NHL 09 (PS3) – Ole ammattilainen

Pitkät kesälomat, työpaikka täynnä keskenkasvuisia kakaroita, tyttöystävä missinmitoissa, palkka kohdillaan? Nyt en puhu pelitoimittajista, vaan NHL-ammattilaisista, jollaiseksi lätkäkaudella voi 09:ssä ryhtyä.

Viime kaudella NHL 08 nosti lätkäpelisarjan takaisin hupipelieni listalle. Toimivaksi viritetty tattiohjaus ja realistiseksi pudotettu taklauspeli puhalsivat uutta voimaa sarjaan. NHL 09 pitää positiiviset fiilikset yllä, sillä yhden miehen kaitsemiseen keskittyvä Be a Pro -pelimuoto saa sarjapelin tuntumaan tuoreelta.

Be a  Prossa joko luodaan uusi alter ego tai valitaan aito NHL-pelaaja omalta suosikkipelipaikalta, sentteristä maalivahtiin. Kauden aikana ei sitten pelatakaan kenelläkään muulla, joten oman ketjun ollessa vaihdossa katsellaan tekoälyn pelaamista. Idea tavoittaa yllättävän hyvin oikean ottelun fiiliksen, sillä ketjukaverit eivät aina edes tottele pelaajan vedä!- ja syötä mulle! -kehotuksia.

Vaihtopenkiltä on harvinaisen ärsyttävä seurata muiden tötöilyä. Voi vain purra kiukusta mailan tuppea tekoälyn käynnistäessä maalintekorutiininsa. Kentälle pääsee vasta kun valmentaja käskee. Tulevalla tähdellä pelaaminen hämärtää rooli- ja urheilupelin raja-aitaa, sillä hyvillä suorituksilla pääsee taistelemaan tiensä farmista tähtiin. Samalla tehtävänkuva muuttuu jarrumiehestä otteluita ratkaisevaksi maalitykiksi.

Seuraa nuolta

Jäällä ei junnutyyliin ryntäillä  kiekon perässä, vaan pelaajan odotetaan noudattavan pelipaikkansa mukaista taktiikkaa. Haluttu sijoittuminen näytetään nuolella. Tosin ohjetta lammasmaisesti tottelemalla karvaamaan ei juuri pääse, sillä kone vaatii aina peruuttelemaan, jopa paikoissa, joissa ainoa oikea vaihtoehto olisi veskarin pudottamaan irtokiekkoon ryntääminen. Viivaa ei ole onneksi pakko totella.

Kurittomuudesta rangaistaan kehitykseen vaikuttavan arvosanan aavistuksenomaisella laskulla. Lisäksi väärässä paikassa luistellessa syötöt löytävät huonommin perille. Realistisesti ketjukavereiden syöttöjen tarkkuus riippuu myös seurasta. Farmissa tappelijoiden keskellä sain järjestään huonompia passeja kuin tähtien keskellä NHL:ssä, jossa pääsi jo paukuttelemaan one-timereita.

Roolipelielementtejä ei ole valitettavasti viety loppuun asti. Esimerkiksi NHL:ään noustessa ei saa kainaloonsa blondia missiä eikä kiekollinen peli kehity farmia paremmin eurokentillä. Nyt omia uravalintoja ei voi tehdä lainkaan, vaan pelaaja siirtyy NHL-joukkueen ja farmin väliä tekoälyn valmentajan tahdon mukaan.

Suurempana harmina kamera lukittuu omaan ukkoon, mutta kuva ei seuraa kiekkoa. Hyökkääjänä ei näe, ovatko pakit saaneet kaivettua lätkän kulmasta omille. Lähde siinä sitten vastahyökkäykseen. Kameraongelman takia ainoa järkevä pelipaikka on sentterinä tai pakkina, jolloin puolustaessa sijoitutaan maalinedustalle keskelle toimintaa.

Tutut hutut

Muut pelimuodot ovat sarjan aiemmista osista tuttuja. Peli keskittyy nimensä mukaisesti NHL:ään, sillä SM-liiga ja Elitserien ovat edelleen mukana vain paperilla. Suomalaisilla joukkueilla tahkotaan kahdeksan joukkueen cupia, johon eivät mahdu kerralla mukaan edes kaikki SM-liigajoukkueet. Harjoitusottelut, MM-turnaus ja kausimoodi ovat toki tallella.

