Mikä meno, mikä lento!

Jo vuosi sitten oli nähtävissä, että suomipelit lähtevät kovaan nousuun, mutta millainen nousu siitä tulikaan! Viime vuoden aikana yritykseksi rekisteröityneiden pelitalojen määrä on noussut noin 70:stä yli 150:een.

Neogamesin Koopee Hiltusen mukaan viimeisen kahden vuoden aikana on perustettu yli 60 pelitaloa. Lisäksi tulevat vielä ne, joista ei ole tiedotettu, ja ne kehitystiimit, jotka eivät ole yhtiömuotoisia. Kaikki nämä yhteen laskien Suomessa saattaa olla yli 200 pelialan yritystä!

Ja menestystä sataa. Pieni oululainen Fingersoft nousi Rovion ja Supercellin rinnalle Amerikan iTunesin top-listoilla. Samaan aikaan marraskuussa Rovion Angry Birds Star Wars oli myydyin maksullinen peli, Supercellin Clash of Clans tuottoisin ja Fingersoftin Hill Climb Racing ladatuin ilmaissovellus.

Supercell äänestettiin Suomen tykätyimmäksi startup-yritykseksi ja palkittiin kansainvälisillä Slush-festivaaleilla Helsingissä. Digiexpossa Supercell pokkasi Vuoden pelinkehittäjän palkinnon. Molemmat palkinnot yli puoli milliä päivässä tienaava yritys lahjoitti hyväntekeväisyyteen.

Jopa liikemies Hjallis Harkimo uskoo suomalaisiin kasvuyrityksiin ja erityisesti pelialaan: ”Minua kiinnostaa tämä pelimaailma ja bisnes sen ympärillä. Mielestäni peliala on aliarvostettua Suomessa”, Harkimo totesi MTV3:n haastattelussa ja kertoi suunnitelmistaan sijoittaa huomattava summa vielä nimeämättömään suomalaiseen pelitaloon.

Koska suuri osa pelitaloista on vielä startup-vaiheessa, niistä kovinkaan moni ei välttämättä ole enää hengissä ensi vuonna tähän aikaan. Koopeen arvion mukaan nyt aloittaneista yrityksistä 35 prosentista jopa 65 prosenttiin lopettaa ensimmäisen pelin jälkeen. Raaka tosiasia on se, että peleistä suurin osa tuottaa vain muutaman satasen.

Startupeilla on kuitenkin suuri merkitys työvoiman kannalta, ne ovat osa pelialan ekosysteemiä. Ensimmäisen firmansa kuopanneet ovat saaneet valtavasti hyvää kokemusta ja ovat jo paljon valmiimpia suurempiin firmoihin töihin. Pienet yritykset siis tavallaan kasvattavat tekijöitä isommille.

Mikä sitten siivitti suomalaiset tähän pelirynnistykseen? Rovio? Tekes? Pelintekemisen riemu?

Ehkä osaltaan, mutta suurimpana syynä on halpa, helppokäyttöinen ja moneen taipuva pelimoottori Unity, joka muuten avasi toimiston Suomeen marraskuun loppupuolella. Jostain kertoo sekin.

Hyvää joulua ja riemukasta uutta vuotta kaikille lukijoillemme!

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…