Myth: The Fallen Lords – Verta kentälle!

Kuusi Langennutta Lordia nousee ja elävien kuolleiden armeijat peittävät maan. Yhä vapaana ja elossa olevat ihmiset käyvät Yhdeksän johdolla epätoivoista, tuhoon tuomittua taistelua pimeän joukkoja vastaan. Mythin pelaajan valtaa epätoivo ylivoimaisen vastustajan edessä.

Reaaliaikaisia strategiapelejä julkaistaan pilvin pimein, mutta suurin osa unohtuu saman tien. Onneksi. Bungie kokeileekin omilla ideoilla, eikä Myth: The Fallen Lords olekaan tavanomainen toimintanaksuttelu: siinä ei rakenneta tukikohtia, resursseista ei tarvitse huolehtia, eikä erilaisia yksiköitäkään ole monta.

Tuho uhkaa

Myth tarjoaa hyvän moninpelin sekä 25 tehtävän mittaisen lineaarisen yksinpelikampanjan. Kampanjan tarina etenee tehtävien alussa tulevassa pätkässä legioonan komentajan päiväkirjana, välillä lyhyen välianimaation siivittämänä. Kerronta välittää sodan epätoivoisen tunnelman tehokkaasti.

Pelaaja ei osallistu varsinaiseen sotaan, vaan suorittaa pienempiä, mutta tärkeitä sivutehtäviä. Tehtävät ovat yksilöllisiä ja omaperäisiä. On aseman puolustusta, muinaisten esineiden etsimistä, väijytyksen järjestämistä, pakenemista ja sellaista. Tehtävässä on kontrolloitavana tyypillisesti viidestä useampaan kymmeneen yksikköä.

Vaikeustaso on kerrankin juuri sopiva. Hiki nousee pintaan, eikä mukana ei ole sen enempää läpihuutohuutotehtäviä kuin verkkarin polttajiakaan. Vaikeustasoja on viisi. (Netin mukaan Myth on vaikea. Olkaa varoitetut. _nn)

Yksinpelin tehtävissä on ennalta määrätyt, tehtävittäin vaihtelevat "valon" puolen yksiköt, eikä niitä enää tehtävän aikana voi "rakentaa" lisää. Vaikka joissain tehtävissä sentään saa apujoukkoja, on taktikointi paljon tärkeämmässä asemassa kuin vaikka Total Annihilationissa.

Joukot keräävät kokemusta, jolloin niiden tarkkuus, teho ja kestävyys nousevat. Veteraaniyksiköistä pääsee harvoin nauttimaan kovin pitkään, sillä taistelu on veristä ja usein tehtävästä selviää hengissä vain murto-osa aloitusketjusta.

Eläviä, kuolleita ja eläviä kuolleita

Yksikkötyyppejä on kuusitoista. Valon puolella taistelevat esimerkiksi sotilaat, hurjat berserkit, Fir'Bolg -jousimiehet, molotovin cocktaileja heittelevät kääpiöt sekä poppamiehet, jotka parantavat haavoittuneita yrteillään. Kääpiöt voivat lisäksi tiputtaa maahan ruutisäkkejä, jotka yhdessä molotovin cocktailien kanssa saavat vielä enemmän tuhoa aikaiseksi.

Pimeyden armeijassa remeltävät esimerkiksi elävät kuolleet eli thrallit, vikkelät gholit (jotka voivat poimia ruumiinpalasia taistelukentältä ja heitellä niitä vihollisen päälle), salamoita sinkoilevat fetchit ja keihäitä heittelevät ilmassa leijuvat "sieluttomat", muiden muassa. Nämä elävät kuolleet voivat kävellä ja vaania veden pohjassa, sillä niiden ei tarvitse välittää sellaisesta yksityiskohdasta kuin hengittämisestä. Ohjekirjan mukaan gholit ja thrallit osaavat solvata vihollisen joukkoja, jolloin ne hyökkäävät, mutta ei se käytännössä tunnu toimivan.

Huonoa yksikkötyyppiä ei ole, vaan kaikilla on käyttönsä. Kääpiöt teurastavat laumoittain thralleja, mutta muutama sieluton tappaa kääpiön hetkessä. Jousimiehet ovat kuolettavia ryhmässä, mutta muutama vikkelä selustaan kiertänyt ghol saa koko joukon täyteen kaaokseen. Kummankin puolen yksiköt ovat tasapainossa.

Joukkoja liikutellaan tutusti hiirellä. Klikkaamalla valitaan päämäärä, jonne yksiköt pyyhältävät suorinta mahdollista reittiä. Waypointit ja ryhmien tallennus ovat mukana helpottamassa pelaajaan taakkaa. Tuplaklikkaamalla saa kätevästi valittua kaikki lähistöllä olevat saman tyypin yksiköt.

