Mechwarrior 2: Mercenaries – Vapaasyntyisen vastaisku

mercs-logo

Sisämaailmat: 3042. Viimeisimmästä suuresta perimäsodasta on aikaa, mutta kinasteleviin aatelishuoneisiin jakautunut galaksi ei ole tuntenut sanaa "rauha" Tähtiliittouman hajoamisen jälkeen. Joka päivä mechpilotit ottavat toisistaan mittaa kymmenien tonnien painoisissa kävelevissä teräshirviöissä, joista yhdenkin tulivoima pystyy tuhoamaan kaupunkikorttelin sekunneissa.

Jotkut näistä mechpiloteista taistelevat aatteen puolesta. Jotkut taistelevat käskystä tai kunniasta. Ja jotkut taistelevat, koska he saavat siitä rahaa. Palkkasoturille tämä on hyvää aikaa.

Mutta Rasalhaguen rajamaiden takana, kaukana tutkimattomissa tähtitarhoissa joku katselee tätä kaikkea, eikä pidä näkemästään. Vielä hän odottaa. Vielä.

mercs5

 

Mechimanageri kaudelle 96

Klaanit on unohdettu, Battletech-universumin kelloa on käännetty 19 vuotta taaksepäin. Ympyrä on sulkeutunut: Mercenaries palaa Activisionin ensimmäiseen Mechwarrioriin.

Mercs pistää pelaajan palkkasoturijoukon johtoon, mikä tietää juoksevien raha-asioiden hoitoa, mechien ja varaosien ostamista itse, henkilöstön palkkaamista, sopimusten tekoa eri huoneiden kanssa, ja tietenkin reipasta rytinää taisteluissa, missä veri punnitaan ja palkka juoksee vain voittajille.

Kampanjarakenne on kokonaan uusittu. Lineaarisen etenemisen asemasta tarjotaan pelin edistyessä vaihtoehtoja, minkä huoneen leipiin ja mihin taisteluun haluaa värväytyä. Sopimukset jakautuvat ennalta suunnitelluihin, enemmän tai vähemmän taustajuoneen liittyviin tehtäviin ja satunnaisempiin lyhyisiin "täytetehtäviin". Aika etenee kampanjassa koko ajan, ja juonitehtävät kestävät yleensä muutaman kuukauden tietystä päivämäärästä alkaen. Näin tehtävien väliin saattaa jäädä luppoaikaa, jolloin voi pyrähtää kuukaudeksi kurmottamaan vaikka piraatteja Rasalhaguen syrjäseuduille.

Juonitehtävät ovat kolmen tai neljän tehtävän minikampanjoita, joissa on haarautuva rakenne, eli häviö ei välttämättä johda kuolemaan, vaan juoni haarautuukin toiseen tehtävään. Kaikki tehtävät voittamalla juonitehtäviä riittää kolmisenkymmentä, lisää pelattavaa löytyy kun häviää.

Pelin edetessä klaanit alkavat tehdä tuloaan ja pelaaja pääsee kokeilemaan onneaan tuntematonta vihollista vastaan tehtävissä, joista monen tunnistaa Stackpolen kelvollisista Battletech-kirjoista. Kun klaanitavaraa alkaa silloin tällöin jäädä sotasaaliiksi, oppii todella arvostamaan parempaa teknologiaa.

mercs3

 

Rahalla saa ja mechillä tappaa

Palkkasoturille kolme tärkeintä asiaa ovat raha, raha ja raha. Taistelumechit ovat kultaakin kalliimpia, joten 3000-luvun sodankäyntiin kuuluu tärkeänä sotasaaliin keruu. Tuhotusta vihollismechistä saa vielä monta hyödyllistä varaosaa, ja tosi ässä voi nitistää tarkalla laukauksella pilotin ohjaamoon niin, että jäljelle jää tuliterä mechi ihan ilmaiseksi.

Sotasaaliin keruu ei toimi aivan toivotulla tavalla. Activision kertoo, että kunnon kirjanpitojärjestelmä olisi viivästyttänyt peliä kuukausia, niinpä vaihtoehdoksi tarjotaan systeemiä, joka arpoo tehtävän tuottaman sotasaaliin pelaajan menestyksen ja tappojen perusteella vähän sinne päin. Kyllähän se joten kuten toimii, mutta sotasaalista saa erittäin harvoin, eikä juuri ikinä kovasti kaivattuina varaosina vaan kokonaisina mecheinä. Voisikin sanoa, että järjestelmän heikkous on ainoa Mercsin mainittava moka, sillä sotasaaliilla on erittäin suuri merkitys Battletech-universumissa _ ja sen kerääminen on sitä paitsi pirun hauskaa.

Nyt ei ole mitään väliä sillä, osuuko vihollista ohjaamoon vai jauhaako koko mechin teräsvillaksi.

mercs4

 

Ötököitä työkalulaatikossa

Kotikonttorissaan palkkasoturijoukon johtaja voi sopimusten tarkastelun lisäksi plarata tyrkyllä olevien mech- ja aerotech-pilottien listaa. Näiden palkkatoivomukset riippuvat kouluarvosanoin kuvatuista ampuma- ja pilotintaidoista.

Mechivarikon puolella voi ostella aseita ja muita varusteita, joita ei ole suinkaan rajatonta määrää tarjolla. Varsinkin ohjuslaveteista ja PPC-kanuunoista on yleensä huutava pula, minkä vuoksi pelaaja saa todella varjella mechiään taisteluissa vaikka rahaa riittäisikin.

