Monaco Grand Prix Racing Simulation 2 – Väärät nimet, oikeat autot

mona013 mona012 mona011 mona009

Täällä Nappi Kallonen, Monaco. Tervetuloa kauden 99 epävirallisen Grand Priks -sarjan kuudenteen kihelmöivän jännittävään osakilpailuun. Rata ei ole kuiva koska se on märkä ja täällä sataa oikein esterin... hahhah, joo.

Ilmassa on suurta urheilujuhlan tuntua kun Mika Koppinen, Espoon suuri mies Vantaalta valmistautuu lähtöön paalupaikalta. Lähtöön on viisi minuuttia ja kohta tuhannet hevosvoimat pääsevät valloilleen. Mutta sitä ennen mainoskatkolle.

Tervetuloa takaisin hyvät katsojat. Ikävä kyllä menetitte mainoskatkon aikana kauden upeimman lähdön, kun luunkova Koppinen peippasi armotta tien Gummacherilta ja kaasutti urku auki Tamburellon mutkaan joukon kärjessä (Kommentaattori Kake Ruusuvuori: "Se on Sainte Devote – Tamburello on Imolassa, taukki.").

Kolmantena seurannut Eddie Hirviö antoi terhakalle teutonille pikku pusun peräpeiliin irlantilaiseen tapaan, ja voi hä–vi–tyksen kauhistus sitä jälkeä. Ainakin puolet autoista on nyt romuna radalla tämän formulahistorian us–ko–mattomimman ketjukolarin sitten ensi vuoden Monzan startin (Kake: "Se oli kyllä Spa viime vuonna.") Sanon ensi vuoden, koska nyt on vuosi 99 ja se edellinen oli ensiksi ja nyt on viimeksi.

Aivan käsittämätöntä mihin nykyaikaisella 3D-kiihdytetyillä grafiikoilla saadaan aikaan. Pyörät, pylpyrät ja aironhankaimet vain lentelivät Monacon jumalaisen kauniisti renderoiduissa maisemissa kun pelti sai kyytiä (Kake: "Ne on muuten lasikuitua ja sivuspoilerit kiellettiin jo viime kaudella".) Ovat nämä ihmeellisiä näiden uusien formulapelien turvajärjestelmät, kun kukaan ei tuossa rytäkässä vakavasti loukkaantunut.

Odotellessamme aikamme gladiaattoreiden kiiruhtamista vara-autoihinsa meillä on puolisen tuntia eli tarkalleen noin viisitoista minuuttia aikaa pohtia tämän vuoden 1999 epävirallisen formuloiden kuninkuusluokan taustoja. Mutta sitä ennen pieni tauko.

Limbo Voitelee Oikein

...hörps, niin. Hä? Ha? Mitä? Mikki päällä? Siis viime vuoden formulapelien kuninkuusluokan ehdoton merkkivoittaja sekä grafiikassa, ajotuntumassa, että realistisuudessa, Ubisoft, ei enää tälle kaudelle saanut FIA:n lisenssiä hopeanuolelleen. Joudumme nyt seuraamaan formulapelien aatelistoa epävirallisessa sarjassa, jossa 22 tuntematonta suuruutta kilpailee kirkkaimmasta autourheilun kruunusta jossakin yhdentoista eri tiimin ohjuksessa. Tässä Ubisoftin omassa sarjassa ei ole lupaa käyttää FIA:n autojen tai sponsoreiden nimiä, ja kilpailijatkin joutuvat esiintymään salanimillä.

Autot ovat kuitenkin ominaisuuksiltaan erilaisia kuten kunnon simulaattoriin kuuluu, ja eri nippelien ja nappelien säätömahdollisuudet viimeisen päälle virallisten formularatojen mukaan (Kake: "Niitä on sitten 17.") mallinnetuilla virtuaaliareenoilla ovat aivan samaa taattua realistisuusluokkaa kuin viime vuoden virallisessa sarjassa.

