Mustat messut

Perinteiset E3-messut järjestetään 10. – 12. kesäkuuta. Paikalla ovat jenkit, sekä maailman toiselta matkustaneet journot, joista on tärkeää näkyä inessä skenessä. Julkistustilaisuuksissa he katselevat kännyköistään striimiä nähdäkseen mitä oikeastaan tapahtuu.

Oletettavasti tylsien E3-messu-uutisten vastapainoksi keksin omat B3-messut, joissa sentään sattuu ja tapahtuu. Messuraportointikin menee yksinoikeudella.

Tänä vuonna B3:ssa (Busines, Bullshit, Babes) homman nimi oli Freemium. Sisään pääsi ilmaiseksi, mutta messualueelta ostettiin timantteja, joilla maksettiin sisäänpääsy esittelyihin, meitsiet messubeibien kanssa ja T-paidat.

Vaara! Tarkkuutta näkyvissä!

Uusi konsolisukupolvi näkyi vahvasti: fanit kiertelivät peliesittelyjä tivaten, montako framea ja millä resoluutiolla.

He poistuivat itkien paikalta, mutta turhaan. Yleisölle oli vapaasti auki esitys Microsoftin ja Sonyn yhteisvoimin kustantamasta tutkimuksesta ”Framerate: Brainrape?” Siinä todistettiin, että 30 framea sekunnissa on maksimimäärä, jonka aivot osaavat tulkita liikkeeksi. 60 framea sekunnissa menee hukkaan ja saattaa olla jopa haitallista, varsinkin jos se yhdistetään korkeaan resoluutioon.

”Aivan samalla tavalla kun näytönohjaimen työ lisääntyy valtavasti jos ruudunpäivitystä ja resoluutiota nostetaan, aivan samalla tavalla aivot joutuvat puskemaan ylikierroksilla.  Se ei ole terveellistä”, totesi asiantuntija Doctor Dolonen.

Vähän mutta nähtyä

Totuttuun tapaan suuret pelifirmat esittelivät tulevan vuoden uutuutensa. Niitä on noin kolme julkaisua per firma, yksi keväällä, toinen syksyllä ja kolmas jouluna. Itse asiassa säästölinjalla olevat EA, Activision ja UbiSoft käyttivät uusiksi viimevuotiset esittelyvideonsa, vaihtaen tottakai järjestysnumerot ja vuosiluvut.

Muuten esillä oli jotain indieröhnää ja muuta huonografiikkaista joutopeliä, hyvä jos jollain kymppimillin budjetilla ja tv-tähdillä ääninäyttelemässä. Ketä ne kiinnostaa?

Juttelin parhaiden kavereitteni, maailman kuuluisimpien pelintekijöiden kanssa ja kuulin semmoisia juoruja, että ette uskoisi jos kertoisin, sääli kun en voi kertoa. No, kerrotaan jotain sentään! Disney ostaa oikeudet Harvesteriin, suunnitelmissa pelisarja, lastenohjelma ja tietenkin The Lodge Disneyworldiin. Kuulemma kimmokkeena on pelin aiheuttama mediakohu vuonna 1997. ”Suurissa mediafirmoissa johtoryhmä ei voi hötkyillä isojen päätösten kanssa”, kertoi Disneyn pelintekijä, joka on hyvä ystäväni.

Messujen VIP-ruhtinaita olivat himoitut internet-persoonat, tuubaajat, jotka limonsa ikkunasta näyttivät pelifirman markkinointi- ja PR-päällikölle, mitkä messubeibit noukitaan kyytiin. Joukkoliikennevälineillä paikalle saapuneet nettijournalistit heristivät kyynelsilmin nyrkkejään ja katselivat apeina tyhjiä saalispussejaan.

Internet-persoona PewPewPew julkisti uuden rahoittamansa striimauspalvelun, nimeltä uTwit.tv. Siinä striimataan videota pelaajista, josta striimaavat Twitch.tv:tä. Ennen julkistuksen loppua MicroSoft tarjosi palvelusta miljardin ja Google kolme. ”Helppo sitä on NSA:n rahoilla rehvastella”, kommentoi pettynyt Sadell.

Messut pääsivät vauhtiin, kun Kolme Kovaa Konsolikarjua pitivät julkistustilaisuutensa.

Nintendo demografian ytimessä

Nintendon pääjohtaja Satoru Iwata myönsi firman olevan vaikeuksissa. ”Wii U ei ole myynyt toivotulla tavalla, mutta, ja tämä on tärkeä mutta, se on hyvä somessa!”

Uutta kasvua etsitään vallankumouksellisella tavalla: kahden uuden IP:n launchilla. Erityisesti Yhdysvaltain markkinoille suunnattujen pelihahmojen toivotaan houkuttelevan Nintendolle uusia ihan uusia pelaajasegmenttejä.

”Los Superos Maria Hermanos” on tasohyppely, jossa puutarhuriveljekset Jesus Maria ja Luis yrittävät pujahtaa Sienikuninkaan valtakuntaan vihollislaumojen huomaamatta. He yrittävät löytää myyttisen taikaesineen, Greencardin, avaimen onneen ja yltäkylläisyyteen. ”Soy yo-o, Jesus Mariaaa!”

Metroid: Wassupissa uusi vahva naissankari Samuusha tunkeutuu Koopa Kluks -klaanin päämajaan tuhotakseen arkkivihollisensa suurlohikäärmeen. Samuusha ei ole mikään hiljainen hippiäinen, vaan tomerasti etusormeaan heiluttaen ilmoittaa kärkevän mielipiteensä asioista.

