Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.
fi.playstation.com
Motorstorm: Pacific Riftin lähtökohta on jatko-osalle klassinen. Kaikki on näyttävämpää, brutaalimpaa ja aggressiivisempaa kuin ykkösosassa.
Motorstorm Pacific Rift keskittyy vauhdikkaisiin offroad-kisoihin, joissa moottoripyörät loikkivat kapeilla kinttupoluilla samalla kun ralliautot paahtavat joenpenkassa. Kisat sijoittuvat Havaijille, jossa huristellaan ykkösosaa vaihtelevammissa maastoissa viidakosta tulivuoren kraatterin reunalle.
Kaahauspelin tärkein avu on moninpeli. Nettipelin ohella Pacificissa on mukana myös kimppapeli, sillä kakkososa tukee jaetun ruudun moninpeliä neljään pelaajaan asti.
Menopeli maaston mukaan
Ajoneuvovalikoima vaihtuu radan mukaan, jotta ihmiset eivät valitsisi kisoihin aina vain sitä nopeinta vaihtoehtoa. Se helpottaa myös ratasuunnittelua, jolloin kentät on helpompi tehdä tietyillä ajoneuvoilla toimiviksi.
Kaaroissa on nimittäin eroja. Isorenkaisilla rekoilla pystyy ajamaan paitsi kilpailijoiden myös mudan tai joen yli nopeammin kuin pienemmän maavaran autoilla. Moottoripyörillä taas hypitään yli rotkojen, jotka autolla ylitetään sillan kautta kiertämällä.
Kasvit lakoavat rekkojen tieltä, mutta saattavat heittää moottoripyöräilijän satulasta. Juuri mopomiesten helppo kyydistä lentäminen tekee mönkijöistä vähän turhia ajoneuvoja. Nelipyöräiset mopot ovat hitaampia kuin oikeat prätkät, mutta kaatuvat autojen ja esteiden edessä aivan yhtä helposti kuin varsinaiset moottoripyörät.
Vielä kesken
Kisan ja ympäristön yhteys on kaikkien ratojen kantava teema. Moottorin lämpöä nostava turbovauhti palautuu ajamalla vedessä ja kuluu kurvatessa liekehtivien kraattereiden vierestä. Ensimmäisessä Motorstormissa buusti lisäsi nopeuden lisäksi auton kääntyvyyttä. Ominaisuutta hyödynnettiin pumppaamalla turboa mutkissa, jolloin kurvat pystyi vetämään nopeammin ja tiukemmin kuin normaalisti. Nyt buusti antaa sitä enemmän vauhtia, mitä kauemmin sitä pitää pohjassa.
Pacifissa ongelmaksi muodostunee hyökkäysnappi, jolla voi taklata vastustajan tieltä. Napilla auto koukkaa välittömästi sivulle missä nopeudessa tahansa ja penkkaan puskevan auton saa hetkessä kääntymään radan suuntaan.
Pääsuunnittelija Nigel Kershaw ei hyväksy syytettä vastaväitteittä: "Tönimisnappi kuumentaa moottoria, joten tempusta rangaistaan. Keskitymme pelin tasapainottamiseen entistä enemmän. Pacificista tehtiin mahdollisimman pian ruma mutta toimiva versio testikäyttöön. Keräämme kentistä dataa siitä mihin kohtaan ihmiset törmäävät ja mitä kautta he ajavat. Jos sama kivenmurikka kerää kolmekymmentä kolaria, se poistetaan."
"Pyrimme tekemään ensin vain pelattavan version ja kaunistamme peliä vasta aivan viime metreillä. Jos aloittaisimme grafiikasta, pelillisten muutosten tekeminen olisi paljon hankalampaa kuin se nyt on. Autojen välinen balanssi, ajettavuus, ajoneuvojen edut ja haitat vaativat hiomista."
Pacific Rift vaatii vielä runsaasti työtä, sillä ruudunpäivitys hidastui kävelyvauhtiin vähänkin tiukemmissa paikoissa. Samasta syystä kuvankaappaukset eivät ole lainkaan pelikuvakulmista, sillä tekijät hiovat grafiikkaa jatkuvasti eivätkä halua kuvien esittävän sitä miltä peli joskus näytti. Ratkaisu oli väärä, sillä Motorstorm on nykykuosissaankin komea.
Pacific Rift ilmestyy joulumarkkinoille. Luvassa ei ole tarkkoihin ajolinjoihin keskittyvää ajosimulaatiota vaan räväkkää menoa, jossa tekoäly pelaa värikkäästi. Konekuskit torppaavat toisiaan, ohittavat ja tekevät näyttäviä kolareita. Pelaaja pyritään pitämään toiminnan keskipisteessä koko ajan.
Tuukka Grönholm
motorstorm1
Pelikuvat kertovat enemmän Motorstormin fiiliksestä kuin siitä miltä peli todellisuudessa näyttää.
motorstorm2
Monstertruckit ovat Pacificin valtiaita, sillä niillä huristellaan niin jokien kuin vastustajien yli.
motorstorm3
Mopomiehet voivat väistää esteitä kumartumalla tai hyppäämällä yli.
motorstorm4
Nigel Kershaw tuli Evolution Studiosille tekemään Motorstormeja.
PS3
Ilmestyy
loka–joulukuussa