MechWarrior Online

Jättiläisen harteilla

Eräälle pelihistorian ikonisimmista teräsperkeleistä nimensä antaneen Atlas-jättiläisen epäkiitollinen, mutta kiistatta hyödyllinen tehtävä on kannatella taivaankantta harteillaan. Piranha Gamesin hennoilla harteilla puolestaan lepää legendaarinen pelisarja, jonka kunnollista paluuta on odotettu pitkään.

Ohikiitävän hetken ajan 90-luvun puolivälissä MechWarrior oli yksi pelimaailman superbrändeistä. Sittemmin pelisarja on kiertänyt toinen toistaan tuntemattomampien tekijöiden käsissä, joissa on syntynyt enimmäkseen jopa ihan jees -tason jälkeä. Piranha Games jatkaa tuntemattomien suuruuksien joukkoa, mutta keskinkertaisuudesta ei tarvitse tällä kertaa murehtia. MechWarrior Online on taivas ja helvetti samassa paketissa.

World of Tanks synnytti heti haaveen samalla konseptilla toteutetusta MechWarrior-pelistä. Battletechin rikkaan pseudohistorian ja eeppisen mittakaavan sotapornon pohjalta syntyisi taatusti huikea mikromaksupohjainen massiivimoninpelimöhkömättö (MMMMMM). Kun tieto MechWarrior Onlinesta kaikui galaksin laitamilta olin riemuissani ja samalla huolissani, kun pelin toteuttajaksi paljastui tuntematon kanadalaistiimi, jonka meriittilistan kruunu on huono kalastuspeli. Betaan tutustumisen jälkeen huoleni vain kasvoi.

Ei siksi, että täysin keskosena avoimeen betaan päästetyn pelin suunnitteluratkaisuissa riittää leukoja loksauttavaa typeryyttä ja toinen toistaan älyttömämpiä munauksia. Vaan siksi, että kun itse sotiminen alkaa, kaikuu suunnattomien teräskolossien askeleissa pitkästä, pitkästä aikaa yhtä eeppinen sävel kuin MechWarrior 2:ssa aikanaan. Taktisesti World of Tanksia muistuttavasta pelistä löytyy kaikille jotain: rynnäkkömechit ovat pysäyttämättömiä, maanvyöryn lailla jyrääviä kuoleman sanansaattajia, nopeat tiedustelijat puolestaan kiitävät pitkästi toistasataa  pitkin maita ja mantuja, iskevät myrskyn lailla ja ovat poissa ennen kuin uhrin hehkuva raato kaatuu maahan. Ääripäiden välillä on liuta toinen toistaan tasapainoisempia vaihtoehtoja. Näin mahtavaa virtuaalisen tuhon oopperaa ei yksinkertaisesti saa tyriä.

Ruutia ja räminää

MechWarrior Online pohjautuu CryEngine-pelimoottoriin, joka antoi siivet myös ilmaismodi Living Legendsin ’mecheille.  Parhaimmillaan peli on hervottoman komean näköinen. ’Mechit on herätetty eloon ennen näkemättömän upeasti yhtä karmeaa kauneusvirhettä lukuun ottamatta: ympäristö ei reagoi satatonniseen kuolemankoneeseen tai sen aseisiin millään tavalla.

Tunnelma on kohdallaan, kun teräskolossien laumat vyöryvät vastakkain. Tulimyrskyn keskelle jääneet ’mechit vavahtelevat lasersäteiden ja ohjusten ristitulessa; raidetykin pamauttaessa ammusvaraston sivutorsosta lentää irtokäsi aseineen mäkeen ja haavoittunut soturi jää neuvottomana seuraamaan huimaa vauhtia kiitävää kevyen ratsuväen rynnäkköä. Susilauman uhriksi joutunut Atlas-jättiläinen on kaatuessaankin niin majesteetillinen ilmestys kuin taistelukentän kuninkaan arvolle sopiikin. Taistelukosketuksessa MechWarrior Online on aika huikea elämys.

Ehdottomasti tärkein haaste mille tahansa MechWarrior-pelille on vuoropohjaisen BattleTech-lautapelin tasapainon – ja tasapainottomuuden – siirtäminen reaaliaikaiseen simulaatioon. MWO:ssa kaikista aseista on tehty hehkuvan kuumia, joten ’mechit pakataan tietenkin täyteen jäähdyttimiä ja viileitä aseita. Superturbo-ohjusten valtakauden jälkeen on itse asiassa saavutettu melko pelikelpoinen tasapaino, isojen ja kuumien aseiden hyödyttömyys tasoittaa raskaimpien rynnäkkömechien ja kevyemmän kaluston tulivoimaeroa.

Koska matsinmuodostuksessa ei ole mitään jaottelua eri mechiluokkien välillä WoTin tapaan, vaan kaikki survotaan nätisti samalle taistelukentälle, voisin melkein kuvitella, että kyse on ovelasta tarkoituksenmukaisuudesta. Jos siis en olisi seurannut kuukausien ajan kehitystä, joka on johtanut nykyiseen tasapainotilaan. On todella turhauttavaa katsoa vierestä, kun  pelinkehittäjät törmäävät tasapainomuokkauksissaan valtaviin yllätyksiin, jotka satunnainen pelaaja ennusti keskustelupalstalla yksinkertaisten laskutoimitusten avulla jo kauan sitten.