Vihollisissa on tavallista enemmän mielikuvitusta. Samuusha taistelee muun muassa roskaruokaa, ylipainoa ja uuslukutaidottomuutta vastaan.

Microsoft lukee ajatuksia

Koska Microsoft on julkistanut jo Halo 5:n, kukaan ei oikeastaan jaksanut kuunnella muita pelijulkistuksia.  Mutta laitejulkistuksessa korvat höröttivät.

Microsoft keskittyy syksyn Xbox One -launchiin, jossa loppu maailmakin saa hartaasti odottamassa Xbox Onen. Vetoapuna Euroopan, Afrikan ja Aasian julkaisussa on urheilupeli NFL TV TV Sports Football.

Tarjolla on nyt kolme pakettia joka lähtöön: tuttu Xbox One ja Kinect $499, halvempi paketti ilman Kinectia $399 ja budjettipaketti ilman Xbox Onea ja Kinectiä, vain $199.

Tilasin herätyksen heti puhelin- ja täppärijulkistusten jälkeen, sillä luvassa oli kuulemma aika pommi.

Hurmos alkoi kun Satya Nadella kohotti Airinsa ilmaan ja herätti henkeä: ”Te luulitte että olemme unohtaneet PC:n? Väärin”, hän huusi. Palkatut suosionosoittajat pistivät menemään niin kuin ei koskaan.

”Unohtakaa vanhanaikainen hiiri, tervetuloa Brainect, uusi tapa käyttää aivoja muuhunkin kuin tylsään ajatteluun. Ajatelkaa, jos niiden kanssa pääsee World Wide Webbiin!”

Hyvästi mikrosekuntien odottelu. Emolevylle suoraan integroitu, New Software Associationin rahoittama Brainect osaa lukea käyttäjän ajatuksista mitä tämä haluaa. Käyttäjän pitää vain keskittyä ja alkaa naputtaa näppäimistöä mahdollisimman nopeasti, jolloin Brainect avaa hillittömästi ikkunoita. Niissä on valmiiksi kaikki haluttu tieto.

”Olette nähneet sen jo vuosia elokuvissa ja televisiossa, mutta nyt se on todellisuutta!”, hehkutti Nadella.

Netin teknisten asiantuntijoiden mukaan Brainect oli messujen kiinnostavin uutuus, vain Apple-rintama hehkutti uutta iPhone 5 DS:ää ja superuutuutta, MacWheeliä.

PlayStation ajan hermolla

Mutta shown varasti silti PlayStation. Richard Marks aloitti kevyesti pelijulkistuksilla, eikä kukaan tiennyt mitä oli tulossa.

Ensin ne pelit:  ”Te haluatte jotain uutta, te haluatte mennä uusille kartoittamille vesille. Meillä on teille peli, Uncharted: Hong Kong!”

Tässä toiminnallisessa hiekkalaatikkopelissä Nathan Drake etsii aarteita mystisessä, elävässä suurkaupungissa, tappelee ja ampuu, kaappaa autoja ja älykännykällään hakkeroi vaikka liikennevalot jotta vastustaja jää jumiin joukkokolariin, jossa 37 viatonta siviiliä menettää henkensä. Nathan Draken rooliin on saatu Oscar-palkittu näyttelijä Nicholas Gage.

Ennen joulua Sony julkaisee toisenkin yksinoikeuspelin, joka jatkoa PlayStation nelosen suurimmalle hitille. Ruudulla vilahti minuutin ajan ResoGun kakkosen logo, ja sitten.

Sony on taas täysillä mukana ajan hengessä, eikä konsolibisnes tule enää olemaan entisensä.

”Ensi vuonna nimi kaikkien huulilla on ... PlayStation 5! Se on ohuempi, se on se mitä aina olemme toivoneet, se voi teoriassa pyörittää pelejä FullHD-tarkkuudella, 60 framea sekunnissa!”

Yleisö sekosi täysin.

Sitten julkistustilaisuudet olivat ohi, samoin käytännössä B3:n mielenkiintoinen osuus. Messut kituivat vielä pari päivää ja haihtuivat pois.

 

Nnirvi on niin vanha, että hän muistaa sen kaukaisen ajan kun pelimessuilla oli merkitystä.

Lisää aiheesta

  • Nnirvi: 250

    Enää viisikymmentä Pelittiä lisää ja ne pystyvät puolustamaan Thermopylain solaa persialaisilta!
    Neljännestuhatta Pelittiä tarkoittaa, että olen kirjoittanut ällistyttävät 250 palstaa niinkin rajatusta aiheesta kuin pelit ja pelaaminen. Katson, että olen ansainnut oikeuden kirjoittaa…
  • Nnirvi - Super Soul Bros

    Kun pienestä ilmiöstä tulee iso ilmiö, siitä tulee usein joko iso kusipää tai kaikkia miellyttävä kompromissi. Mutta ei aina.
    Ilmestyessään Demon’s Souls oli hyvin pienen piirin viehättävä niche-peli, joka suusta suuhun -markkinoinnilla lopulta myi melko mukavasti. Dark Souleissa…
  • Nnirvi: 60,0 ja Kultainen silmä

    Joskus tuntuu, että minulta puuttuu peliarvostelijan perusvalmiudet. En osaa tarkasti arvottaa tietyn rajan ylittävää grafiikkaa, sillä minulla ei ole kultasilmää.
    Eikä minkäänlaista sävelkorvaa. Joskus kauan sitten kun American Idolissa oli vielä ideaa, en kuullut ensimmäistäkään…