Varikkohuhut kertovatkin, että eräät nokkelimmista aikamme gladiaattoreista (Kake: "Toi oli toinen gladiaattori viiden minsan sisään.") ovatkin käyttäneet hyväkseen Ubisoftin tarjoamaa mainiota mahdollisuutta vapaasti muokata tallien ja kuskien nimiä, ja muutamat ovat jopa maalanneet sekä autonsa ulkopuolen että ohjaamon kokonaan uudelleen pelin mukana seuraavien editorien ja kuvankäsittelyohjelman avulla.

Monaco Grand Prix tarjoaa jopa mahdollisuuden helposti vaihtaa ääniefektejä ja varikolta kuuluvaa radioliikennettä omiin sampleihinsa. Tuhannen Drakenin jylyn saa nyt oikeasti omaan autoonsa helpommin kuin koskaan. Eikä siinä vielä kaikki. Tämä on suuri päivä formulamaailmalle, sillä jopa ratojen maisemat voi näpräysintoinen muokata osakilpailuiden välillä uuteen uskoon! Eikö Warsteiner miellytä? Mainoskyltti Paint Shop -käsittelyyn ja Karjalaa takaisin hankkimaan, ah hah haa.

Vaikka sarja menettääkin tiettyä hohtoa tuttujen nimien puutteesta, eikä eri tiimien autojen varsinaisia ominaisuuksia pääse muuttelemaan, tarjoaa Ubisoft todelliselle ja yritteliäälle formulafanille suorastaan kutkuttavat mahdollisuudet räätälöidä tämä järisyttävä kokemus lähes identtiseksi FIA:n sarjan kanssa. Mutta nyt pienelle tauolle, ja sen jälkeen Eki Mustavaris kertoo meille tunnelmia varikoilta.

Sponsored by Helvett-Packard

Eki? Hei Eki. No taas sen kännykkä pätkii. Tekevätkö nämä tifosit linkkiasemansakin makaroonista? (Kake: "Ei Monaco satu olemaan Italiaa.") No nyt kuuluu. Meillä on Eki kuulolla. Eki, mitkä ovat Eddien tunnelmat?

Eddie, what happened? "Oi, bollicks... bloody blimin' blightin'..." Juu Hirviö tässä juuri selitti, kuinka auto ei ollut balanssissa ja se aliohjautui Devotessa Gummin niskaan jarrujen lukkiutuessa. Mitään ei ollut tehtävissä. Koska pelin järjestäjä on valinnut täydet realismioptiot, ei tiimillä ole käytettävissään kuin yksi vara-auto. Eddie myös valitteli varikkotiimin mokaa kun olivat valinneet kovemmat kuivankelin slickseistä sadekelin tennarien sijaan. Varsinaisia monsuunirenkaitahan ei ole tässä pelissä tarjolla.

Eddie kirosi järjestäjien "kiusallaan" valitsemaa satunnaista säätä, kun he olisivat ihan hyvin voineet hiiren naksautuksella luoda takuuvarmaa auringonpaistetta tai edes pilvipoutaa. Hänen mielestään realismioptiot olivat myös liian tiukalla ja talli näyttää tässä selvästi suosivan Gummacheria. Muut ajajat olisivat voineet olla selvästi huonommassa autossa ja ajaneet vaikkapa vain 25 prosentin teholla todellisista kyvyistään. Puhumattakaan lukuisista realismihelpotuksista varsinaiseen ajamiseen.

Autonkin hän joutui säätämään ihan itse vaihdelaatikon välityksistä damppereihin ja anti-roll bareihin ja siipien asennoista pyörien vertikaalikulmaan ja koneen maksimikierroksiin. Varikkohenkilökuntakin olisi sentään voinut tehdä tämän kaiken olosuhteisiin nähden ihanteelliseksi hänen puolestaan, ellei hänen oma irlantilainen ylpeytensä olisi vaatinut sitä häneltä itseltään.

Toisaalta Eddie kiittelee tämänvuotisten säätömahdollisuuksien selkeyttä. Vaikka ne ovatkin aivan yhtä monipuolisia ja realistisia kuin viime kauden F1 Simulator ykkösessä, niiden käyttöliittymän eteen on nähty kiitettävästi työtä. Tämän vuoden telemetriatulosteetkin ovat huomattavasti selkeämpiä, ja niiden tulkinnan ja eri säätöjen merkitys selostetaan paljon kansantajuisemmin hanskalokeron manuaalissa.

