NBA 2K13 (Xbox 360) – Donkkaa tykimmin

NBA-koripallo ei ole entisensä, kun Jay-Z ja Rihanna valloittavat parketin.

Vuoden takainen NBA 2K12 (Pelit 12/2011, 92 p) oli loistava koripallopeli. Visual Conceptsin koris hurmasi realistisella otteellaan, koukuttavalla uratilallaan ja komealla toteutuksellaan. Minut se käännytti koripallon suurkuluttajaksi, vaikka en ollut seurannut NBA:ta vuosikausiin.

Timanttiseen iskuun hiotun pelin uudistaminen on aina riski, mutta Visual Conceptsilla on tästä hyviä kokemuksia. Kaksi vuotta sitten herkuteltiin Michael Jordanin uran huippuhetkillä, viime vuonna menneiden vuosikymmenten legendaarisimmilla otteluilla ja tähtipelaajilla. Uudet pelimuodot loistavat tänä vuonna poissaolollaan, pelillisten uudistusten sijaan painopiste on siirretty tunnettujen artistien musiikin ja koripallon yhdistämiseen.

NBA 2K13:n tuottajana toimineen Jay-Z:n vaikutus pelin sisältöön on ollut hämmentävän suuri. Räppärin nimi komeilee näkyvästi pelikotelossa, musiikki on hänen valitsemaansa ja miehen pärstä näkyy alkuvideossa. Musiikkivalinnat ovat onnistuneita, mutta otteluiden alkuun on ujutettu musiikkivideoita, jotka olisin itse jättänyt kylmästi pois. NBA ja MTV eivät mahdu samaan pussauskoppiin.

Ylimääräinen bling bling ja räppäriasenne istunee monien mielestä koripalloon, minusta se vie huomiota pois itse pelistä. Joka on muilta osin edelleen mainio.

Kenttä haltuun

Konkarit huomaavat välittömästi NBA 2K13:n kontrolleihin tehdyt muutokset. Oikeaa tattia käytetään heittämisen sijaan kikkailuun, heittämiseen vaaditaan oikean tatin lisäksi vasemman liipaisimen painamista. Heitto vaihtelee tilanteen mukaan: koria kohti rynnivä pelaaja donkkaa tai yrittää nostaa pallon puolustajan ohi koriin, paikallaan seisova hyökkääjä tekee hyppyheiton. Uudistukseen tottuminen kestää aikansa, mutta nappien erottelu on aiempaa loogisempi.

Koripallon saloihin johdattava tutoriaalitila on edelleen tärkeä osa peliä, olisin silti kaivannut tarkempaa selitystä kikkatatin käytöstä. Nyt kikat täytyy keksiä itse, missä on toki oma viehätyksensä.

Jo viime vuonna hyvin pelannut tekoäly on terävöittänyt otettaan ennen kaikkea pallottomana. Pallottomat miehet etsiytyvät aktiivisemmin vapaisiin väleihin ja syöttävät paremmin. Syöttelypeliä sujuvoittaa uusi kohosyöttö, jolla pallon voi nostaa helpommin puolustajan yli. Pätevän tekoälyn takia kokonaisia NBA-kausia tahkoaa mielellään yksinpelinäkin.

Oikeilta NBA-lähetyksiltä näyttävät ottelut on toteutettu hienosti. Nopeat takamiehet jakavat palloa laitahyökkääjille, mörssärimäiset sentterit valloittavat korinalustan. Kokoerot tuntuvat ja näkyvät, 183-senttisen Chris Paulin on turha painia härkämäisen LeBron Jamesin kanssa. Koripallon eri osa-alueet post-pelaamisesta skriinien tekemiseen on mallinnettu tinkimättömän realistisesti. Pelaajat on animoitu komeasti ja tähdet tunnistaa jo heidän kehonkielestään.

Uutuutena  kovimmille tähtipelaajille on annettu erikoiskykyjä. Jotkut pelaajista heittävät kolmosia tarkemmin kulmista ja Kevin Durantin kaltaiset starat upottavat korit puolustajan kontaktista välittämättä. Erikoiskykyjä voi ostaa myös omalle pelaajalleen pelin sisäisellä rahalla, jota saa esimerkiksi otteluita voittamalla. Laiskat ja rikkaat voivat ostaa virtuaalivaluuttaa oikealla rahalla Xbox Livesta.

Möttölän jalanjäljissä

My Career -urasimulaatio on saanut lisää lihaa luidensa ympärille. Itse luodun pelaajan ura alkaa tuttuun tapaan näytösottelulla, jonka perusteella NBA-seurat varaavat pelaajia. Avauskentällisen paikka ei avaudu hetkessä etenkään huippujoukkueista, pelaajaa on kehitettävä päättäväisesti ja harvat näyttöpaikat käytettävä hyväksi.

Jos on kohonnut tähdeksi eikä ole tyytyväinen joukkueen tilanteeseen, voi istahtaa samaan pöytään general managerin kanssa. Managerilta voi pyytää lisää peliaikaa tai äärimmäisessä tilanteessa käskeä häntä potkimaan seuran valmentaja pihalle. Jay-Z:n bling bling -vaikutus näkyy myös urasimulaatiossa, sillä alter egolleen voi ostaa uusia vaatteita ja suunnitella kenkiä. Roolipelimäiset elementit ovat kaiken kaikkiaan tervetullut lisä.

My Team -keräilykorttipelin idea on napattu suoraan EA Sportsin urheilupeleistä. Pelitilassa on tarkoituksena haalia kasaan mahdollisimman hyvä joukkue, jolle valitaan lisäksi peliasut, valmentaja ja kotiareena. Blacktop-pelimuodossa puolestaan pelataan katukorista pienillä joukkueilla. Menneisyyteen haikailevat voivat pelata klassikkojoukkueilla, jopa vuoden 1992 olympialaisten aito ja alkuperäinen Yhdysvaltojen Dream Team on mallinnettu peliin.

Suurin parannus edellisvuoteen verrattuna on NBA 2K13:n verkkopeli, joka toimii huomattavasti aiempaa sujuvammin. Palvelimet eivät ole läheskään yhtä lagisia kuin ennen. Kiinnostavin uutuus verkkopelissä on playoff-tila, johon voi ottaa osaa itse tehdyllä joukkueella.

NBA 2K13 on sydämeltään täyttä kultaa. Se vaatii perehtymistä, aikaa ja kontrollien opettelemista, mutta palkitsee kärsivällisen säväyttävällä pelikokemuksella. Oman pelaajan kehittäminen ja joukkueen rakentaminen liimaa ruudun ääreen, mainio pelattavuus tekee otteluista nautinnollisia.

Mutta jos saisin päättää, nauttisin koripalloni ilman Jay-Z:n pärstää.

------------------------------------

NBA 2K13_1: Blake Griffin näyttää donkkaamisen mallia.

NBA 2K13_2: Chicago Bullsin suurin tähti Derrick Rose oli sivussa valtaosan viime kaudesta.

NBA 2K13_3: Pallo näyttää kovin pieneltä 206-senttisen Kevin Durantin kourassa.

89