Pelaajakauppoihin, taktiikkamuutoksiin ja ukkojen kehityksen seuraamiseen keskittyvä kausimoodi oli aikaisemmin yksinpelivaihtoehtoni, mutta nyt paikan vie Be a Pro -pelimuoto. Kausimoodissa lätkäjoukkueen toimitusjohtamisessa suurin ongelma on kankea käyttöliittymä. Pelaajakauppojen teko on pikemminkin työlästä valikkoviidakossa seikkailua kuin hauskaa mielekkäiden päätösten tekemistä.

Puolustuksen rooli kasvaa

Kahden tatin ohjaussysteemi, jossa toinen tikku ohjaa miestä ja toinen mailaa, koski ennen vain hyökkäyspeliä. Nyt myös pakki heiluttaa mailaansa vapaasti, jolloin voi teoriassa peittää kropalla miehen ja lavalla vetolinjat. Se on kuitenkin turhaa, sillä kontrolliuudistuksena ristinapilla voi kopauttaa hyökkääjän mailan ylös ja viedä kiekon.

Mailan nostaminen ei ole lainkaan tasapainossa. Nostonapilla nimittäin saa kiekon irti hyökkääjältä mistä suunnasta tahansa. En onnistunut saamaan tempulla jäähyä kertaakaan. Koska taklaamisessa ja mailahäirinnässä on rangaistusriski, menee puolustuspeli pelkäksi nosteluksi. Temppu vieläpä vastaa onnistunutta taklausta, sillä kopautuksen jälkeen hyökkääjältä menee pari sekuntia ennen kuin kaveri voi edes osua kiekkoon.

Ilmeisesti EA on vuokrannut pelitestaajat samasta Notkeapeukaloiset-firmasta kuin Rockstar GTA-sarjaan. Mailannostamisen välttää suojaamalla kiekkoa kropallaan, mutta suojaus on X-napin takana. Vedot lähtevät oikealla tatilla, joten pakin kiertämisen jälkeen on nähtävästi tarkoitus laukoa nenällä?

Marinat vuodelta 98

NHL-sarjan vanhat synnit ovat edelleen tallella. Pelissä ei ole edes etäisesti toimivaa fysiikkamoottoria tai osumamallinnusta. Tv-tyylisissä hidastuksissa korventaa vuosi vuodelta enemmän, että vastustaja lämää suoraan syötöstä yläkulmaan ja vastustajan maila hurahtaa hyvin sijoittuneen pakkini kropan läpi.

EA:lla tuskin on aikomusta korjata ikinä kenttäpäätyjen epätasapainoa. Ylöspäin hyökätessä näkee kentän paremmin ja laukaukset osuvat liki automaattisesti maalin kattoon. Alaspäin hyökkäävä joutuu pelaamaan kameraa kohti ja vedot jäävät patjoihin, ellei ehdi vempauttaa tähtäystattia ylöspäin. Yleensä silloin pysähtyy vain mies. Ongelman saisi korjattua yksinkertaisesti: tähdätessä maalin katto olisi aina hyökkäyssuunnassa eikä ylhäällä.

Tekoälyn kaksijakoisuus harmittaa. Kone puolustaa eri säännöillä riippuen siitä, onko vastustaja tai joukkuekaveri. Yksinpelissä ihmispelaaja on joukkueensa ainoa aktiivinen jäsen. Ongelma ei poistu täysin edes Be a Pro -pelimuodossa, vaan joka vaihdossa joutuu huhkimaan kuin Antti Pihlström MM-kisoissa. Maalivahdit ovat vähentäneet pomputteluaan, joten yläkulmavedot uppoavat suoraan, eivätkä enää kieri selän, patjan, tolpan ja jalan kautta sisään. Kausipelissä näin senkin ihmeen, että Kipruni johti torjuntatilastoja.

Pisteiden antaminen on sikäli tyhmää, että PR-faktojen valossa NHL 09 keskittyy nettipelaamiseen eikä moinen arvosteluversiolla toimi. Esimerkiksi itse kasvatetuilla Be a Pro -ukoilla pelataan netissä kuusi vastaan kuusi matseja, jolloin jokainen kenttäpelaaja on ihminen. Lisäherkkuna pelihahmojen taidot vieläpä kehittyvät nettiropetyyliin. Hyvin toimiessaan nettiliigat ja moninpelimatsit muuttaisivat koko NHL 09:n painopisteen uudesta yksinpelityypistä nettipelaamiseen. Nettipeliarvostelu tulee taatusti, kunhan pelaajayhteisöt ovat pyörineet hetken ja EA julkaissut heikennyksen mailannosteluun.

84