NHL 17 - Pelikirja kuntoon

Sharp kurottaa kohti paluukiekkoa, venyttääkö Holtby laukauksen tielle ajoissa?

World Cupin jälkeen penkkiurheilija voi taas palata fantasiamaailmaan. 

Pienessä kaukalossa ei ole aikaa miettiä. Maalin takana kiekkoa pitävällä pakilla on vain silmänräpäys aikaa pohtia seuraavaa liikettään, ennen kuin kärkikarvaajat iskevät häneen kiinni. Syötänkö lyhyen laitaan, avaanko keskelle sentterille vai puikkaanko riskillä karvaajan ohitse? Hurja tempo asettaa pelaajalle kovat vaatimukset, ratkaisujen pitää syntyä hetkessä.
Huippujääkiekon raadollisuus iski vasten suomalaiskasvoja 12 vuoden tauon jälkeen järjestetyssä maailmancupissa. Suomalaispakit olivat helisemässä etenkin pohjoisamerikkalaisten polkukoneiden kanssa. Leijonat ei saanut hyökkäyksiään käyntiin, kun vastustajat syöksyivät vauhdikkaasti ja tiiviinä nippuna puolustajien kimppuun. Nuori leijonanippu ei ollut vielä riittävän kypsä ja rutinoitunut pärjätäkseen huipputurnauksessa.
EA Sports rämpi jääkiekkokaukalossa pari vuotta sitten vielä rumemmin kuin Leijonat, mutta korjasi kurssiaan viime vuonna. NHL 17 viilailee kokonaisuutta entistä ehommaksi. Toiminta jäällä on aavistuksen aiempaa terävämpää, suurimmat parannukset tulevat kuitenkin pelimuotojen monipuolistumisesta ja lisääntyneistä kustomointimahdollisuuksista.
Olenkin aina haaveillut retrohenkisestä lätkä-univormusta ja tuuheammasta naamakarvoi-tuksesta.
 

Tunnistatko Paul Stastnyn? En minäkään tunnistaisi tästä kuvasta.


Erkkaa lapaan

NHL 17:n vaikeustason saa viilattua jokaiselle sopivaksi. Ensimmäisen testiottelun jälkeen tekoäly arvioi pelaajan tason ja tekee ehdotukset asetuksista. Korkeimmilla vaikeusasteilla ratkaisujen pitää kummuta selkäytimestä, sillä tila ja aika ovat kortilla.  Olin debyytissäni niin vakuuttava, että minut arvioitiin tähtipelaajan tasoiseksi. Taitotikku tanaan, visuaaliset avut hus pois ja vauhdilla kaukaloon!
 Tekoäly painaa päälle aiempaa aggressiivisemmin ja hoitaa puolustuspään velvoitteensa hieman paremmin. Tämän huomaa etenkin vain yhtä paikkaa pelatessa: puolustajat eivät räpellä kiekkoa niin helposti vastustajalle omassa päässä ja pakit roikkuvat vastustajan hyökkääjien iholla tiiviimmin. Toisinaan tekoälypuolustajat onnistuvat jopa riistämään vastustajalta kiekon, mikä oli viime vuonna todella harvinaista. Pelaajat myös ottavat kiekon varmemmin haltuun syötön jälkeen, peliväline ei jää pomppimaan niin usein ukkojen luistimiin.
Parantuneen tekoälyn ansiosta yksittäisen kiekkoilijan ohjastaminen Be a Pro -pelimuodossa on aiempaa miellyttävämpää. Puolustuspäässä ei tule enää niin voimakkaasti tunnetta, että vastassa on loputonta syöttörulettia pyörittävä punakone, jota vastaan pitää pyristellä yksin. Maltillinen puolustaminen palkitaan kiekonriistoilla, mutta kiekon varastaminen mailan tökkäisyillä on edelleen turkasen vaikeaa. Yleensä kiekko irtoaa vastustajalta vain hetkeksi.
 Täysin uutta ovat kenttäpelaajien kaksintaistelut maalin edessä. Voimahyökkääjät voivat painia itsensä etulyöntiasemaan, napata kiekon parhaassa maalintekosektorissa ja napauttaa kiekon lähietäisyydeltä reppuun. Painin voittaja pääsee paluukiekkoihin helpommin käsiksi ja skriinipelikin onnistuu näin paremmin.
 Myös maalivahtien työskentelyä on uudistettu. Perhostyylin torjujat putoavat rentoon valmiusasentoon ja reagoivat laukauksiin terävämmin. Uudet animaatiot tekevät kassareista aiempaa eläväisempiä. Vaikuttaa siltä, että lämärit eivät uppoa maaliin yhtä helposti kuin aiemmin, mutta lähietäisyydeltä lähtevät ylänurkkakudit ja suoraan syötöstä tykitetyt laukaukset aiheuttavat veskareille suuria vaikeuksia. Näin se on tietysti oikeastikin.
 

Tästä paikasta pitää tehdä jo maali. 


