Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero (PSone) – Kylmä kangistaa

Muutama vuosi takaperin Mortal Kombat -mytologia villitsi pelikansaa kolmen kolikkopelin, niiden kotiversioiden, elokuvan, sarjakuvan ja jopa live-kiertueen verran. Midway keräsi peleillä ja oheiskrääsällä miljoonia, kunnes vimma onneksi laantui.

Jos joku ei sitä vielä tiedä, niin Mortal Kombatit olivat varsin yksinkertaisia kaksiulotteisia mätkintäpelejä. Digitoidut taistelijat ja rehevät suolistus- sekä veriefektit vetosivat varsinkin jenkeissä. Täysin uudistettua ja kokonaan kolmiulotteista Mortal Kombat 4:ää odotellessa Midway lämmittelee vielä kerran vanhoja, muttei enää pelkkänä mättöpelinä. Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero kertoo nimensä mukaisesti sarjan ehkä suosituimman hahmon , ninja Sub-Zeron seikkailuista mystisen amuletin perässä läpi tulen, veden, maan ja ilman.

Oikeasti Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero on kahdeksan tasoa vanhanaikaista mättämistä ja huonosti tehtyä tasohyppelyä tahattoman koomisilla videopätkillä ryyditettynä. Vastaavia pelejä ilmestyi aikoinaan 16-bittisille konsoleille ja jos joku muistaa Shinobi-sarjan, niin tietää mistä tässäkin on kysymys. Subbarin seikkailuita pelatessa huomaa kuinka paljon mättöpelit ja tasohyppelytkin ovat kehittyneet muutaman viime vuoden aikana. Kaksiulotteiset, suttuisesti digitoidut taistelijat ovat noloa katseltavaa, kun vierelle laittaa minkä tahansa vähänkään uudemman mättöpelin. Sen vielä kestäisi, mutta kontrollitkin ovat tahmeat ja liikkeitä vain muutama, joten tappelu on lähinnä täysin päätöntä "turpaan vaan ja onnea" syytämistä, johon kyllästyy hävyttömän nopeasti.

Sub-Zero on olevinaan seikkailupeli, joten pelkkä mättö ei riitä, vaan väliin on tungettu onnettomia tasohyppelyosuuksia, joissa liian usein joutuu hyppimään täysin tuntemattomaan ja näkymättömään tuhoon, sillä ruudulta harvemmin edes näkee mihin pitäisi hypätä. Ei siinäkään mitään, mutta epätarkkojen kontrollien takia ja erittäin harvakseen sijoitettujen tallennuspaikkojen takia epäreilun kuoleman takia joutuu kahlaamaan puoli tasoa uudestaan, kunnes eteneminen tyrehtyy uudestaan.

Roolipelimäisiä piirteitä Sub-Zeroon on saatu antamalla tapoista kokemuspisteitä, joilla saa uusia liikkeitä. Onnistuneet combot palkitaan bonuspisteillä. Matkan varrelta voi keräillä lisää energiaa ja voimia. Sen kummemmilla porkkanoilla turhauttavaa paiskomista ja loikkimista ei palkita, ellei houkuttimeksi lasketa tahattoman koomisia videopätkiä, joissa tota-öö-luokan näyttelijät mökeltävät suttuisissa lavasteissa ja korneissa asuissa.

Jos Mortal Kombat jäi aikanaan katsastamatta, on parempi paikata aukko Mortal Kombat Trilogylla, johon on koottu kolme varsin laadukasta käännöstä Mortal Kombat -kolikkopeleistä. Siinä sentään pääsee mättämään kaksinpelinä ja erilaisia hahmojakin on riittävästi. Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zeron nimi viittaa uuden sarjan alkuun, mutta toivottavasti Midway ymmärtää jättää pelleilyn tähän.

53