilossa pysyminen on homman vaativin osuus. Varovaisuus pätee vain itse tekoon, sillä jaloissa pyörivät ruumiit eivät kiinnosta partioivia vahteja. Paljain kourin tappaminen vaatii enemmän pähkäilyä kuin tekniikkaa: Rau lukittuu viholliseen ja kun etäisyys kutistuu tarpeeksi, namiskan sipaisu teloittaa ukon verisen animaation siivittämänä.

Jousipyssyllä roiskiminen hoidetaan muiden aseiden tapaan tai zeldamaisesti jousen takaa. Nuolet eivät pure panssaroituihin heppuihin, joten kätevä jouskari ei kelpaa joka kahakkaan. Tarkkuusammunnassa sihti lukittuu karkeasti nuolen kärjen tuntumassa heiluvaan heppuun. Jos tähtäystä nostaa lukituksen jälkeen, seurauksena on varma yhden nuolen tappo.

Ilman lukitusta vihollisia voi listiä tuplasti kauempaa. Käsivaralla ampuminen törsää enemmän nuolia, sillä etäisyyden arviointi onnistuu harvoin yhdellä laukauksella. Tappamisen ohella nuolia voi käyttää myös hämäyksiin, sillä elämöivien elikoiden ja kongien ampuminen kohdistaa vahtien huomion toisaalle, jolloin Rau pääsee huomaamatta ja tuhoisin seurauksin lähelle.

Järjen käyttö palkitaan ihailtavasti. Nokkela hiiviskely, ahkera kuzoilu ja jousella ampuminen takaavat pitkiä osuuksia, joissa miekkaa tai muuta kättä pidempää ei edes tarvita. Jos tilanteen arviointi menee näreikköön, Rau joutuu nujakoimaan tuskallisen ison porukan keskellä.

Kri-merkin ainoa suuri ongelma on seikkailun lyhyys. Asiasta innostuneet hoitavat homman kotiin reilusti alle viikossa, vaikka lopussa vaikeustasoa nostetaan väkisin kuolleista nousevilla vihollisilla ja aseita pöllivillä pikkuprötöillä. Viimeistä kenttää latistaa myös hiiviskelyn unohtaminen.

Raun toilailut eivät liiemmin innosta enää ratkaisun jälkeen. Suoraviivainen touhu on kuitenkin lystiä niin pitkään kuin sitä kestää, joten mätkintä- ja toimintaseikkailufanien kannattaa antaa Krille mahdollisuus.

79