Betapalvelimet sijaitsevat Jenkkilässä, joten ongelmatonta pelikokemusta on turha odottaa. Silti perusasiat voisivat toimia edes jotenkin. Törmäyksetkin on poistettu (toivottavasti väliaikaisesti) siksi, että jättiläisrobottien kolarit muistuttivat enemmän yksijalkaisten elefanttien lemmenleikkiä kuin nopeiden taistelukoneiden yhteenottoa. Pienillä kartoilla käytävien taistelujen maksimipelaajamäärä on varsin säälittävät 16, kahteen kahdeksan pelaajan joukkueeseen jaettuna. Yllättäen Piranha Gamesin kotisivun työpaikkailmoituksessa haetaankin kokeneita verkkokoodispesialisteja.

MechWarrior Online seuraa tyylipuhtaasti esi-isiensä jälkiä, kyse on pikemminkin taistelurobottisimulaatiosta kuin nopeatempoisesta räiskinnästä. Ohjaamosta ei missään vaiheessa pääse ulos – ainakaan, jos foorumimyrskyn aiheuttanut idea kolmannen persoonan näkymästä survotaan takaisin siihen suohon, mistä se nousikin. Mitenkään erityisen monimutkaista pelaaminen ei ole, kunhan ylärungon ja jalkojen kääntäminen erikseen ja lämpömittarin lukeminen onnistuvat. Helpointa pelaaminen on hiirellä ja näppäimistöllä, ilotikkutuki on sekin vielä alkutekijöissään.

Sammutus käynnistetty

Jos peliosuus onkin jo rautaa – joskin yhden ainoan pelimuodon ja muutaman kartan vuoksi varsin pelkistettynä – muu ei. Kontrasti World of Tanksin kaltaiseen öljyttyyn rahantekokoneeseen on valtava. Niin aseiden tasapainotus kuin pelin kokemuspisteiden ja rahan tahkoamiseen perustuva liiketoimintamalli ovat masentavassa kunnossa. Uuden pelaajan kohtalo on tyly, sillä ankeasti varustetulla lainamechillä on taisteltava monta matsia arpisten veteraanien ja heidän tappiin asti viritettyjen vehkeidensä keskellä, ennen kuin tallissa komeilee ihan oma jättirobo, jonka voi jopa säätää pelikelpoiseksi. Ellei ’mechipajan kammottava käyttöliittymä nujerra virittelijää ensin.

Jos suorituskykyä merkittävästi parantavat pilottitaidot haluaa tahkota loppuun asti, täytyy kustakin ’mechistä hankkia kolme versiota, mikä käy aika ikävästi kukkaron päälle ja on aavistuksen tylsää. Ensimmäisen satsin jälkeen ylimääräiset versiot voikin myydä pois ja hei hei, rahaongelmat, lopullisesti. Ei tule ikävä. Paitsi siinä vaiheessa, kun Piranhalla huomataan tilinauhan viimeiseltä riviltä, että uudet pelaajat kyllästyvät kovaan alkukynnykseen, eikä kokeneemmilla pelaajilla ole oikeastaan mitään syytä käyttää rahaa pelaamiseen. Muuten WoTittajat ovat kuin kotonaan MWO:n parissa, ansaintalogiikan nerokkuutta lukuun ottamatta kaikki muu on kopioitu premium-kuukauden ja tallipaikan hintaa myöten.

Jotain kehitysprosessista kertonee sekin, että suljettua betaa kokeilleet testaajat protestoivat rajusti liian varhaiseksi koettua avoimen betan alkua vastaan. Ilmeisesti muutkin kuin minä näkevät pelin valtavan potentiaalin, joka uhkaa hukkua keskeneräisyyden suohon. Avoin beta on lähinnä selitys bugiarmadalle ja puuttuville ominaisuuksille, sillä Piranha Games ottaa jo vastaan oikeaa rahaa, eikä pelisaavutuksia tai ostoksia resetoida virallisen julkaisun aikaan.

MechWarrior Onlinea ei ainakaan unohdeta ihan heti. Jos Piranha saa palikkansa kasaan, on luvassa todellinen klassikko, joka nostaa perinteikkään nimen takaisin harkkorepelaamisen kirkkaimpaan kärkeen. Jos projekti kokee täydellisen haaksirikon, on menetys tähän mennessä maistetun potentiaalin vuoksi valtava.

Klaanien invaasio alkaa vasta ensi vuonna, mutta tässä vaiheessa pitäisi olla jo harvinaisen selvää, missä jokaisen ’mechisoturin paikka on juuri nyt. Toistaiseksi motivaationa on vielä vahvana jylläävä velvollisuudentunto, sillä kunniaa, mainetta ja mammonaa ei ole runsain mitoin luvassa.

Vielä.

Antti Ilomäki

Kuvista tulee näköjään meikällä nykyisin välillä erikoisen muotoisia, mutta ehkäpä sopivasta rajaamalla näistäkin saa lehteen sopivia otoksia.

MWOnlinennakko_1:

Taistelukentän kuningas kaatuu rymisten keskitetyssä tulessa.

MWOnlinennakko_2:

Lörmi-ohjusten kultakaudella raskas ohjuspatteri lähisuojaosastoineen oli puhdasta kauhua pikatoimituspaketissa.

MWOnlinennakko_3:

Kävelevät kiukaat poseeraavat lämpökameralle lumimyrskyssä.

MWOnlinennakko_4:

Monituksen julma Atlas ihailee söpöä keijukaistani.

MWOnlinennakko_5:

’Mechien muokkaaminen on MWO:ssa vanhalle veteraanillekin tuskallinen ja työläs urakka.

MWOnlinennakko_6-:

Maisemamatkaajan opas galaksin nähtävyyksiin.

 

http://www.mwomercs.com

 

Piranha Games / Infinite Game Publishing

Ilmestyy: PC, avoin beta käynnissä