Metroid Prime (GameCube) – Piraatit pirstaleiksi

Retro Studiosin Metroid Prime -pelistä valui julkisuuteen vähemmän innostuneita vaikutelmia työn alkumetreillä. Kun Shigeru Miyamoto siirtyi projektin tuottajaksi marina vaimeni hajaääniksi. Onko kyseessä vain Nintendon onnistunut PR-temppu vai Miyamoton kultainen kosketus?

Meteorin mukana saapunut phazon-mutageeni murjoo Tallon IV -planeetan ja tuhoaa kehittyneen chozo-sivilisaation. Zebesin taistelusta paenneet avaruuspiraatit saapuvat Tallon IV:lle ja toteavat raivokkaat phazon-mutaatiot soveliaaksi perustaksi bioaseille. Chozojen kasvattamalle palkkionmetsästäjä Samus Aranille suunnitelmat eivät sovi, joten phazon- ja zebes-rosvorotu pysäytetään tusinan chozo-artifaktin voimalla.

Tallon nelosta kiertävällä piraattien tutkimusaluksella tapahtuvassa opetusprologissa annetaan maistiaisia Samusin chozo-panssarista. Samus flengailee plasmaköydellä ja listii vihulaisia säteillä ja ohjuksilla. Ahtaissa koloissa ketterä Samus kiepsahtaa kuulaksi, joka puolustautuu energiapommeilla.

Asemaepisodin päätteeksi sankari törmää Zebesin kahakoiden jälkeen uudelleen kasattuun Meta-Ridley-avaruuslohikäärmeeseen. Piraattien alus tuhoutuu pian kohtaamisen jälkeen, mutta myös Samusin komea varia-puku leviää pakoretken viimeisellä etapilla. Neiti Aran laskeutuu Tallon IV:lle ja etsii ensi töikseen lisäominaisuuksia peruspukuun, sillä osittain rosvojen haltuun päätyneiden artifaktien kimppuun päästään vasta paljon myöhemmin.

Pesunkestävä Metroid

Metroid Prime -toimintaseikkailu näyttää taas yhdeltä scifi-räiskinnältä, mutta totuus on onneksi toinen. Meininki koostuu tasapuolisesti ammuskelusta, tasoloikasta ja ympäristöön tiukasti nivoutuvien pulmien ratkonnasta. Tasohyppelystä ei kannata kasvattaa paiseita, sillä loikinta ei vaadi pikselintarkkoja suorituksia ja yli-inhimillisiä refleksejä. Äkkikuolemat ovat pannassa, joten pompun mokaaminen ei ole vakavaa.

Maailma jaetaan vaihtelevan kokoisiin huoneisiin ja ulkoilma-alueisiin ovilla, joiden oktagon-luukut aukeavat vain oikean tyyppisellä aseella. Ovifilosofia kuulostaa hieman hassulta, mutta systeemi pilkkoo laajan maailman varsinkin alkumetreillä helposti jäsenneltäviin palasiin.

Ohjaus aiheuttaa taatusti Quake- ja Time Splitters -friikeille ongelmia, sillä Retro Studios ei käytä kahden tatin kävely- ja tähtäysstandardia. Samus juoksee tatilla ja lukittuu kohteisiin liipaisimella. Sivuaskeleet sujuvat vasta lukittumisen jälkeen. Pelkkä osuminen ei vaadi taitoa, joten taktiikan merkitys korostuu etenkin pomomatseissa. Lyhyen totuttelun jälkeen toimivan ja mystisesti metroidmaisen kontrollimenetelmän koukerot tekevät selvän pesäeron geneerisiin räiskintöihin.

Lukitus ei tarraa vihollisiin tarpeeksi hanakasti korkeusakselin suunnassa. Katsetta voi kääntää ylös tai alas vain, jos Samus kykkii paikallaan. Lentäviä vihollisia joutuu usein tähystämään, jolloin nilkit saavat muutamia ilmaisia osumia Araniin. Puute ei ole lähimainkaan rampauttavaa kaliiberia.

