Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä konsolirintamalle saapuu Nintendon lippulaiva. Aseina ovat edullinen hinta, omaperäinen muotoilu, keskittyminen oleelliseen sekä tietysti Nintendon omat, jo käsitteeksi muodostuneet pelit.
GameCube esiteltiin Japanissa jo viime vuonna ja konetta on myyty tasaiseen tahtiin 1,3 miljoonaa kappaletta, mikä on vähintään tyydyttävä tulos. Joulumarkkinoille julkaistuja koneita myytiin Pohjois-Amerikassa kättelyssä yli puoli miljoonaa, vaikka Xbox lanseerattiin samaan aikaan. Euroopassa kuluttajan on syytä hymyillä: kun Xbox tiputti rajusti hintaansa, GameCube seurasi miehekkäästi perässä. Kuutio on selkeästi kolmikon edullisin.
Suomessa peruspaketin suositushinta on 239-249 euroa ja valittavana on kaksi väriä: musta ja violetti. Rahojensa vastineeksi saa konsolin, tarvittavat johdot sekä yhden ohjaimen. Lähes välttämätön muistikortti pitää hankkia erikseen. Puolipakollisina hankintoina voi pitää toista ohjainta sekä parempaa videokaapelia.
Itse konsoli on pieni ja kevyt. Takana oleva kahva helpottaa koneen kanniskelua, vaikka rannalle. Eikä lause ole kankea vitsi, sillä Interact on valmistanut GameCubelle pienen LCD-näytön sekä ladattavan virtalähteen.
Piuhat kiinni ja menoksi
Parhaimmillaan GameCube on olohuoneessa televisioon kytkettynä. Takana ovat liittimet analogisille ja digitaalisille audio-video-kaapeleille. Analoginen liitin on tismalleen samanlainen kuin Nindendo 64:ssa, joten sen johdot toimivat myös GameCubessa.
Digitaalinen liitin on toistaiseksi turha. Tulevaisuudessa sille saattaa tulla käyttöä, jos HDTV-teräväpiirtotelevisio yleistyy. Peleissä voi myös käyttää Dolby Digital- tai DTS-ääniä, mutta toistaiseksi monikanavaäänet toimivat analogisena Dolby Surroundina tai Dolby Pro Logic II:na. Niiden kuuntelu vaatii oikeanlaisen vahvistimen.
Käyttöönotto on helppoa, joten ohjekirjaa tuskin tarvitsee vilkaista. Kunhan AV-johto on telkkarissa, verkkomuuntaja seinässä ja peliohjain kiinnitetty johonkin etuosan neljästä peliportista, kone on käyttövalmis.
Konsolin päällä, kannen vieressä on kolme nappia, joista yksi avaa luukun, toinen kytkee virran ja kolmas resetoi koneen. Ensimmäisellä käynnistyskerralla koneen kalenteri ja kello pitää asettaa oikeaan aikaan.
Pieni on kaunista
Nintendo on siirtynyt pelimoduuleista levyihin. Piraattien harmiksi GameCube syö pieniä, 8 sentin mini-DVD-kiekkoja. Tietoa Panasonicin kehittämälle medialle mahtuu noin 1,5 gigatavua. Se on vähemmän kuin kilpailijoilla, mutta vastapainoksi levyasema on nopea ja latausajat miellyttävän lyhyitä.
GameCube on suunniteltu pelkästään pelikoneeksi. Normaalikokoiset CD:t ja DVD-levyt eivät toimi eivätkä edes mahdu levyasemaan. Koneessa ei ole Xboxin tapaan kiintolevyä, vaan tallennukset tehdään 4 megatavun muistikortille, johon mahtuu 59 blokkia.
GameCuben suorituskyky asettuu PS2:n ja Xboxin välille. Tosin jo avauspelit ovat graafisesti PS2:n nykypelien tasoa, joten kaula Sonyn koneeseen kasvanee Nintendon eduksi, kun ohjelmoijat sisäistävät GameCuben salat.
GameCuben sisuksissa hyrrää IBM:n suunnittelema Gekko 485 Mhz -prosessori. Grafiikan ja äänet tuottaa ATI:n tekemä integroitu Flipper-piirisarja, joka osaa koko joukon erilaisia ja hämmästyttäviä kuvankäsittelytekniikoita. Sisuskalujen jäähdytys vaatii tuulettimen, joka on onneksi melko hiljainen.
Toimiva ergonomia
GameCuben ohjain on paras tähänastisista Nintendon padeista. Se on pieni ja hyvin käteen sopiva. Napit ovat hiukan lelumaisen oloiset, mutta niiden asemointi on onnistunut. Toimintonapit erottuvat toisistaan selkeän muotoilun ansiosta. Oikealla peukalolla hallitaan neljää toimintonappia ja yhtä analogista tikkua, jota käytetään yleensä kuvakulman vaihtamiseen.