Koutsille ja seurajohtajalle töitä

Tulokaspelaajat hyötyvät visuaalisista avuista ja tekoälyvalmentajan kommenteista. Syöttö- ja laukaisusuunnat hahmottuvat paremmin apujen ansiosta, puolustuspään sijoittuminenkin helpottuu. Kun kontrollit ja virtuaalijääkiekon lainalaisuudet tulevat tutummiksi, apuja voi karsia ja lopulta kytkeä pois päältä kokonaan.
Franchise-tilassa hypätään sekä managerin että omistajan saappaisiin. Suurpiirteisempi seurapomo vetää vain päälinjat, mutta halutessaan seuraa voi johtaa yksityiskohtaisesti mikrotasolla. Kontrollifriikit saavat määritellä ruokien ja lippujen hinnat ja päivittää hallin fasiliteetit. Tuoreille apajille halajava pomo siirtää seuransa kokonaan uudelle markkina-alueelle, esimerkiksi Las Vegasiin.
Pelkkä taloushallinto ei riitä, Jarmo Kekäläiseksi haluavien pitää lisäksi hanskata skouttaus, tehdä tarvittavat kokoonpanomuutokset, päivittää joukkueen pelikirjaa ja pitää pelaajat tyytyväisinä. Huippukuntoon viritetty organisaatio ei kuitenkaan auta, jos joukkue sukeltaa kaukalossa.
Draft Championsin idea on lainattu muista EA Sportsin urheilupeleistä. Draftissa kiekkoillaan joko muita ihmisiä tai tekoälyä vastaan. Tarkoituksena on rakentaa joukkue yksittäistä turnausta varten, jossa menestyminen palkitaan kolikoilla, korttipakoilla ja erikoisesineillä. Nämä voi ottaa hyötykäyttöön Hockey Ultimate Teamissa. Keräilykorttipeli on edelleen NHL:n parasta antia, mutta se ei yllä koukuttavuudessaan ja monipuolisuudessaan FIFAn tasolle.
 


Retrosetä World Cupissa

Lätkän maailmancup keräsi syyskuussa maailman kovimmat kiekkotähdet Torontoon. Kahdeksan tähtinippua iskevät yhteen myös NHL 17:n World Cup of Hockeyssa, joten Suomikin saa vielä uuden tilaisuuden. Lauri Marjamäki huokaisee helpotuksesta, Barkov, Koivu ja kumppanit pääsevät kokeilemaan toistamiseen onneaan.
 Verkkopelimuotojen kuningas on EASHL, jossa veivataan kuusi vastaan kuusi -matseja. Uudet pelaajatyypit, kuten kiekollinen puolustaja ja huippupelintekijä, lisäävät matseihin roolipelimäisyyttä. Kirjavat kustomointimahdollisuudet tuovat kokemukseen syvyyttä. Kun tiimin tasot nousevat, kotihallin ja pelipaidan tuunaamiseen avautuu lukuisia vaihtoehtoja. Maalimusiikit ja valaistuksen voi laittaa uusiksi, tyylitietoinen askartelee itselleen retropelipaidan.
 Verkkopeli takkusi julkaisun jälkeisinä päivinä jonkin verran, mutta ensimmäisen päivityksen jälkeen ongelmat ovat olleet vähäisiä. Ainoastaan yksi EASHL-matsini jäi kesken pelin jumahtamisen takia. Ihmisiä vastaan vääntäessä NHL:n tietyt pelilliset ongelmat hyppäävät selvemmin silmille. Rannelaukaukset uppoavat turhan usein pienestä kulmasta maaliin ja kiekko pomppii välillä epäloogisesti.
 

Kiukutteleva Ovetshkin poistuu jäältä viimeisenä.


Lätkäevoluutio

Visuaalinen anti on hyvin samanlaista kuin viime vuonna. Maalivahtien uusien animaatioiden lisäksi en huomannut juuri eroja. Lätkä näyttää asialliselta, tosin monet kiekkoilijoista ovat melkoisia pahvinaamoja. Suomalaiset tulevaisuuden toivot, Patrik Laine ja Jesse Puljujärvi etunenässä, on mallinnettu jo peliin. Laineen laukaus viuhuu yhtä vihaisesti kuin tosielämässäkin ja juniorien arvot (77 ja 76) on nostettu jopa hieman yläkanttiin.
 Uusi NHL ei vältä urheilupelien jokavuotista sudenkuoppaa. Selostajat kertovat pääosin samanlaisia tarinoita kuin vuosi sitten ja otteluja edeltävien kiekkostudioiden uutuudenviehätys karisee vauhdilla. Soundtrackilla raikaa tutunkuuloinen poppirokki, joka soi myös suomalaisissa jäähalleissa. Yhtälöstä uupuvat ainoastaan makkaraperunat, lihapiirakka ja kokis.
NHL 17 parantaa rahtusen edeltäjästään. Tuntuma kiekkoon on aavistuksen aiempaa parempi ja eri pelimuotoihin saa upotettua tunnin poikineen. Uudesta Franchise-tilasta huolimatta EASHL ja Ultimate Team ovat edelleen pelimuodoista vetovoimaisimpia.
Loikka ei ole suuren suuri, eikä yksinpelaajilla ole pakottavaa syytä hankkia uutukaista.

 

NHL 17

Testattu: Xbox One 
Saatavilla: PS4 
EA Canada/ Electronic Arts 
Versio: Myynti 
Moninpeli: 2-4 pelaajaa samalla koneella, verkossa 2-12 pelaajaa 
Ikäraja: 12

82

Lisää aiheesta