Master of Magic – Keskeneräisiä tarinoita

 

Keskeneräisiä tarinoita

Do svidania David Copperfield! Vapauden patsaan taikoo olemattomiin joka jannu, mutta kun viisi maagia kamppailee kahden maailman hallinnasta saa voittaja olla aikamoinen Master of Magic.

SimTexin Master of Orion teki ensipeliksi aika hattutempun ja astui strategiapelien ykkössarjaan (useamman päivityksen jälkeen). Nyt SimTex yrittää samaa fantasiastrategiapelillä Master of Magic ja puolivälissä päivitysrumbaa ei voi sanoa kuin että hyvältä näyttää.

MOM lainaa raskaasti piirteitä muista peleistä, mutta tekee sen hyvällä maulla. Helposti tunnistettavia jälkiä löytyy esimerkiksi peleistä Warlords II, Civilization ja tietysti SimTexin oma Master of Orion. Se, että MOM näyttää enemmän kuin vähän Civili/Colonizationilta ei ole suinkaan sattumaa: 'Prose antoi ymmärtää, että yhtäläisyydet käyttöliittymässä olisivat suotavia, ja niinpä SimTex ei viitsinyt keksiä pyörää uudestaan.

Pelaajan lisäksi korkeintaan neljä tietokonemaagia taistelee Arcanuksen ja toisessa ulottuvaisuudessa olevan Myrrorin herruudesta. Maali on harvinaisen selvä: vain yksi velho voi olla Magian Mestari. Ykkösmieheksi pääsee joko eliminoimalla vastustajat tai heittämällä ensimmäisenä Spell of Masteryn, joka manaa kaikki muut maagit limboon. Tämän kokoluokan taian loitsiminen kestää kauan, ja jokainen maageista tietää, että prosessi on käynnissä: ystävyyssuhteet unohtuvat ja kaikki käyvät loitsijan kimppuun. No, julistavat sodan ainakin.

Ilmassa on taikaa

Kun taistelu alkaa, pelaaja voi valita joko valmiin velhon tai rakentaa kustomoidun maagin. Magian lajeja on useita eli Elämä, Kuolema, Luonto, Velhous, Kaaos ja kaikille yhteinen yleistaikuus. Magian laji vaikuttaa suoraan siihen, millaisia taikoja maaginplanttu kisassa viskoo: siinä missä Elämän mestari kohentaa ja parantaa, Kuolonmagian käyttäjä pyrkii kontrolloimaan Mustia Voimia. MOMissa on helppo nähdä selviä Magic: The Gathering -lainoja, mihin lienee syynä se, että koko SimTex pelaa sitä innolla.

Vaihtelun varmistamiseksi kunkin lajin loitsut on jaettu harvinaisuuden mukaan yleisestä huippuharvinaisiin, eikä yhdessä pelissä siis voi käyttää kaikkia loitsuja saman lajin sisältä. Loitsuja on kaiken kaikkiaan yli kaksisataa.

Velho voi, magiatasoista tinkimällä, myös valita erikoisominaisuuksia, esimerkiksi arkkimaagin arvonimen, manakanavoijan, viehätysvoiman ja jumalien suosion, kaikki omine etuineen. Näistä varmin tie voittoon on aloitus Myrrorin puolelta.

Avainkysymys alussa siis on: onko parempi keskittyä kunnolla yhteen asiaan vai ollako painokkaasti Kaaosmaagi, luonnon- ja kuolonmagiaa unohtamatta?

Kalliolle, kukkulalle, rakennan minä majani

Siinäpä sitten velho ilmestyy kartalle yhden pienen kylänsä ja parin sotilasyksikön kanssa. Laajentuminen ja taloudellinen kasvu on tietysti homman nimi.

Ensin täytyy saada pikku kylänen tuottamaan asukkaita, rahaa, ruokaa, manaa eli taikavoimaa ja tutkimuspisteitä. Hyvällä tuurilla ympäristöstä löytyy jo Civilizationista tuttuja bonusresursseja, kuten ruokaa, kultaa, mithriliä ja muuta, mikä parantaa alkuasetelmia. Kasvuun vaaditaan kuitenkin raakaa työtä, ja kylään täytyy pykätä setti erilaisia rakennuksia.

Osa rakennuksista antaa taloudellista hyötyä, osa maksaa itsensä takaisin mana- ja tutkimuspisteinä, osa mahdollistaa uudentyyppiset sotilasyksiköt. Asukkaat ovat joko maanviljelijöitä tai käsityöläisiä, ammatin voi itse valita ja vaihtaa tarpeen mukaan.