Vasemmalla on harmaa analoginen tatti ja digitaalinen suuntaristikko, joka on turhan pieni. Etusormille jäävät analogiset olkapäänapit, joissa on kunnollinen liikerata. Hankalin painettava on sininen Z, joka on aivan oikeanpuoleisen olkapäänapin yläpuolella.
Miinusta tulee johdon pituudesta. Kaksi metriä on liian vähän, varsinkin jos konsolin sijoittaa television viereen. Lyhyt johto saattaa olla harkittu veto, sillä Nintendo on esitellyt Wavebirdiksi ristityn langattoman ohjaimen. Siitä puuttuu ainoastaan perusohjaimen tärinäominaisuus.
GameBoy Advancen ja GameCuben voi liittää toisiinsa, jolloin pelitapahtumat voivat siirtyä TV-ruudulta Advanceen ja sieltä takaisin. Ensimmäisenä ominaisuus on Sonic Adventure 2 Battlessa, joka vaatii parikseen Sonic Advance -modulin. Myöhemmin julkaistavat Kuru Kuru Kirby ja Animal Forest sisältävät myös linkkituen.
Hankkiako vai ei?
GameCube on näpsäkkä mylly. Suurin valittamisen aihe on sama kuin muillakin konsoleilla: Mukana tulevalla videojohdolla kuvanlaatu ei ole paras mahdollinen, esimerkiksi Star Wars Rogue Leaderin pienimmät yksityiskohdat ovat silkkaa sotkua. Erikseen myytävä S-Video- tai RGB-kaapeli on lähes välttämätön hankinta.
Muistikortin pienuus on askarruttanut monia. Keskimäärin tallennukset vievät tilaa 3-8 blokkia, mihin kortti riittää mainiosti, mutta jotkut pelit rohmuavat kättelyssä parikymmentä blokkia tai jopa enemmän, jolloin tila saattaa loppua kesken. Pahin syöppö on EA:n Madden NFL 2002, jonka kausipelitallennus vie koko muistikortin tilan. Tilannetta helpottaa erikseen myytävä adapteri, jolla GameCubessa voi käyttää Panasonicin 64 megatavun muistikortteja.
Laitteen vahvuuksia ovat hinta, suorituskyky ja pienuus. Ohjaimen ergonomia on hyvä ja se pysyy tukevasti kädessä. Tärinät ovat vakiona, joten erillistä rumble-packia ei tarvitse hankkia. Pelejä löytyy laidasta laitaan, mukana on tavanomaista konsolihuttua, mutta myös paljon laatupelejä.
Nykyään kaikki parhaat pelit tehdään lähes kaikille koneille, mutta vain GameCuben omistajat pääsevät nauttimaan sellaisista Nintendo-helmistä kuin Pikmin, Luigi's Mansion ja Super Smash Bros: Melee. GameCube-yksinoikeudella ilmestyvät myös Biohazardit eli Resident Evil -toimintapelit.
Minulle tärkein syy hankkia GameCube on päästä pelaamaan Nintendon valloittavia ja ainutlaatuisia pelejä. Niiden parissa vanhakin nuortuu.
Verkkopelit?
Koneen pohjassa on luukkujen alla piilossa yksi nopea rinnakkaisliitäntä ja kaksi nopeaa sarjaporttia. Jälkimmäiseen voi liittää 56 kbps V.90 -modeemin tai laajakaista-adapterin. Nintendo ei ole vielä virallisesti julkistanut nettistrategiaansa, mutta loppuvuodesta julkaistava Phantasy Star Online 2 on laitteen ensimmäinen verkkopeli.
Nintendo kierrätti GameCube-julkaisun vauhdittamiseksi Nintendon johtokunnan jäsentä ja keulakuvaa, Marioiden ja Zeldojen luojaa Shigeru Miyamotoa lehdistötilaisuuksissa ympäri maailmaa. GameCuben nettiominaisuudet nousivat lähes jokaisessa haastattelussa esille.
"Kannattaa miettiä, kuinka moni pelaaja voi päästä nettiin, kuinka moni maksaisi kuukausimaksua pelaamisesta, kuinka moni voi käyttää laajakaistayhteyttä. Ennusteiden mukaan vuonna 2005 vain 20 prosentilla eurooppalaisista on edes mahdollisuus hankkia laajakaistayhteys", korosti Miyamoto. Suomessa luku tosin on jo nyt kaksinkertainen.
Nintendo 64:n Zelda myi maailmalla 6 miljoonaa kappaletta, samanlaisen pelin tekeminen vain nettipeliksi laskisi myyntimäärää.
"Pelintekeminen vaatii nykyään niin suuria investointeja, että edut ja haitat on mietittävä tarkoin ennen kuin projektiin edes ryhdytään", Miyamoto jatkoi.
"Tämä ei tarkoita, etteikö GameCube olisi nettikelpoinen, laajakaistalla tai modeemiyhteydellä. Halusimme luoda ennen kaikkea konsolin, joka vastaa pelaajien tarpeita. Mielestämme olisi virhe nostaa nettipelaamista pääosaan, vaikka se onkin nykyään muodissa", Miyamoto pohti.
