Mass Effect 3: Retaliation DLC (Xbox 360) – Moninpelin muuttuvat kasvot

Mass Effect 3:n neljäs ilmainen moninpelilaajennus sekoittaa pakkaa uusilla vastustajilla ja entistä kovemmalla haasteella.

Mass Effect 3:n moninpelitietoja voi nyt tutkia pelin ulkopuolella webbiselaimella. Huomasinkin melko yllättävän tiedon: pelin mukaan olin N7-tasollani maailman ylimmässä yhdessä prosentissa! Enkä ole enää edes hetkeen ylentänyt ketään. Ehkä pitäisi tehdä välillä jotain muuta...

Retaliation on suunnattu suoraan kaltaisilleni mässyriippuvaisille. Päähoukutus on kakkososasta tuttujen collectorien paluu vastustajiksi. Ilmeisesti reaperit pitivät alaisiaan jäissä myös jossain muualla kuin Shepardin tuhoamalla avaruusasemalla. Vaikka pelin lore nitisee uudistuksesta liitoksissaan, tuovat collectorit moninpeliin aivan uutta säpinää.

Collectorit ovat muita vihollisia nopeampia, kestävämpiä ja tulivoimaisempia, jo ihan tavallinen rivisotilas sattuu yllättävän paljon. Otukset ovat turboahdettuja versioita ME2:n serkuistaan, kaikki on petollisesta tuttuudesta huolimatta uutta. Erityisen hauska yllätys on possessoitu versio normaalista punaisena hehkuvasta huskista eli abominationista: kuollessaan otus räjähtää ja vie mukanaan kaikki lähellään olevat. Ainoa keino välttää kuolema on hoitaa tappo joko pääosumalla tai tarpeeksi kaukaa.

Muutkin vastustajat ovat oppineet uusia kikkoja. Kaikkien vihaamat gethit ovat entistäkin rasittavampia stunlock-koneita, Cerberus on saanut riveihinsä valoruoskaa heiluttavia dragoon-sotilaita. Vain reaper-rosteri on pysynyt ennallaan. Kaikki tuntuvat aikaisempaa aggressiivisemmilta, vaikka virallisen kannan mukaan asiaa ei ole muutettu. Todellisuus pelissä on silti jotain ihan muuta. Välillä tiukempi meno voi aiheuttaa turhaumaa, mutta kokonaisuutena pieni lisähaaste on moninpelille vain hyvästä. Vastustajien lisäksi joitain olemassa olevia kenttiä on päivitetty. Osasta on erillinen hazard-versio, jossa vaikka puhaltaa hiekkamyrsky tai reaktori vapauttaa välillä tappavaa säteilyä.

N7-tason grindaus ei ole pitemmän päälle koukuttavaa, joten sen rinnalle tuli Retaliationissa oma haastepistemäärä. Pisteitä saa erilaisia haasteita eli käytännössä saavutuksia tekemällä. Tietyistä saavutuksista aukeaa peliaulassa elvistelyyn sopivia bannereita ja muuta vastaavaa vanity-härpäkettä. Pistesysteemi on onnistunut lisä, joka houkuttelee pelaamaan enemmän. Haasteet tulevat korvaamaan tähän asti pidetyt viikonlopputapahtumat, ja palkkiot pitäisi saada tililleen heti odottelun sijasta.

Retaliation muuttaa Mass Effect 3:n moninpeliä parempaan. Lisähaaste on hyvästä ja haastepisteiden metsästys koukuttaa taas hetkeksi. Ainoa isompi ongelma on edelleen se, että mitä enemmän uutta materiaalia julkaistaan, sitä vaikeampaa muutamia puuttuvia juttuja on satunnaisesti arvottavasta päivityssysteemistä saada.

88