Kylässä siis paukkuu vasara ja yksiköt tutkivat ympäristöä. Tuttuun tyyliin maata peittää musta verho, joka paljastaa salansa vasta, kun yksiköt liikkuvat kartalla.

Ympäristöstä löytyy runsas valikoima raunioita ja luolia, jotka saattavat kätkeä loitsuja tai aarteita. Suurinta osaa tietysti asuttaa hirviölauma, joten ihan alussa niitä ei kannata häiritä. Ja osaa ei myöhemminkään.

Maastoon on ripoteltu myös taikanoodeja, joista saa kanavoitua manaa taikurille. Kun noodia vartioivat hirviöt on telottu, taistelu niiden herruudesta on vasta alkanut. Saadaksen noodin manan täytyy maagin loitsia esiin henki, joka sulautuu noodiin ja kanavoi manaa maagille. Ongelma on siinä, ettei vihollismaagin tarvitse kuin toistaa temppu ja noodi vaihtaa omistajaa.

Tuurilla läheltä löytyy myös taikatorneja, joiden kautta pääsee siirtymään Myrroriin, tai neutraaleja, huonosti puolustettuja kyliä, joista saa äkkiä nappulaa.

Maista Janin Hammeria!

Ennemmin tai myöhemmin taistellaan joko kilpailijoiden tai satunnaishirviöiden kanssa. Taistelut käydään omalla isometrisellä areenallaan, jossa pienet animoidut yksiköt ottavat mittaa toisistaan vuoropohjaisesti. Erilaisia yksiköitä on kiljoona, ja niissä todella on eroa.

Sodankäynti MOMissa tuo mieleen Warlords II:n sikäli, että sankareiden tukemat, mielellään monipuoliset armeijat ovat avain menestykseen. Ja ainoastaan sankarit osaavat käyttää taikaesineitä, joilla on muuten varsin mielenkiintoisia nimiä: Shield of Brooke, Jan's Hammer, Kick Axe ja jopa ase nimeltä Idspispopd todistavat, etteivät SimTexin pojat ole vailla huumorintajua.

Taistelujen tulos ei ole mikään itsestään selvyys. Lentävät yksiköt ja pitkän matkan aseet ovat kova sana, samoin taikuus. Jykevinkin overkill-hirviö ei pahemmin hyödytä, jos vastamaagi tiputtaa sen maan syvyyksiin. Tai mitäpä voi maan pinnalle tuomittu sankari lentäviä etiäisiä vastaan? Taisteluista kannattaa huolehtia itse, tietokoneen käsitys taktiikasta ei ole oikein kelvollinen, ja se jopa usein näyttää heittävän hanskat naulaan edes yrittämättä.

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa

Rahvaan ahertaessa mökkien kimpussa on velhon syytä keskittyä olennaiseen eli taikuuteen. Hän tutkii uusia loitsuja, yksi kerrallaan, loitsii vanhoja (joka saattaa kestää tosi monta vuoroa), kohentaa loitsimistaitoaan, manavarastoaan ja semmoista.

Velho voi heittää hyvinkin erilaisia taikoja eri tilanteissa: taiat jakautuvat eri ryhmiin käyttötarkoituksen mukaan. Joitain käytetään taistelussa, joitain loitsitaan kaupunkeihin kiusaksi tai hyödyksi, jotkut vaikuttavat kumpaankin pelimaailmaan globaalitasolla.

Kutsutaioilla manataan esiin hirviöitä toisista ulottuvaisuuksista. Koska manatut hirviöt pysyvät kentällä vain niin kauan kuin mana rittää niiden ylläpitoon, ei niitä kannata pihtailla, vaan ne pitää pistää töihin. Hirviökirjo ylettyy kevyestä miekanruoasta aina kammottaviin megahirviöihin.

Yksikkötaioilla pumpataan yksiköille erikoiskykyjä. Magiadopingilla yksiköt voivat kävellä vetten päällä, saada rautaisen ihon, muuttaa muotoaan ja lentää ja tehdä muutakin poikkeavaa. Pikku erikoisuutena taistelun ulkopuolella heitetyt yksikkötaiat vaikuttavat pysyvästi, joskin niiden ylläpito kuluttaa tietysti manaa. Taistelussa heitetyt yksikkötaiat sen sijaan ovat kertakäyttökamaa, ja yksikkö normalisoituu taiston jälkeen.