Kuuli kuula

Sankarittaren hauskin kyky on morphball-pallomuoto, jossa Aran mahtuu pieniin koloihin, putkiin ja tunneleihin. Metallilevyjen raoista valoa hohtava, kaunis kuula on hyödyllinen apuväline myös pimeissä loukoissa. Kuulaa ja etenkin sen turbokiihdytystä kaivataan tunneleiden ohella halfpipe-tyyppisissä kouruissa.

Panssaripäivitysten myötä myös pallomuodon ulkonäky muuttuu. Morphballia kuvataan ylhäältä takaa tai tarpeen tullen ennalta määrätyistä kuvakulmista. Perusmenoon mukavaa vaihtelua tuovat, hauskat rullailuosuudet nostavat mieleen lämpimiä muistikuvia Atarin Marble Madness -kolikkopelistä.

Samusin pääase on monipuolinen kanuuna, joka röpöttelee perusmuodossa pieniä enegiaklimppejä. Sopivien päivitysten jälkeen ase sylkee sähköisiä aaltoja, kylmää kaasua ja kuumaa plasmaa.

Tykki sinkoaa myös itsehakeutuvia ohjuksia, joihin voi liittää sädeominaisuuksia. Jokaisella säteellä voi ampua lyhyen latauksen jälkeen voimakkaan superlaakin. Erilaiset säteet ja ohjukset pureutuvat phazonin kierouttamaan vaaralliseen floraan ja faunaan vaihtelevalla menestyksellä. Sopimaton säde tai ohjus kimmahtaa kohteesta, joten oikea tulitusmoodi ei jää arvailujen varaan.

Samusin ja piraattien aseet räiskivät ja jyskäävät miellyttävän repivällä nuotilla. Niskavillat nousevat pystyyn, kun isot otukset ärisevät ja karjuvat taistelun tiimellyksessä. Aikuisen sheegoth-jäädinon jykevä askel järisyttää maata ja padia selkäpiitä karmivalla voimalla. Piraattien hyytävät murahdukset ovat myös pelottavaa kuultavaa. Mehukas möykkä tukee Dolby Surround Pro Logic 2 -monikanavaääntä, mutta ylimääräisistä kanavista ei oteta aivan kaikkea irti.

Chozo-puvun skannerivalikoima on kattava. Taisteluskanneri näyttää lukituksen, tutkan, asetietoja ja pienen osan karttaa. Perusvarusteisiin kuuluva infoskanneri on Samusin paras kaveri. Laite paljastaa yksityiskohtia pursuavasta maisemasta tärkeät kohteet, aktivoi masiinoita ja kertoo vihollisista elintärkeitä tiedonjyviä. Lähes puolet ajasta palaa kohteita skannatessa.

Seikkailun edetessä paljastuvat, rennon psykedeelisiä näkymiä esittävät lämpö- ja röntgenskannerit auttavat muutoin mahdottomissa pulma- ja taistelutilanteissa. Skanneriarsenaali ei selviä vaativasta urakasta täysin puhtain paperein, sillä infolukitusta ei voi vaihtaa lennosta pyssylukitukseen.

Vesihöyry pukkaa kypärän visiirin huuruun ja pikkuököjen roiskeet suttaavat näkymän hetkeksi äklösti valuvalla limalla. Hätkähdyttävin ja ensimmäisellä kerralla taatusti pysäyttävä yksityiskohta on Samusin nätti naama, joka heijastuu visiiristä kun lähellä välähtää jotain kirkasta.

