NBA Live '95 – Sukat suihkimaan

Electronic Artsin NBA Live '95 kulkee menestyneen NHL 95:n jalanjäljissä. Näyttävä toteutus, hyvä pelattavuus sekä aidot NBA:lta lisenssoidut joukkueet ja pelaajat tekevät NBA:sta mainion korispelin.

Pompoti pompoti

NBA 95:n tarjoamaa peruskorista höystää valtava määrä erilaisia optioita ja muuta sälää _ niin pitääkin, eihän itse koripallossa loppujen lopuksi niin paljon pelattavaa tietokonepelimielessä ole.

Pelissä voi pelata haluamallaan joukkueella yksittäisiä pelejä tietokonetta tai kavereita vastaan, yksinpeliä NBA maustaa tarjoamalla sekä kausipelit että playoffsit. Normaalia kautta pelattaessa voi valita kauden pituuden, lisäksi matseja voi hypätä yli antaen tietokoneen arpoa lopputuloksen. NBA:n liigajoukkueiden lisäksi mukana on neljä kuvitteellista joukkuetta: Slammers, Stealers, Blockers ja Jammers. Näiden alle voi pelaaja kasata oman joukkueensa poimimalla aidoista pelaajista omat suosikkinsa.

NBA:ta voi pelata maksimissaan neljä ihmispelaajaa, jolloin käytössä ovat hiiri, näppäimistö sekä molemmat ilotikut. Tuttuun tapaan ohjaksissa oleva koripalloilija osoitetaan pelaajan jaloissa roikkuvalla tähdellä, nyt on punaisen ja sinisen tähden lisäksi mukana vihreä ja keltainen tähti näppäimistölle ja hiirelle.

Kontrollit ja hyvä tuntuma ohjastettaviin pelaajiin ovat urheilupeleissä kaikkein tärkein asia. NBA saa tässä arvosanan hyvä, sillä vinosti näytetty pelikenttä on kyllä näyttävä, mutta pelaajia on hankalampi ohjata. Kuvioiden rakentelu on mahdollista, mutta vaatii enemmän harjoitusta kuin NHL Hockeyssä. Pelaajien ohjaaminen tapahtuu kuin NHL:ssäkin, A-napilla syötetään ja B-napilla yritetään tehdä pisteitä. Nappien käsittelyllä myös esimerkiksi pyydetään syöttöä pelitovereilta.

Teknisesti NBA toimii hyvin, ainoat miinukset tulevat ilotikkurutiineista. NBA testattiin kahdella angalogisella ilotikulla, joilla molemmilla oli kalibrointi yhtä h-iä. Punaisena lisämiinuksena NBA hukkasi kalibroinnit pelin aikana toistuvasti: kalibrointiruudulla oli kaikki kunnossa, mutta itse pelissä ei mikään toiminut. Gravis Gamepadit sen sijaan toimivat hienosti koko ajan. Pelin grafiikka oli riittävän nopeaa molemmilla testaukseen käytetyillä koneilla, vain alkudemon nopeudessa oli pieniä eroja.

Sälää ja näprättävää

NBA:ssa on CD-ROM-tekniikkaa hyödynnetty hienosti. Rompulta löytyvät tilastotiedot joukkueista ja pelaajista, joukkueista on lisäksi mielenkiintoiset historiatiedot NBA:n ajalta. Tilastotauhkan lisäksi kaikista pelaajista on isot ja näyttävät kuvat. Enää ei tarvitse spekuloida sillä onko Scottie Pippenillä finnejä vai ei, SVGA-grafiikan ansiosta puoli ruutua täyttävät kuvat ovat huipputeräviä.

Optioita on käytössä riittävä määrä. Tuomarien sokeusastetta voi säätää vapaasti, ilman rangaistuksia pelatessa tuomarit eivät välitä vaikka palloa pomputtelee katsomon puolella Harlem Globetrottersien tyyliin. Myös joukkueen pelikuviot voidaan valita, esimerkiksi puolustustapaa voidaan tappiolle jouduttua vaihtaa puolikentän prässistä kokokentän prässiksi. Oletusarvoisesti tietokone valitsee hyökkäys- ja puolustustavan tilanteen mukaan automaattisesti, helpottava vaihtoehto kaikille aloittelijoille.

Animointi on hyvälaatuista. Hongankolistajat hyppäävät, donkkaavat ja jopa jäävät toisinaan koriin roikkumaan. Ainoana vikana pelaajat tuntuvat lähtevän liikkeelle liian sähäkästi, mistä syntyy herkästi sutiva vaikutelma. Hyvänä piirteenä voidaan F9:llä zoomata kentästä ulospäin, jolloin grafiikkatila muuttuu SVGA:ksi. SVGA-grafiikka on hienoa ja selkeätä, isompi näkymä auttaa myös kokonaistilanteen hahmottamiseen. NBA on muuten ensimmäisiä pelejä Harpoon 2:n lisäksi, jossa alkaa kaivata isompaa monitoria.

Paljon NBA:n viehätyksestä riippuu siitä, kuinka paljon koripallo ja varsinkin NBA-koripallo kiinnostaa. Lätkäfanina pidän NHL 95:ä niukasti parempana, perheen koripallofani taas ihastui NBA Live '95:een korviaan myöten.

NBA 95:n vakavasti ottavat löytävät Pelit-BBS:stä editoreita, päivityksiä ja muuta sälää.

91