Mass Effect: Pinnacle Station (Xbox 360) – Shepardin huono päivä

On vain kaksi tapaa tehdä ladattavaa lisäsisältöä: oikea ja väärä.

Mass Effect oli ilmestymisvuotensa parhaita pelejä. Biowaren erinomainen avaruusseikkailu on kestänyt aikaa niin hyvin, että uudet läpipeluut ovat maistuneet mainioilta, vaikka juonikuviot ovatkin alusta loppuun tuttuja. Pelin toista ladattavaa lisäseikkailua on odoteltu jo hyvä tovi, ja nyt kun Mass Effect 2:sta on julkistettu kuumottavia trailereita sun muuta, osuu Pinnacle Station varsin hyvään saumaan.

Harmi vain, että se on ihan paska.

Tulevaisuuden ampumarata

Pinnacle Stationin todella löysä ”juoni” kertoo avaruusasemasta, jonka olemassaoloa ei kovin ihmeellisesti perustella, mutta jota kaikki galaksin rodut käyttävät sotilaidensa koulutusasemana. Koska komentaja Shepardilla ei parempaakaan tekemistä ole (paitsi maailmankaikkeuden pelastaminen Sarenilta ja koneälyiltä), saapuu karski sankarimme paikalle näyttämään muukalaisnössöille, mikä on meininki.

Tunnetun avaruuden kovimman jätkän status mitataan taistelusimulaattoreissa, joita Pinnacle-asemalla on neljä erilaista. Yhdessä tapetaan loppumattomia vihollisia mahdollisimman paljon, toisessa tapetaan kiinteä vihollismäärä mahdollisimman nopeasti, kolmannessa yritetään selvitä mahdollisimman pitkään hengissä ja neljännessä vallataan komentopisteet mahdollisimman nopeasti. Jokaisesta moodista on vielä kolme eri maastoversiota. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Shepardin tehtävä on päästä näissä kaikissa tulostaulukon kärkisijalle ja siinäpä se koko lisäosan sisältö sitten onkin. Tai no, kaikkien 12 kentän ”voittamisen” jälkeen aukeaa vielä yksi simulaattorikenttä, mutta oikeasti, ketä kiinnostaa?

Jokaisessa kentässä on toki jokin näennäinen kikka, mutta sen selvittämiseen menee noin minuutti. Komentopisteiden valtauksessa pitää tajuta, että vihollisia ei ehdi jäädä tappamaan, vaan pisteeltä toiselle on edettävä salamana, aikakisassa pitää muistaa, mihin viholliset ilmestyvät ja niin edelleen. Ei mitään amerikantemppuja, ja suurin osa lisärin tehtävien vaikeudesta tuleekin siitä, että hardcore- ja insanity-vaikeustasoilla vihollisia ei välttämättä ehdi tappaa tarpeeksi ripeästi kärkisijoja varten.

Hitsi mikä avaruuskökkäre

Koko Pinnacle Stationin läpirullaamiseen menee aikaa pari tuntia vaikeustasosta riippuen. Päällimmäisenä mieleen jää lisärin jälkeen kysymys, miksi tällaista roskaa edes julkaistaan. Eikö Biowarea yhtään hävetä myydä kaikin puolin kiiteltyyn hittipeliin maksullisena sisältönä vasemmalla kädellä sutaistua ”lisäsisältöä”, joka häviää laadussa jopa vuosien takaisten PC-pelien harrastelijamodeille? Haluaisin uskoa, että tämä on todellisuudessa joku kahvitauolla puoliksi läpällä kasaan heitetty viritelmä eikä viikkojen tai kuukausien kehitystyön tulos.

Jos Mass Effect -nälkä on niin suuri, että lisää on saatava, ei Pinnacle Station ole oikeastaan siltikään ostamisen arvoinen. Ennemmin kannattaa jauhaa peruspelin tehtäviä. Lisärin ainoa positiivinen puoli taitaa olla sen 400 pisteen halpa hinta, mutta toisaalta jos tämä torttu olisi maksanut yhtään enempää, vaatisin jo rahojani takaisin.

50