Hänen mielestään nettipelit ovat vain yksi tapa tehdä peli samoin kuin kolmiulotteisuus oli aikoinaan: "Kun 3D-pelit nousivat pinnalle tuntui, ettei muunlaisia pelejä voisi tehdä. Uskon, että kolmiulotteisuuden ja nettipelien tapaisia pelaamista muuttavia ideoita on tulossa lisää. Emme vain ole kuulleet niistä vielä."
"Tarkkailemme oikeaa aikaa tulla nettipelimarkkinoille ja siihen asti mietimme muita mahdollisuuksia. Siksi GameCubessa on esimerkiksi valmiina neljä peliohjainporttia. Segan Phantasy Star Online on eräänlainen testipeli, jolla haluamme kokeilla nettipelejä ja miettiä, mihin suuntaan GameCube-pelejä kehitetään", muotoili Miyamoto varovaisesti.
Suomen julkaisupelit
GameCuben pelit maksavat 65-70 euroa. Ne on suojattu aluekoodeilla, joten Euroopasta ostetut pelit vaativat eurooppalaisen GameCuben. Japanilaiset tai amerikkalaiset pelit eivät toimi suomalaisessa konsolissa.
Keskimääräisesti ottaen GameCuben julkaisupelit ovat hyviä. Toukokuun loppuun mennessä valikoimassa on noin parikymmentä nimikettä. Kovimpia ovat Star Wars Rogue Leader, Tony Hawk's Pro Skater 3 ja Super Smash Bros. Melee.
Yksi kova paukku on säästetty myös kesäkuuhun, jolloin ilmestyy yksi Nintendon innovatiivisimmista peleistä. Nimi Pikmin kannattaa laittaa korvan taakse.
Julkaisupelit 3.5.2002
(lähde: http://www.nintendo-fi.com)
Batman Vengeance, Ubi Soft
Bloody Roar 3, Activision
Burnout, Acclaim
Crazy Taxi, Acclaim
Dave Mirra Freestyle BMX 2, Acclaim
Luigi's Mansion, Nintendo
Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron II, LucasArts
Tony Hawk's Pro Skater 3, Activision
Wave Race: Blue Storm, Nintendo
Toukokuu
Sonic Adventure 2, Sega (11.5.2002)
NHL Hitz 2002, Midway (16.5.2002)
Spy Hunter, Midway (16.5.2002)
Gauntlet Dark Legacy, Midway (16.5.2002)
Red Card Soccer, Midway (16.5.2002)
Eternal Darkness, Nintendo (24.5.2002)
NBA Courtside 2002, Nintendo (24.5.2002)
Duke Nukem Forever, 3D Realms (24.5.2002)
Super Smash Bros. Melee, Nintendo (24.5.2002)
Kesäkuu
Spider-Man the Movie, Activision (7.6.2002)
Pikmin, Nintendo (14.6.2002)
Lost Kingdoms, Activision (6/2002)
Tekniset tiedot:
Maahantuoja: Agerex Oy
Myyntiin Suomessa: 3.5.2002
Hinta: 239-249 euroa
Pelien hinta: 60-70 euroa
Koko: 110 x 150 x 161 mm
Paino: 1360 grammaa
Ohjainportteja: 4
Prosessori: IBM "Gekko" 485 Mhz
Muisti: 40 Mt
Integroitu näytönohjain: ATI/Nintendo "Flipper" 162 MHz
Maksimiresoluutio: ei ilmoitettu
Media: mini-DVD 1,5 Gt
Tallennusmedia: 4 Mt muistikortti
Kuva: komposiitti, S-video, RGB + HDTV-tuki
Äänet: 64 kanavaa, ADPCM encoding
Liitännät:
Neljä ohjainporttia
Kaksi muistikorttipaikkaa
Analoginen audio-video-ulostulo
Digitaalinen audio-video-ulostulo
Kaksi nopeaa sarjaporttia
Yksi nopea rinnakkaisportti
Ohjain:
Kaksi analogista tattia
Kuusi digitaalista nappia
Kaksi analogista olkapäänappia
Kahdeksansuuntainen ristiohjain
Liitäntäjohto, 2 metriä
Tärinä
Erikseen hankittavia lisälaitteita:
Muistikortti 59 blokkia (4 Mt)
SD-muistikortti adapteri 64 Mt Panasonicin muistikorteille
RGB Scart -kaapeli
S-Video-kaapeli
Digitaalinen audio-video-kaapeli
Liitäntäjohto GameBoy Advanceen
56 Kbps V.90 -modeemi tai laajakaista-adapteri
Langaton Wavebird-ohjain
GameCube julkaistiin
Japanissa: 14.9.2001
Pohjois-Amerikassa: 18.11.2001
Suomessa: 3.5.2002