Globaalitaiat vaikuttavat kummankin maailman alueella. Esimerkiksi ikävä Tuulenherruus aiheuttaa sen, että kaikkien muiden laivat paitsi taikojan itsensä liikkuvat puolella nopeudella, ja Luonnon kosto aiheuttaa maanjäristyksiä sille, joka erehtyy käyttämään Kaaos- tai Kuolemanmagiaa taistelujen ulkopuolella. Globaalitaikoja voi yrittää manata pois, mutta näyttäisi olevan niin, että mitä ikävämpi taika, sen varmemmin se myös pysyy.

Kaupunkitaioilla manataan joko bonuksia omaan kaupunkiin tai kirouksia muiden kaupunkeihin. Ilkeä maagi voi esimerkiksi saastuttaa viholliskaupungin ympäristöä, manata tulivuoria, maanjäristyksiä ja muuta tylsää arkea piristävää. Omiin kaupunkeihin tietysti manataan siunauksia.

Ja tietysti vihollisen yksikköparkoja kurmotetaan taistelutaioilla: tulipalloilla, salamilla ja eksoottisemmilla suoravahinkomanauksilla.

Erikoisloitsuista kannattaa mainita Spell of Masteryn lisäksi Spell of Return. Kun maagin torni valloitetaan, häntä ei suinkaan listitä, vaan karkotetaan tilapäisesti limboon. Jahka hän saa manattua Paluuloitsun, taas mennään.

Oletko mun kaveri?

Diplomatia oli Master of Orionissa se innovatiivisin puoli, ja Orioniin verrattuna sen merkitys MOMissa on pettymys. Siinä missä MOOssa diplomatiaa ei ollut varaa hyljeksiä, MOMissa se soittaa toista viulua. MOMissahan vain yksi velho voi lopussa voittaa, joten esimerkiksi liittosuhteilla ei ole niin suurta merkitystä. Diplomatian suurin merkitys on rauhansopimukset, joilla saa ostettua hengähdystaukoja, kun joku maagi yltyy pistämään hösseliksi.

Heikoimpana puolena MOMissa on kaupankäynnin puuttuminen lähes kokonaan. Kaupungit voi pistää tuottamaan kauppatavaroita, mutta niitä ei tarvitse kuljettaa minnekään, vaan rahaa jytisee automaattisesti.

Kuvaa ja ääntä

Master of Magic näyttää lähinnä käytännölliseltä, eniten yritystä on taisteluissa heitettyjen taikojen näppärissä graafisissa efekteissä. Äänipuoli on myös ihan toimiva, tosin runsaampaa efektimäärää olisi saanut käyttää. Käyttöliittymä on erittäin selkeä, ja apua saa, kun painaa hiiren oikeaa nappulaa. Manuaali on kuitenkin syytä lukea.

Ikävänä yllätyksenä MOM ei tue useita pelaajia missään muodossa. Se on todella, todella sääli, sillä peli tihkuu valtavasti potentiaalia Mano-a-mano-peleihin.

Vaikea synnytys

MOM on teoriassa hyvä peli, mutta käytännössä hyvä esimerkki siitä, miten pelejä ei saisi julkaista. Vastoin SimTexin ja MicroProsen tahtoa Spectrum Holobyte pakotti MOMin maailmaan liian aikaisin, ja v.1.0. oli melkein pelikelvoton. Pikapäivitys versioksi 1.01 korjasi jotain, mutta vasta 1.1. on teoriassa pelattava.

Mutta ei siinäkään ole kehumista. Peli kaatuilee turhan usein, neutraalit hirviöt eivät enää liikukaan, mutta pahinta on se, että MOMin tekoälyssä on vakavia puutteita. Pois kyyneleet, sillä tätä lukiessasi SimTex on saanut jo valmiiksi version 1.2. (toivottavasti), joka etukäteen tunnetaan AI-päivityksenä. Paitsi että se tasapainottaa peliä muutenkin, se myös tekee tietokoneesta aivan toisen luokan vastustajan, vannoo muun muassa pelin suunnitteluun osallistunut Computer Gaming Worldin Alan Emrich.

1.1-versiotakin kuitenkin pelaa (vaikeimmalla tasolla) enemmän kuin mielikseen, eikä voitto ole kirkossa kuulutettu. Jos unohtaa bugit ja heikon tekoälyn, MOM on erinomainen fantasiastrategiapeli, täynnä uudelleen pelattavuutta, näppäriä yksityiskohtia ja kaikkea muuta. Ei ehkä Orionin luokkaa, but again, what is?

Seuraavassa lehdessä siis päivitys Master of Magicin arvosanaan, sitä odottaessasi pelaa, kärsi ja päivitä.

87