Nethack 3.1 – Fonttifantasiaa

Tietokoneiden kivikaudella, Orwellin vuoden 1984 tienoilla syntynyt Hack on aina kuulunut tietokonepelien ehdottomaan parhaimmistoon. Vuosien saatossa peliä on paranneltu useaan otteeseen, ja nimikin on saanut eteensä Net-lisän. Tuorein inkarnaatio, Nethack 3.1, näki päivänvalon jokin aika sitten.

(Net)Hack on todennäköisesti maailman legendaarisin tietokonepeli, mitä ei usko kun vilkaisee ruutukuvia. Sankari on kissanhäntä, hirviöt ja esineet kirjaimia. Grafiikka on suoraan kääntäen verrannollinen pelin sisältöön: Nethackissa on enemmän sisällystä kun kaikissa muissa tietokoneroolipeleissä yhteensä, eikä se ole edes liioittelua. Pelin luonteesta johtuen sellainen katoava luonnonvara kuin "mielikuvitus" pääsee mellastamaan kunnolla.

Mahdollisuuksia vaikka muille jakaa

Koulutettavia koiria, sadoilla eri tavoilla toimivia loitsukääröjä, taikasauvoja, taikajuomia, tyhmiä vitsejä (luolaston järjestyksestä huolehtivat kermakakkuja heittelevät Keystone Kopsit, jotka periytyvät mykkäelokuvista). Missä muussa pelissä voit kohdata oman haamusi? Käyttää fantasiaympäristössä sellaisia esineitä kuin pyyheliina tai luottokortti? Ainoa keino edes vähän tajuta Nethackia on pelata sitä, mikä ei ole vaikeaa, koska jokaiselle koneelle on oma versionsa ilmaiseksi.

Nethackin viehätys pohjautuu juuri sen rajattomalta tuntuvaan vaihtoehtojen määrään, viekkaiden keinojen keksimiseen, salaisuuksien paljastumiseen ja sen loputtomaan uudelleenpelattavuuteen: ykisikään peli ei ole samanlainen. Suurin piirtein jokainen näppäin tarkoittaa jotain komentoa, shiftillä tai ilman, ja lisänä on vielä tukku lisäkäskyjä.

Uuden version uutuuksia

Nethack 3.1:ssä pistää ensimmäiseksi silmään kartoitussysteemin muuttuminen realistisemmaksi. Pelaaja näkee vain sen, minkä oikeastikin pystyisi näkemään, eli jos huoneessa on ison kiven takana pieni ötökkä, se ei näy ruudulla. Hirviöiden yllätyshyökkäysmahdollisuudet ovat täten paljon entistä suuremmat.

Valaistussysteemi on sekin askeleen aiempaa kehittyneempi. Öljylamppua käyttämällä ei voi enää valaista (välttämättä) koko huonetta kerrallaan, vaan lamppu luo pelaajan ympärille pienehkön valaistun kehän, joka puolestaan houkuttelee luokseen hirviön jos toisenkin. Muilta osin näyttö on pysynyt samana.

Mainita täytyy vielä kantamissysteemin kehittyminen: pelaajan mukanaan raahaamasta tavaramäärästä riippuen hahmon liikkuminen voi olla vaikeutunut ainakin neljällä tavalla.

Luolasto ja sen asukit

Aikaisemmasta poiketen luolasto haarautuu uudessa Nethackissa muutamassa kohdassa. Noin neljännen tason paikkeilla on kahdet portaat alas. Toiset vievät "varsinaisessa" luolaverkostossa alaspäin ja toiset gnome-kaivoksiin. Muista alempana olevista haarautumista pääsee pariin oikein mukavaan (lue: kuolettavaan) paikkaan.

Erikoishuoneista kauppa on muuttunut (taas). Ennen näppärä varas hakkasi seinät hakulla, mutta sepä ei enää onnistu. Kaupan seinistä pääsee nykyään läpi enää esimerkiksi rock mole, mutta varkautta suunnittelevan kannattaa pitää kiirettä: kauppias korjaa reiät seinissä hyvin äkkiä.

Luolaverkoston asujaimisto on kokenut suuren älyllisen herätyksen, mistä seuraa pelaajalle monta tuskallista hetkeä. Älykkäät hirviöt (lähinnä humanoidit ja jotkut myyttiset oliot) osaavat juoda taikajuomia, lukea loitsukääröjä ja käyttää sekä taikasauvoja että aseita varsin fiksusti. Hobbitin ruipelostakin voi siis olla vaaraa, jos se on sattunut löytämään esimerkiksi Wand of Coldin. Ikävä kyllä kaikki hirviöt käyvät yhä vain pelaajan kimppuun.

Hirviöiden älyn kehittyminen tarkoittaa sitä, että luolista löytyvistä taikaesineistä yhä harvempi päätyy pelaajan käsiin: hirviöiden pirulaiset tuppaavat poimimaan ja käyttämään ne ensin. Tämä on tietenkin realistista ja nostaa pelin vaikeutta mukavasti.

Aikaisemmissa Nethackeissä pelin läpipeluuseen riitti amuletin hakeminen ja luolasta pakeneminen, mutta nyt tilanne on monimutkaisempi. Vaatimuksia on nostettu 3.0:sta aika tavalla, ja jo siinä sai tehdä paljon. Jätetään loppupeli salaisuudeksi, mutta siihen tarvitaan Bell of Opening, Book of The Dead ja kynttelikkö, ennen kuin edes pääsee yrittämään Amulet of Yendoria, joka ei enää ole Wizard of Yendorilla.

Nethack Development Team on saanut parin vuoden uurastuksen jälkeen aikaiseksi pelin, jonka rinnalla lähes kaikki muut pelit tuntuvat huonoilta. Nethack on älykäs, humoristinen, nokkela, vaikea, kiinnostava ja ennen kaikkea vapaa turhista rajoituksista: pelaaja voi pelata aivan niin reilusti tai törkeästi kuin haluaa. Nethackia saa pelata aika tavalla ennen kuin se menee läpi, itse olen melkein onnistunut.

Kaikille aloittelijoille onnea toivottaen tyydyn vain lainaamaan wanhaa Nethack-viisautta: "Old hackers never die. Young ones do."

95