Muodostelmat ovat yksi Mythin parhaista ja tärkeimmistä keksinnöistä. Muodostelmia on joka tilanteeseen ja niiden oikeaoppinen käyttö on osa avainta menestykseen. Esimerkiksi sotilasryhmälle voi valita muodostelman kymmenestä vaihtoehdosta.

Muodostelman suunta hoidetaan hämärällä "gesture-klikkauksella" eli hiirtä heilautetaan haluttuun suuntaan ja samalla hipaistaan sen korvaa. Operaatio tuntuu aluksi vaikealta ja taistelut päättömältä kaaokselta, mutta systeemin upottua selkäytimeen homma sujuu kuin tanssi.

Äly hoi ei jätä

Tekoäly on aina tekoäly, mutta Mythissä se ei ole aivan tampio. Pakenemisen lisäksi vihollinen osaa jopa ajoittaa eri ryhmien hyökkäykset samanaikaisesti. On inhottavaa, kun näkee vihollisen nopeat tiedustelijapartiot kaukana sivustalla kärkkymässä, samalla kun vihollisen pääjoukko lähestyy edestä. Jos lähdet tiedustelijoiden perään, ne juoksevat karkuun ja pääjoukko nappaa sinut puolimatkasta. Jos odotat pääjoukkoa, tiedustelijat hyökkäävät selustaan juuri pahimmalla hetkellä. Pienenä miinuksena vihollisen joukot ovat aina samoissa paikoissa, mutta toisaalta vihollisen liikkuvat tiedustelijat ja partiot pitävät jännityksen yllä jo tutuiksikin tulleissa tehtävissä.

Omien yksiköiden tekoäly on ihan hyvää tasoa. Sotilaat ymmärtävät lyödä takaisin ja hyökätä kohti lähestyvää vihollista. Omat jousimiehet ja kääpiöt eivät kuitenkaan varo osumasta omiin miehiinsä. Se ei palasia enää paljoa lohduta, vaikka kääpiö tokaiseekin "Oops, my fault!" lanattuaan 5 omaa sotilasta.

Maasto kieppuu

Tekninen toteutus on mahtava. Jo ilman 3D-korttia grafiikka on hienoa, joskin kovin suttuista. 3D-kiihdytettynä Myth on yksinkertaisesti komein näkemäni strategiapeli. Upeat räjähdykset jopa noudattavat fysiikan lakeja: kääpiöni tekivät 16 ruutisäkin maton, ja kun vihollismuodostelma tuli kohdalle, räjäytin sen ilmaan. Ruumiinkappaleet lensivät kirjaimellisesti ympäri karttaa. Kesti hetken, ennen kuin taivaan korkeuksista mäjähti vihollisen kirveenterä kääpiöni viereen. Whee!

Mythin massiivisia kolmiulotteisia karttoja voi pyöritellä ja liikutella vapaasti. Kuvakulmaa voi myös zoomailla, mutta vain yhdessä kiinteässä kulmassa. 1.1-päivitys kasvatti zoomausetäisyyttä niin, että sillä tekeekin jotain: näkee enemmän taistelualuetta.

Maasto merkitsee taistelussa paljon, esimerkiksi kukkulalla olevat jousimiehet ampuvat nuolia kauemmas ja tarkemmin kuin alhaalta ylös, ja notkoihin voi järjestää ketterän väijytyksen. Line-of-sight jättää toivomisen varaa: maaston taakse ei varsinaisesti pääse piiloon, sillä joukot näkevät kaiken tietyn säteen sisällä lukuunottamatta selkänsä takana kohti ryntäävää vihollista.

Myth on erittäin brutaali. Kun joukot ottavat yhteen, roiskuu veri ympäri maastoa, maahan tai puihin iskeytyneet nuolet katkeilevat, räjähdykset polttavat maan karrelle ja sinkoavat maaston ja ruumiin kappaleita ympäriinsä. Taistelun jäljet, veri, ruumiin kappaleet ja panssarinpalaset jäävät maahan pelin loppuun asti.

Taistelu myös kuulostaa oikealta. Miehet huutavat tuskasta kun heihin osuu, kirveen iskut kolahtavat osuessaan kilpiin ja sotilaat huutavat vihollisilleen. Taustamusiikkia ei ole, peliä säestävät vain luonnon äänet, linnun viserrys, veden solina, tuulen suhina ja muu sopiva taustahäly.

Hienona bonuksena jokaisen taistelun voi tallentaa "filmille", ja katsoa myöhemmin.

Makeaa mahan täydeltä

Myth jättää jälkeensä niin hyvän maun, että sen pieniä puutteita tuskin huomaa. Koska tarina on hyvä, ei kampanjan lineaarisuuskaan harmita, muttei haarautuva tehtäväpolku olisi ollut ainakaan haitaksi, varsinkin kun se olisi ollut helppo toteuttaa. 1.1-päivitys korjaa pienet mukaan jääneet bugit ja lisää muutamia toivottuja ominaisuuksia.

93