Missä mennään?

Uusi vuosi on hyvä aloittaa heittämällä pieni yhteenveto sekä menneestä että tulevien odotuksesta. Informatiivisen kertauksen lisäksi siinä saa itsekin orientoiduttua tilanteeseen kaiken vuodenvaihdehäsläämisen jälkeen.

Roolipelirintama ei vuonna 2001 mullistunut. Uusia ja uudistettuja pelejä ilmestyi suunnilleen entiseen tahtiin, mutta niiden joukossa ei ollut mitään idealtaan erityisen innovatiivista.

Yhtäkään kaupallisesti megamenestynyttä tuotetta ei ollut, hyvin myyviä varmoja tapauksia kyllä useita. Näihin kuuluvat esimerkiksi Wizards of the Coastin Forgotten Realms ja muut Dungeons & Dragons -lisät, Star Wars -lisäosat sekä uudet Steve Jacksonin GURPS-opukset. Loppuvuodesta vihdoin ilmestynyt Realms of Sorcery -laajennus Warhammer Fantasyyn oli varmasti yksi pisimpään odotettuja roolipelejä. Myös Cyberpunkin uusi laitos alkaa olla kohta vahvoilla tämän kategorian kärkisijoja jaettaessa.

Parempaan suuntaan

Hitaasti reagoivassa ropeharrastuksessa on havaittavissa selviä muutoksia. Sääntöhirviöiden asemasta uusien pelien säännöt ovat kauttaaltaan selviä ja toimivia. Yhä useampi pelaaja haluaa helposti opittavan ja pelattavan pelin, ei monimutkaisen tahmeaa maailmasimulaatiota.

Tekijöillä motiiviin vaikuttaa kaupallisuus: sitä on tehtävä, mikä kaupaksi menee, eikä omilla taulukkokokoelmilla ole mahdollisuutta läpäistä markkinamiesten seulaa, niin kattavia kuin ne olisivatkin. Vuosia vaikuttanut tietokonepelaaminen on epäilemättä luonut pohjaa datamaisen selville säännöille ja tehtäväpainotteiselle pelaamiselle.

Ropeilun tämänhetkinen valtasuuntaus suosii elokuvamaisen sujuvia ja juonen mukaan eteneviä pelejä, joissa kuitenkin liika lineaarisuus on yritetty karsia. Pelaajilla on edelleen mahdollisuus tehdä omia ratkaisujaan, mutta pikemminkin valita ne useasta mahdollisesta kuin rajattomasta määrästä. Koska sääntöjen määrä on vähentynyt, jää tilaa varsinaiselle roolailulle enemmän. Se on pelkästään hyvä asia ja pitää ropet vielä erillään tietokonepeleistä, vaikka kummatkin toisiinsa vaikuttavatkin.

Omaa kamaa

Kaupallisesti merkittävä asia on itsetehtyjen pelien huomattava lisääntyminen tai oikeastaan niiden helpompi saatavuus. Ennen oman pelin tekijän ainoa mahdollisuus oli teettää siitä pieni painos, johon investoidun rahan takaisin saamisesta ei ollut takeita.

Nykyisin lähes kuka tahansa voi pienellä vaivalla ja minimaalisella osaamisella siirtää pelinsä nettiin muiden ulottuville. Jokainen netissä kimpoillut ropeilija on varmasti havainnut, kuinka helposti sieltä löytää suuret määrät erilaisia pelisysteemejä, sääntölisäyksiä, pelimaailmoja ja seikkailukampanjoita.

Toki joukko on tasoltaan kirjavaa, mutta oli niissä menneitten vuosien julkaistuissa omakustannepeleissäkin kaikentasoisia ropelluksia. Mielenkiintoinen on myös se havainto, että paitsi varsinaista ropetavaraa, netistä löytyy nykyisin myös kortti- ja lautapelejä. Esimerkiksi Horror House (www.thalcos.com) on hyvin tehty pieni kauhuaiheinen korttipeli, jonka kortit voit tulostaa omalla kirjoittimellasi, leikata, laittaa suojamuoveihin ja siinä sinulla on valmis peli!

Tämä vaikuttaa osaltaan kaupallisesti tuotettujen pelien myyntiin. Kun innokas harrastaja löytää kasakaupalla toimivaa ja käytännössä ilmaista kamaa netistä, voivat hänen vierailunsa ropekaupassa harventua. Eivät ne kuitenkaan kokonaan lopu, koska ihan kaikkea tavaraa ei vielä netinkään kautta pysty imuroimaan. Nopat ja figut ainakin vielä juuttuvat kaapeleiden kiemuroihin.

Lisää aiheesta

  • Roolipelaamisen riemua

    Tässä lehdessä olen uusi. Nimeni ja kuvani näkyvät yllä. Joillekin lukijoille olen varmasti tuttu Mikrobitin sivuilta, jossa viime vuoden syksyyn asti hoitelin Peliluolaa. Tästä numerosta alkaen palstani löytyy suunnilleen tältä paikalta.

    Palstallani aion keskittyä edelleen…
  • Roolipeli tappoi pelaajan!

    Roolipelaaminen on lyhyen historiansa aikana saanut osakseen paljon ennakkoluuloja ja suoranaista vastustustakin. Ennakkoluulot eivät ole niin vaarallisia ja väärät luulot on helppo oikaista, mutta roolipelien varsinainen vastustaminen on ikävämpi asia.

    Suomessa ropevastaisuus on jäänyt…
  • Taisteluun!

    Eräs kiinnostavimpia asioita roolipelien seikkailuissa ovat epäilemättä taistelut. Monessa pelimaailmassa ja -kampanjassa ne ovat oleellinen osa peliä ja sen tapahtumia. Pelataan sitten örkkejä vilisevässä Keski-Maassa tai Darth Vaderin hallitsemassa Imperiumissa, aina löytyy vihollisia…