MetalTech: EarthSiege – HERCciä hetkiä

Tonnien painoisissa jättiroboteissa on Sitä Jotain, sääli että sitten Mechwarriorin ei kunnon taistelurobottipelejä ole tullutkaan. Ennen kuin nyt. Activisionin ikuisuusprojektia, Mechwarrior II:sta odotellessa Dynamixin EarthSiege tarjoaa metallimiesten ystäville purtavaa.

MetalTech tai Battletech, 'Mech tai HERC, käytännössä sillä ei ole isoa eroa. Herculan on taistelurobotti, joka on 5_10 metriä korkea ja painaa 20_80 tonnia. Robotin yläosassa on erikseen ohjattava, 45 astetta joka suuntaan kääntyvä torni mahtavine asearsenaaleineen. Suuresta koostaan huolimatta nämä helvetinkoneet liikkuvat 45_85 kilometriä tunnissa ja tyypistä riippuen Herculaniin voi kiinnittää 3_9 tuhovälinettä.

EarthSiegen tausta on kuin Terminatoreista käännetty. Vuonna 2500 läpimurto tekoälytutkimuksessa aiheuttaa luonnollisesti lähes jokaisen Herculan-taistelurobotin konvertoinnin tietokoneen hallintaan. Kun suuryhtiöiden sodat vihdoin riistäytyvät käsistä ja ydinpommit poksahtelevat, supertietokone Prometheus huomaa tilaisuutensa tulleen ja sen hallinnassa olevat taistelurobotit, cybridit, kääntyvät ihmistä vastaan.

Mutta ihminen on sitkeä kuin torakka ja taistelee vastaan. Vanhoilla HERCeillä varustettu pieni vastarintaliike käy epätoivoista taistelun cybridejä vastaan, jopa menestyen. Mutta se ei riitä: ennen pitkää cybridien tuotantokapasiteetti ratkaisee sodan robottien hyväksi.

Sinut lähetetään ajassa taaksepäin suoje...äh, sinä olet vastarintaliikkeen uusin pilotti. Ja tehtävän pitäisi olla selvä.

Romua keräämässä

EarthSiegessä laserit välähtelevät ja raketit viuhuvat, mutta pelkän taistelun lisäksi kampajalla on strategisempikin puolensa. Vastarintaliikkeet resurssit ovat nimittäin rajalliset, ja henkiinjäämisen lisäksi pitää pelaajan huolehtia siitä, että tuhotuista cybrideista saadaan irti raaka-aineita, varaosia ja uutta aseteknolgiaa, jottei kentälle mennä purkalla paikatuilla HERCeillä. Pelin alussa tukikohdassa on neljä taistelukelpoista Herculania, mutta uusia ja isompia robotteja voi rakentaa, kun kerää tarpeeksi materiaalia.

Tehtävätyyppejä on pelissä kahdeksan, tiedustelua, pelastustehtäviä, saattokeikkoja ja muita perustyyppejä. Onneksi cybridejä ei tarvitse aina kohdata yksin, mukana roikkuu yhdestä kolmeen siipimiestä, ja kommunikointikin onnistuu.

EarthSiegen kampanjassa on 45 tehtävää, joiden avulla juoni etenee lineaarisesti. Osa tehtävistä on kriittisiä juonen eteenpäin viemiseksi, eli ainakin näissä tehtävissä on onnistuttava. Tehtävälevykkeitä lupaillaan lisää.

Yksittäisissä tehtävissä voi Herculanista tehdä voittamattoman ja cybrideistä yksinkertaisia peltipurkkeja, mutta aloittaessasi uran kapinallisena pelin vaikeustaso on ennalta määrätty. Masentua ei kannata, harjoittelu kannattaa.

Koska tehtävissä on tärkeää tavoitteiden saavuttamisen lisäksi saada materiaaliakin, kannattaa vähän katsella miten ampuu ja mihin. Parasta siis yrittää saada vihollisyksiköt toimintakyvyttömiksi tuhoamatta niitä kokonaan. Mechwarrior-veteraaneille tuttu keino on ampua jalat alta, jolloin Herculan kaatuu avuttomana kyljelleen. Luonnollisesti viholliset eivät vain katsele ja ihmettele, kun nakerrat lasereilla jalkoja poikki, vaan tekevät parhaansa tuhotakseen sinut totaalisesti, vähääkään välittämättä mahdollisista sotasaaliista. Heillä kun on varaa mällätä.

HERCit kannattaa valita ja aseistaa kulloisenkin tehtävän luonteen mukaan. Yleisimmät tuhonkylväjät ovat automaattikanuuna ja laser, joista kumpaakin asetta on saatavana eritehoisina versioina. HERCin olkapäille voi myös nostaa erilaisia ohjuspaketteja, ja myöhemmin pelissä pääsee käyttämään elektronivuoaseita, hiukkassädeaseita ja sähkömagneettipulssikanuunaa. Aseista voi halutessaan muodostaa kolme kokoonpanoa eri tarpeita varten. Ja jos metallisten polvilumpioiden eliminointi ei oikein suju, voi tietokoneen kytkeä pitämään maali tähtäimessä, joskin käyttökelpoista tavaraa ei sen jälkeen pahemmin jää.

Teknistä osaamista

EarthSiege käyttää Dynamixin 3Space-pelisysteemiä, jossa lisätunnelmaa luovat bittikarttapinnoitus ja valovarjostus. Robotit sinänsä ovat näyttäviä ja mainiosti animoituja, mutta pettymyksenä maasto on klassista biljardipöytää siellä täällä jököttävine vektorivuorineen. Vaihtelun vuoksi mukana on niin jäätikköä, erämaata kuin tulivuoripohjaista maastoa, ja erityisesti aamunkoiton tai iltahämärän tienoille osuvat tehtävät näyttävät todella hienoilta. Ääniefektit sekä pilottitovereiden puhe ovat hyvätasoisia ja käyttöliittymä toimii. Rompulla puhe tulee bonuksena, korppuversioon sen joutuu hankkimaan erikseen.

HERCin ohjaus on hyvin hoidettu: robottia voi ohjata tikulla ja tornia toisella tikulla, tikku/näppäin-yhdistelmäkin onnistuu ja sokerina pohjalla ohjelmoitavilla ja mini-ohjaimella varustetuilla ohjaimilla voi ohjata Herculania ja mini-ohjaimella tornin liikkeitä. Pienen totuttelun jälkeen viimeksi mainittu vaihtoehto on kokemisen arvoinen.

Nykypeleistä poikkeavasti ei Earth Siege kaatunut kertaakaan, eikä muitakaan havaittavia bugeja esiintynyt. Vaan ei peliä ilman jotain päivitystä: GUS-tuki Earth Siegeen löytyy Pelit-BBS:stä.

Ei mahda mitään, minut Nuo Mainiot Jättirobotit isoine pyssyineen jyräsivät totaalisesti. Pisteet voivat tuntua yliammutuilta ja ehkä sitä ovatkin, mutta en yksinkertaisesti muista innostuneeni näin paljon mistään pelistä sitten Wing Commanderin, Ultima Underworldin tai Master of Orionin. EarthSiege kuuluu ehdottomasti huippupelien joukkoon.

93