Tarkkaa pohdintaa

Seikkailun jämäkkä rakenne ja rytmi ylläpitävät huikeaa addiktiota. Lukuisat tallennushuoneet ja uudet lisävarusteet on ripoteltu tarkkaan mietittyihin paikkoihin. Aina kun varusteen tai aseominaisuuden käyttö alkaa maistua rutiinilta, uusi häkkyrä häämöttää jo horisontissa. Seikkailu ei tunnu pätkääkään lineaariselta, vaikka kykyjen rajat ohjaavat Samusin oikeaan suuntaan.

Eteneminen tyssää vain väsymyksen iskiessä ja valppauden herpaantuessa, sillä infoskannerin kiepautus uudella alueella ja kattavan kartan syynääminen antavat kaikki tarvittavat vihjeet. Samusin puvun tietokone raportoi säännöllisin väliajoin mielenkiintoisista kohteista Tallon IV:n pinnalla, joten päämäärätön harhailu puristetaan minimiin. Täysin laitteiden varaan ei kannata jäädä, sillä oma-aloitteinen tonkiminen palkitaan usein energia- ja ohjuskapasiteettia kasvattavilla säiliöillä.

Artifaktien ja muiden roinien kerääminen vaatii taistelutaitojen ohella reilun annoksen kuivia sahajauhoja. Nokkelat ja ympäristön tiivistä tarkkailua vaativat pulmat ovat miellyttävän kompakteja. Pähkäily keskittyy aina yhteen huoneeseen kerrallaan, joten koko maailman murheita ei tarvitse raahata joka paikkaan. Ongelmat kiertävät abstraktit hölynpöly-elementit kaukaa ihailtavalla varmuudella, sillä Metroid-viitekehyksessä viihtyvät pähkinät ovat kautta linjan loogisia.

Vaikka tykki lukittuu kohteeseen automaattisesti, pomotaistelut vaativat edelleen taitoa ja näppäriä sormia. Monet matsit hoidetaan erilaisten skanneritilojen, asemoodien ja nopeiden koreografioiden yhdistelmillä. Jättihirviöt vahtivat yleensä jotain merkittävää pukupäivitystä.

Tallonin talot

Touhuun kuuluu runsaasti vanhojen alueiden koluamista ja edestakaisin vipeltämistä. Isojen huoneiden nurkissa piileksii lähes aina jotain kutkuttavaa, johon pääsee käsiksi vasta myöhemmin uusien kykyjen voimalla. Junnaaminen ei liiemmin kiusaa, sillä Tallon IV:n mahtavia maisemia katselee mielellään useammin kuin kerran. Phendrana Driftsin arktiset kanjonit ja chozojen auringon valossa kylpevä rauniokaupunki ovat mykistävän kauniita luomuksia. Magmoorin laavaluolissa ja laskeutumispaikan trooppisessa metsässä piisaa myös hämmästeltävää. Tylsän näköisiä loukkoja saa etsiä pitkään ja huonolla menestyksellä.

Lystikkäät teemamusiikit luovat kullekin alueelle soveliaan tunnelman. Phazon-kaivoksissa ja laavaluolissa jymisee synkän raskas konebiitti ja Phendranan jäämaassa kilahtelee ilmavan raikas kipale. Kokonaisuus viimeistellään erinomaisilla taustaefekteillä, kuten koneiden jyskeellä ja vesiputousten kohinalla.

Metroid Primessa riittää kiinnostavaa puuhaa pitkäksi aikaa. Auttavalla itsehillinnällä ja normaalilla järjenjuoksulla siunatuilta ihmisiltä menee läpäisyyn taatusti viikkokausia. Pakettiin ei kuulu kimppapeliä, mutta sen perään on turha itkeä, sillä erikoinen kontrollisysteemi ei sovi tappomatseihin.

Samusin mahtava seikkailu Tallon IV:llä on kaikin puolin vakuuttava osoitus Retro Studiosin ja pelikuution kyvyistä. Piristävällä tavalla omalaatuinen kokonaisuus on häkellyttävän uskollinen Metroid-sarjan perinteille. Metroid Prime kuuluu ehdottomasti jokaisen yleissivistykseen.

95