Sekä teknologia että aseet kehittyvät pelin kuluessa, loppuvaiheilla päästään jo Ghost Bearista tuttuihin Arrow IV- ja Inferno-ohjuksiin, NARC-majakkoihin ja ohjustentorjuntajärjestelmiin. Pulssilaserit on mallinnettu kokonaan uusiksi todellisiksi tappovehkeiksi moninkertaisella tulinopeudella Mech kakkoseen nähden. Paree kattoa lämpömittariin, kaveri.

Kokonaisia uusia mechejäkin voi ostaa, mukana on pitkälti toistakymmentä Sisämaailmojen mechiä. Pelin edetessä teknologia kehittyy, ja uusia vimpaimia voi pultata rakkaaseen rautamonsteriinsa mechipajan puolella, missä kustomoinnista ja korjauksista joutuu maksamaan pitkän pennin. Jostain syystä aiempi hyväksi havaittu paja on laitettu kokonaan uusiksi hieman kömpelömmällä käyttöliittymällä.

Käyttöliittymä on kuitenkin pieni murhe koko mechien varustelun uskomattoman törkeän bugisuuden rinnalla. Koko systeemi on täysin sekaisin. Esimerkiksi taistelussa panssariaan menettänyt mechi menettää tietysti painoaan, mutta kun mechin korjaa, uuden panssaroinnin painoa ei lisätäkään. Tulos: jatkuvasti kevenevä, "laiton" mechi. Ohjuslavettien ammuksilla on myös tapana sekoilla niin, että niitä vain kertyy jostain ajan mittaan, niitä ei näy mechipajan näytöllä, ja paino senkun lisääntyy. Mecheihin ilmestyy tavan takaa "haamuaseita", joita ei näy pajassa, mechin painossa, eikä missään muuallakaan kuin simulaattorissa.

Vaikka bugit eivät sentään suoraan estä pelaamista, ne vievät kaiken ilon muuten hyvin suunnitellusta mechin virittelystä, ja sabotoivat koko pelikokemuksen. Pelin sikamainen bugisuus ei jää mechipajan ongelmiin, vaan joukossa on muutama tehtävä, joita on mahdoton suorittaa, ja törmäsinpä kahteen tehtävään, jotka kylmästi pistivät koneen tilttiin aina minuutin peliajan jälkeen.

mercs2

 

Tekoälyn kosto

Kun mech rautajalkoineen horjuu taistelukentälle jo tutun grafiikkamoottorin voimin, tarjoaa Mercs myös uutta. Maastoon ja esineisiin saa nyt tekstuurit, jotka ovat tosin sen näköisiä, että ne on tosiaan vain pultattu puolihuolimattomasti vanhan päälle, ja lisäksi saivat koneeni konttaamaan. Mukana tuleva erillinen Win95-versio toimi vielä hitaammin, enkä näe mitään syytä sen asentamiseen.

Hyviä näkyviä uudistuksia ovat uudet valaistusefektit ja ohjusten jättämät pitkät savuvanat, ja mikä tärkeintä, nyt jalkaan ammutut mechit myös kaatuvat. Joissain tehtävissä on mahdollista kutsua palkkaamansa aerotech-pilotti antamaan ilmatukea, mutta koska lentäjien tekoäly ei pelissä ole kuitenkaan parhaasta päästä ja pilotteja voi olla palkkalistalla vain yksi kerrallaan, käytännön hyöty jää kuriositeetin tasolle.

Sen sijaan mechpilottien tekoälyä on selvästi parannettu. Nyt paremmat pilotit käyttävät tosiaan suihkulaippojaan nopeisiin käännöksiin ja pirulaiset ottavat murhaavan tarkkaan ennakkoa PPC:llä ampuessaan. Solariksen gladiaattoriareenalla vietetyt tehtävät aiheuttivat yhtä lailla sydämentykytystä ja hampaiden kiristystä kuin keskiverto mechtaistelu ihmisiä vastaan. Mikä sekin onnistuu vaivattomasti, sillä Mercs sisältää valmiiksi MercNetin, joka on muuten hyvin samankaltainen kuin NetMech, mutta tietysti joukkoon on lisätty Mercsin uudet aseet ja mechit, eikä se ole yhteensopiva NetMechin kanssa.

mercs2

 

Nopeaa metallia

Oivaa tunnelmaa palkkasoturiuran jatkumossa luo myös pelaajan hahmon pitämä päiväkirja. Musiikki ja äänet ovat niin ikään parantuneet, mikä saattaa Mech 2 -veteraanien mielestä olla sula mahdottomuus. Raskaampi ja raadollisempi soitanto sopii mainiosti "maallisemmille" Sisämaailmojen äpärille, ja itse asiassa joukosta löytyy suoraa speed metalliakin.

Torsosta sotasaaliin keruusta ja hieman turhista grafiikkauudistuksistaan huolimatta Mercs vain jatkaa Mech 2 -sarjan aseman pönkittämistä robottiräimintöjen kuninkaana. Taustatarina on elämää suurempi, ja Ghost Bearista viisastuneet Activisionin sedät ovat tehtävien suunnittelussa onnistuneet vielä reippaasti paremmin kuin alkuperäisessä Mech kakkosessa.

Bugit ovat Mercsin suurin ongelma. Activision on luvannut versio 1.05 -päivityksen ulos lokakuun loppuun mennessä. Tavallisesti heihin on voinut luottaa, ja siksi katsonkin aiheelliseksi antaa Mercsille kahdet pisteet. Toivotaan että Totuus on paremmissa.

Joona Vainio

Yhteenveto: Se Ainoa Oikea Aito ja Alkuperäinen Mechisimulaattori nyt Vielä Parempana.

mercs6

84