Kehotin tässä Eddietä myös tutustumaan tähän mainioon manuaaliin paremmin ja kokeilemaan erinomaista harjoittelumahdollisuutta, jossa eri radat käydään läpi seuraamalla tietokoneen ohjaaman haamuauton liikkeitä. Puhumattakaan niistä lukuisista tavallisista harjoittelumahdollisuuksista. Miehen vastaus oli: "Eh, bollicks. Sod off ye eedj..." CRASH, WHAM, AUUU! Kiitos Eki Mustavaris, nyt taas katkolle odotellessa pian tapahtuvaa uusintalähtöä.

Kaksi knuubia yhden hinnalla

Tervetuloa takaisin. Ikävä kyllä menetitte uusintalähdön mainoskatkon aikana, mutta mahdollisesti löydämme sen kuvanauhalta ainakin illan Ruutuviiriin tämän Ubisoftin kertakaikkiaan mainion tallennus -ja toistomahdollisuuden ansiosta, joka antaa täysin vapaat kädet kieputella, pyöritellä, vempata ja vispata kuvaa miten huvittaa jälkeenpäin. Ja vielä mistä autosta tai radanvarren kamerapisteestä hyvänsä. Ovat nämä ihmeellisiä nämä nykyajan digitaalilähetykset.

Ja nyt hyppäämme hetkeksi Coldheartin McLarranin kyytiin. Ai mitä, se onkin Koppinen.... No joka tapauksessa tämä aikamme gladiaattori (Kake: "Vielä yks gladiaattori niin tulee daijuun.") luunkova Lauttasaaren suuri mies tykittää täysillä kaikki realismioptiot huipussaan. Hän voisi käyttää automaattista jarrujärjestelmää ja pitää vain hanan pohjassa, mutta ei. Hän voisi käyttää automaattisia vaihteita ja luistonestojärjestelmiä. Mutta se ei riitä tälle aikamme gladiaattorille (Kake: "Nyt riitti, vielä yks ja mä lähen kaljalle, stana!"), ei ensinkään. Hän on suomalaisen sisun viimeinen sankari.

Sata prosenttia koko GP:n kierroksista vaikka kymmenellä olisi selvinnyt! Koko kisaviikonloppu käyty rehdisti läpi harjoituksineen ja aika-ajoineen vaikka hiirenklikkaus olisi riittänyt varmaan paalupaikkaan! Renkaat kuluvat ja menovettä menee täysin realistiseen tahtiin! Auto hajoaa pienimmästäkin virheestä! Mekaniikka saattaa pettää minä hetkenä hyvänsä! Varikkotaktiikka on pitänyt taktikoida viimeistä myöten! KATSOKAA kuinka Martinlaakson suuri mies (Kake: "No tulihan se sieltä.") vetää joka kurvan viimeistä millimetriä myöten, koska tässä pelissä ajotuntuman todellisuus todella erottaa pojat miehistä! Todellisen mestarin työtä! HANAA MIKA!

Ja nyt on edessä Gummacher Mika lähestyy Mika vaanii kuin suomalainen tappajahauki kierroksella ohitettava Donits Sig-Sauerillaan on Gummin edessä ja sininen lippu heiluu Mika saavuttaa aijai pitkäksi menee Gummi tekee virheen! Gummi AJAAAAA ULOOOOS! MIKA OHITTAA! MIKA JOHTAA! MIKA VOITTAA! HYVÄ MIKA! HYVÄ SUOMI! Ja katsokaa Gummin ilmettä. Mika ei ole enää gladiaattori! Tässä astelee Monacon tämän päivän DIKTAATTORI! (Kake: "Sikarin paikka. Morjes!") Huh huh.

On se vaan hyvä, että vaikka tässä pelissä laittaisikin tietokonekuskien taidot suorastaan epäinhimilliselle tasolle, heillekin sattuu virheitä ja konerikkoja silloin tällöin. Emme me tietenkään epäonnea kenellekään herrasmiehinä toivo. Heh, ehe. Huhhuh. Tämä oli suuri päivä Suomelle, mutta nyt katkolle ja sitten lehdistötilaisuuteen... Mutta missä on Mika Jalo!?

vOitto

"Mika, some comments in your own language please?"

