Muistakaa myös nämä

Suomi on koko syksyn kohkannut Supercellistä ja Roviosta, maailmalla on jaettu palkintoja muun muassa Badlandille Ilkka Paanasesta puhumattakaan, seuraava suuri  menestys on ihan varmasti Cran Crun Supernauts.

”Vaikka Suomi menestyykin nyt juuri mobiilipeleillä, ei kannata unohtaa, että ”klassisia” aikuisille suunnattuja kunnianhimoisia premium-pelejä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Quantum Break, Next Car Game, Reset, Resogun, Trine 2, The Swapper, Rescue 2013, Cities in Motion 2, Grimrock, Grimrock 2 esimerkkeinä julkaistuista/julkisista projekteista. Työn alla about saman verran uusia juttuja, joita ei ole vielä julkistettu”, toteaa

Petri Järvilehto

 Play Finland -ryhmän keskustelussa Facebookissa.

Pete muistuttaa vielä ihan aiheellisesti: ”Toki nämä jäävät Rovion ja Supercellin menestyksen alle, mutta ei kai me nyt oikeesti murjoteta sitä, että tänne ollaan saatu isoja kaupallisia menestyksiä? Nämä menestykset tekevät ihan levottoman hyvää koko kotimaiselle peliskenelle, joka tulee varmasti jatkossa poikimaan taas lisää makeita juttuja.”

Yksi syy siihen, miksi mobiilipeleistä kirjoitetaan niin paljon, johtuu miljoonatulojen lisäksi siitä, että ne ovat helppoja ja joka toimittajanplanttu ymmärtää, miten niitä pelataan (tai ainakin niiden lapset). Paljon vaikeampi on alkaa tehdä Hesarin koko sivua Legend of Grimrockista, jos se ensin pitää digiostaa, sen jälkeen asentaa ja sitten vielä selvittää, miten sitä pelataan. Siihen ei yksi työpäivä riitä, eivätkä myöskään ei-pelaavan toimittajan taidot. Tämän tyyppisiä juttuja on paljon helpompi tehdä esimerkiksi talousnäkökulmasta, kuten Alan Waken yhteydessä  tehtiin. Siihenkin Grimrockissa olisi ainesta: parinkymmenen tuhannen myyntiä odotettiin, lähemmäs miljoona saatiin.

Joka tapauksessa Suomen peliala ei ole koskaan voinut näin hyvin kuin nyt. ”Vanhat” jaksavat porskuttaa kunnianhimoisesti, kuten Housemarque osoittaa PS4-julkaisupelillään Resogun tai Remedy telkkarisarjaa ja peliä yhdistävällä Quantum Breakillaan,  uusia menestyksiä syntyy tasaisin väliajoin (Badland, the Swapper) ja rahaa virtaa Suomeen kansainvälisiltä sijoittajilta.  Pian tänne virtaa jotain muutakin:

”Jos haluat amerikkalaisen unelman, mene Suomeen”, kehottaa toimittaja Blake Fleetwood Huffington Post -lehden blogikirjoituksessaan.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…