No nii tota, emmä tiiä. Tää homma on sillee tota että tää on täyttä rautaa tää peli niiku ajaa silleen... et. Mua vähän häiritsee tää sponsorien vaihtuminen joihinkin ihan outoihin ja sit ei voi niinku käyttää ees omaa nimee ja autoo ellei vaihda niitä ite niitä nimiä siis. Mut sillee kaiken kaikkiaan Ubisoftin tiimi on musta tehny ensluokkasta työtä. Mä niinku erityisesti tykkäsin siitä et tän homman voi pelata sillee oikeen formulakuskin uran malliin et alottaa jostain kökkötiimistä ja sit voi oman menestyksen mukaan päästä vaikka tähän McLarranille. Siihen olis voinu sillee satsaa vähä vieläkin enemmän ja vaik tota yhdistää jonkinlaisen manageripelin tähän sikahyvään simuun, tota. Mut meillä on tulossa ens vuodeks tosi hyvä paketti et katotaan sitä niiku sit.

Sit mä haluisin viel sanoo kiitos Ubisoftin tiimille hyvistä moninpelioptioista joita mä en oo ehtiny viel testaa. Mut me voidaan heittää netissä kaheksan kaverin kanssa vaikka koko GP-kausi vaikka siinä menis kyllä aika kauan kun ei voida tota pistetilannetta seivaa ja nukkua välissä. Me ei olla tätä uutta moninpelioptioo vielä tsekattu mutta ens kuussa on testit tuolla Silverstonessa et sillee.

Ja sit täs meiän tiimin pelis on viel sellanen jännä juttu et me voidaan koska tahansa kokeilla ajamista neljäs erilaisessa viiskytluvun äfykkösessä näillä 17:llä eri radalla mitä täs on tarjolla. Ne radat on kyl näin nykypäivän kunnossa mutta on se mieletöntä menoo silti. Tuntuu niinku ihan erilaiselta. Mut täytyy sanoo et ne on niiku lisätty vähän vaan hupimielessä et jos haluu oikeesti jotain retrosimuu nii tsekkaa sit GP Legendsii mikä on ihan jees. Mut kiitti tiimille ja terveisii äiteelle.

"Thank you Mika."

mona014 mona015 mona016 mona017 mona018

Lindan kisatunnelmia

Suomalainen maailmankuulu megababe Linda Vainio-Brava (6) oli myös seuraamassa Monacon kiihkeää kisaa tällä kertaa McLarranin vieraana, ja ehti piipahtaa täällä studiossa.

Linda, millaiset olivat tunnelmat kun pääsit ajamaan koko kisan Mika Koppisen sylissä? Pelottiko?

"Hihi. No en tiedä. Hih. Oli se jännää. Paljon jännempää kun lastenpelien kokeileminen. Se meni niin lujaa ja sen vauhdin myös näki siitä ruudusta. Paljon lujempaa kun isin auto." (Kyllä sekin luukuttaa 230 lasiin pahus vieköön! - isi)

Häiritsikö ettei Mika saanut käyttää oikeaa nimeään tai autoaan?

"No jaaaa. Mulle riitti kun mulle sanottiin että se on Mika. Ja olihan ne radat ihan oikeita. Mulla on hyvä mielikuvitus (hihi). Aina kun isi juo kaljaa koko viikonlopun ja kattoo formulaa ja Mika voittaa mä alan heiluttaa paperista Suomen lippua."

Saitko itse ajaa?

"Hih. Jooo. Vähäsen. Se hoiti polkimet kun ei oikein jalat ylettyny mulla ja mä sain vähän vääntää rattia. Onneks se toipu aika-ajoihin siitä perjantain kolarista."

Kiitoksia Linda, sinulla on epäilemättä kiire mehukesteihin.

"Hih. Kiitti. Mihin mä sen viulun taas pistin? Musta Enkeli vei kyykkyviulunkin?"

90